Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporz... - Interpretacja - ITPP2/443-162B/08/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.05.2008, sygn. ITPP2/443-162B/08/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2008 r. (data wpływu 19 lutego 2008 r.), uzupełnionym w dniach 28 i 30 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia usług organizowania obozów tanecznych dla dzieci i młodzieży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia usług organizowania obozów tanecznych dla dzieci i młodzieży.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność pod nazwą A i świadczy usługi w zakresie prowadzenia zajęć nauki tańca. W okresie wakacji Spółka organizuje obozy taneczne dla dzieci i młodzieży w miejscowości wypoczynkowej. W tym celu zawarte są umowy z kadrą pedagogiczną, Spółka wynajmuje odpowiedni obiekt noclegowy, gwarantuje również wyżywienie, cześć rekreacyjną i sportową oraz przejazd, korzystając z usług innych firm świadczących tego rodzaju usługi. Organizacja obozu jest zgłoszona w kuratorium oświaty. Zgodnie z klasyfikacją Urzędu Statystycznego ww. usługi organizacji kolonii i zimowisk dla dzieci i młodzieży sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 55.23.11-00.00 Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci. Organizując obozy taneczne w okresie wakacji Spółka świadczy również własne usługi nauki tańca. Podstawowym celem każdego obozu jest realizacja programu nauki tańca.

W związku z powyższym zadano następujące pytania :

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z klasyfikacją Urzędu Statystycznego w Łodzi organizowanie wypoczynku dla dzieci (kolonie, obozy) obejmujące transport, zakwaterowanie w wynajętym ośrodku, wyżywienie, realizację programu nauki tańca - przy czym organizator odpowiedzialny jest za sprawy bytowe i wychowawcze dzieci, zatrudnienie odpowiedniego personelu, zgłoszenie w kuratorium oświaty - sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 55.23.11-00.00 - Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci. Stąd usługi organizacji obozów tanecznych na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług jako wymienione w załączniku nr 3 pod poz. 140 opodatkowane są stawką 7%. Nie znajdzie dla nich zastosowania regulacja art. 119 ustawy, jak również § 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, lecz zasady ogólne dotyczące zarówno momentu powstania obowiązku podatkowego jak i ustalania podstawy opodatkowania. Obowiązek podatkowy dla wykonywanych usług powstaje na zasadach ogólnych zgodnie z art. 19 pkt 1 z uwzględnieniem art. 19 pkt 11, tj. z chwilą wykonania usługi lub z chwilą otrzymania części należności przed wykonaniem usługi. Natomiast podstawą opodatkowania organizacji obozów tanecznych jest obrót określony w art. 29, tj. kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy pomniejszona o kwotę należnego podatku. Podstawą opodatkowania w przypadku pobrania zaliczki jest kwota otrzymanej zaliczki pomniejszona o przypadającą od niej kwotę podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

Jak stanowi art. 8 ust. 3 ww. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do postanowień § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Pod pozycją 140 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca wymienił grupę usług świadczonych przez obiekty noclegowe turystyki oraz inne miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU ex 55.2), z wyłączeniem usług zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich (PKWiU ex 55.23.15).

W związku z powyższym, jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.11-00.00, to podlegają opodatkowaniu według 7% stawki podatku zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - niezależnie od tego, czy w skład usługi wchodzą tylko usługi świadczone przez Szkołę, czy również zakupione od innych podmiotów. Powyższe oznacza, że do przedmiotowych usług nie ma zastosowania opodatkowanie w formie marży, o którym mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. Regulacja zawarta w tym przepisie odnosi się bowiem wyłącznie do usług turystycznych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 63.3 (usługi organizatorów i pośredników turystycznych), opodatkowanych według stawki podstawowej 22%.

Zatem tutejszy organ podziela stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi polegające na organizowaniu obozów tanecznych dla dzieci i młodzieży, sklasyfikowane w grupowania PKWiU 55.23.11-00.00 - Usługi świadczone przez obozowiska dla dzieci, podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy.

Odnosząc się do kwestii obowiązku podatkowego i podstawy podatkowania wskazać należy, iż w myśl postanowień art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do dyspozycji art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Spółkę usługi organizowania obozów tanecznych dla dzieci i młodzieży mieszczące się w grupowaniu statystycznym 55.23.11-00.00 nie stanowią usług turystyki, o których mowa w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług, ich rozliczanie powinno się odbywać na zasadach ogólnych sformułowanych w wyżej powołanych art. 29 ust. 1 i 19 ust. 1 oraz 11 ustawy (a nie jak omyłkowo wskazał Wnioskodawca art. 19 pkt 1 i 11). Tym samym również stanowisko Spółki dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego oraz ustalenia podstawy opodatkowania należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy