Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IPPP1-443-1235/08-4/JB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2008, sygn. IPPP1-443-1235/08-4/JB, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008r. (data wpływu 27 czerwca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania eksportu pośredniego towarów stawką podatku w wysokości 0% - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania eksportu pośredniego towarów stawką podatku w wysokości 0%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu .. maja 2008r. Spółka dokonała dostawy towaru na rzecz firmy z siedzibą na Cyprze. Dostawa miała miejsce na warunkach FCA. Miejscem odbioru towaru jest Ukraina. W tym samym dniu została wystawiona faktura ze stawką VAT 0%. Spółka otrzymała od kontrahenta z Cypru kopię dokumentu SAD z pieczątką Urzędu Celnego. Pieczątka nie jest oryginalna, tylko skserowana wraz z całym dokumentem. Dokument celny jest wystawiony w następujący sposób: nadawcą jest firma z Cypru, odbiorcą jest podmiot z Ukrainy, zgłaszającym jest podmiot z Przemyśla. Nigdzie nie pojawia się nazwa Spółki Wnioskodawcy. Dokument celny zawiera dostawę towaru z trzech firm, między innymi ze spółki Wnioskodawcy. Asortyment tych dostaw nie jest tożsamy, każda dostawa dotyczy innych towarów. Towar zakupiony w Spółce, wskazany w dokumencie celnym jest zgodny co do rodzaju, ilości i wagi z fakturą sprzedażową wystawioną przez Spółkę. Jako dokument stanowiący podstawę zgłoszenia celnego wskazana jest specyfikacja dostawy nr ...., którą Spółka otrzymała od nabywcy z Cypru.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Zdaniem wnioskodawcy, powyższa operacja stanowi eksport pośredni. Z otrzymanych dokumentów wynika tożsamość dostarczonych przez Spółkę towarów, co uprawnia do zastosowania stawki VAT 0%.

Wnioskodawca, odwołując się do treści art. 2 pkt 8 oraz art. 41 ust. 4 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004r. uważa, że jeżeli przy eksporcie pośrednim Spółka posiada kopię dokumentu SAD-3, potwierdzonego przez urząd celny i inne dokumenty, z których wynika tożsamość sprzedanych przez Spółkę towarów można zastosować stawkę 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 4, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  • eksport towarów,
  • import towarów,
  • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W art. 2 pkt 8 ustawy zostało zdefiniowane pojęcie eksportu towarów, który należy rozumieć jako potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

  1. dostawcę lub na jego rzecz, lub
  2. nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr ..../2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. EU L 288 z 29.10.2005, str.1), zwanego dalej rozporządzeniem nr 1777/2005.

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku, w myśl art. 41 ust. 4, wynosi 0%.

Stosownie zaś do przepisu art. 41 ust. 11 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy wywozu. Przepis ust. 9 stosuje się odpowiednio.

Ust. 9 przepisu art. 41 ustawy stanowi, iż otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie określono formy potwierdzenia dokonania wywozu, ale jak wynika z przytoczonego wyżej przepisu potwierdzenia tego musi dokonać urząd celny określony w przepisach celnych. Odwołać się zatem należy do regulacji zawartych we wspólnotowych przepisach celnych.

Zgłoszenia celnego w ramach procedury wywozu podmiot prowadzący działalność gospodarczą dokonuje na podstawie jednolitego dokumentu administracyjnego SAD, składającego się z kart 1, 2, 3, gdzie:

  • karta 1 jest przeznaczona dla urzędu celnego, w którym zgłoszenie zostało dokonane,
  • karta 2 służy celom statystycznym,
  • karta 3 przeznaczona jest dla zgłaszającego.

Po dokonaniu zgłoszenia w urzędzie celnym wywozu, karta 3 dokumentu SAD wydawana jest zgłaszającemu, celem dostarczenia jej wraz z towarem do urzędu celnego wyprowadzenia zlokalizowanego na granicy Unii Europejskiej. Zgodnie z art. 793 Rozporządzenia Komisji (EWG) z dnia 2 lipca 1993 roku nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania Rozporządzenia Rady (EWG) nr ..../92 ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. L 253/1), co do zasady, urzędem celnym wyprowadzenia jest ostatni urząd celny zanim towary opuszczą obszar celny Wspólnoty, który nadzoruje i ostatecznie potwierdza fakt fizycznego wyprowadzenia towarów. Fakt fizycznego wywozu towarów poza obszar celny Unii Europejskiej, urząd celny wyjścia potwierdza na odwrotnej stronie egzemplarza SAD 3 pieczęcią z nazwą urzędu i datą.

A zatem podatnik polski eksporter pośredni, nie dysponuje oryginałem dokumentu, może otrzymać jedynie kopię dokumentu SAD karta 3, która będzie uprawniała go do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% z tytułu eksportu towarów dokonanego przez nabywcę mającego siedzibę poza obszarem Wspólnoty.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Spółka dokonała dostawy towarów na rzecz firmy z siedzibą na Cyprze, jednak towar wywieziony został do odbiorcy ostatecznego bezpośrednio na Ukrainę. Spółka otrzymała od kontrahenta z Cypru kserokopię dokumentu celnego SAD-3, w którym urząd celny potwierdził pieczęcią wywóz towarów poza granice Wspólnoty. Z dokumentu tego wynika, że nadawcą jest firma z Cypru, odbiorcą podmiot z Ukrainy.

W świetle wyżej przedstawionych przepisów prawa, należy stwierdzić, iż dokonana przez Spółkę dostawa towarów spełnia przesłanki do uznania tej czynności za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy (tzw. eksport pośredni).

Polski dostawca towaru, mimo, że nie dokonuje bezpośrednio wywozu tego towaru poza terytorium Wspólnoty (wywóz towaru dokonywany jest na rzecz firmy z Cypru, firma ta figuruje w dokumencie celnym jako nadawca), ma prawo do zastosowania stawki 0% jako eksporter pośredni, jednakże spełnione muszą zostać warunki określone w art. 41 ust. 11 ustawy. Oznacza to, że jeżeli przed złożeniem deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca dokona przedmiotowej dostawy, będzie posiadał kopię dokumentu potwierdzającego wywóz tych towarów, a z dokumentu tego będzie wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu, będzie przysługiwało mu prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT dla tej dostawy. W przypadku braku odpowiednich dokumentów celnych do dnia złożenia deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży, sprzedaż tą wykazać należy ze stawką krajową, a po otrzymaniu dokumentów dokonać stosowanej korekty podatku VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym Podatnik otrzyma kopię dokumentu.

Z posiadanych przez eksportera pośredniego dokumentów celnych powinna wynikać tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu. Oznacza to, że z dokumentu celnego powinno wynikać, że są to te same towary, które polski dostawca sprzedał. A zatem na dokumencie celnym powinny znaleźć się takie same oznaczenia towaru (co do nazwy, kodu, sygnatury towaru, itp.), które umieszczone były na fakturze, jaką wystawił polski dostawca. W dokumencie celnym można również zawrzeć odesłanie do faktury wystawionej przed dostawcę.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, Spółka zaznaczyła, iż jest jednym z trzech dostawców, których towary stają się następnie przedmiotem wywozu. Jednak asortyment tych towarów nie jest tożsamy, każda dostawa firmy dotyczy innych towarów. Towar sprzedawany przez Spółkę, wymieniony w fakturze sprzedaży, jest zgodny co do rodzaju, ilości i wagi, z towarem wymienionym w dokumencie celnym. Wynika z powyższego, że posiadany dokument celny potwierdza, że towar sprzedany przez Wnioskodawcę (udokumentowany fakturą) był przedmiotem wywozu poza granice Wspólnoty. Dodatkowo Spółka otrzymała od kontrahenta z Cypru specyfikację dostawy, która była podstawą zgłoszenia celnego.

Należy jednak zaznaczyć, że dokumenty, jakimi Wnioskodawca powinien posłużyć się dla wykazania dokonania eksportu pośredniego winny tę okoliczność jednoznacznie i w sposób nie budzący wątpliwości potwierdzać. Podatnik powinien zatem posiadać w swojej dokumentacji dowody wiarygodne i potwierdzające faktyczne dokonanie tych czynności. Art. 41 ust. 11 ustawy wskazuje, iż podatnik musi posiadać kopię dokumentu potwierdzającego wywóz towarów. W treści powyższego artykułu ustawodawca jednoznacznie określił, że jedynie kopia dokumentu, będąca dokładnym odzwierciedleniem oryginału (a zatem zawierająca wszystkie informacje, oznaczenia i pieczęci takie jak w oryginale) upoważnia do zastosowania stawki podatku 0% w eksporcie pośrednim towarów. Oznacza to, że kserokopia dokumentu celnego (będąca jedynie powieleniem dokumentu) nie stanowi dokumentu, o którym mowa w wyżej cytowanym artykule.

Reasumując, w przedstawionych przez Stronę we wniosku okolicznościach, dokonaną przez Spółkę dostawę towarów należy traktować jako eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy (tzw. eksport pośredni).

Spółka, posiadając kopię dokumentu celnego SAD-3, z którego wynika, ze towary będące przedmiotem dostawy stały się przedmiotem wywozu poza granice Wspólnoty, ma prawo do zastosowania stawki podatku w wys. 0%. Skserowany dokument celny posiadany przez Spółkę nie jest wiarygodnym dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 11 ustawy, stanowiącym podstawę do zastosowania stawki podatku 0%.

Jednocześnie należy zauważyć, że tut. organ, wydając interpretację indywidualną co do zakresu stosowania prawa podatkowego, dokonuje oceny przedstawionego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy. Nie jest natomiast uprawniony do analizy lub oceny prawnej załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie