Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-605/08-2/AD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 30.09.2008, sygn. ILPP2/443-605/08-2/AD, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana ..., przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji etykiet. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT UE. W związku z rozwojem firmy kupił w marcu 2008 r. w Stanach Zjednoczonych maszynę do fleksodruku, która została przetransportowana ze Stanów Zjednoczonych do portu w H.. Odprawy celnej towaru na terytorium Niemiec dokonał Urząd Celny w H., za pośrednictwem ustanowionego przez Zainteresowanego przedstawiciela podatkowego, który jest zarejestrowany w Niemczech jako podatnik podatku od wartości dodanej, płaci cło i inne koszty związane z tym towarem. Towar ten został objęty procedurą dopuszczenia do obrotu na terenie Niemiec, a po ostatecznej odprawie przetransportowany do Polski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup w USA towarów, które następnie zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Niemiec i przemieszczone na terytorium Polski, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przedmiotowa transakcja została zrównana z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 tej ustawy. W związku z tym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy, Zainteresowany zobowiązany jest do wystawienia z tego tytułu faktury wewnętrznej i ujęcia jej w deklaracji podatku od towarów i usług i w informacji podsumowującej. Na fakturze wewnętrznej, jako dostawcę umieszcza ww. przedstawiciela podatkowego, który dla tej transakcji podał numer identyfikacji podatkowej nadany mu przez niemieckie władze fiskalne. Natomiast podstawę opodatkowania (wartość z faktury od eksportera z USA) zwiększa o cło, opłaty portowe, koszty frachtu i wynagrodzenie za czynności dokonane przez tego przedstawiciela. Zgodnie bowiem z art. 31 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota jaką nabywający jest zobowiązany zapłacić i obejmuje m .in. również cło, opłaty i wydatki dodatkowe pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia. W opisanym stanie faktycznym, wobec zakończenia procedur celnych na terytorium Niemiec, dochodzi do przemieszczenia nabytych od kontrahenta z państwa trzeciego towarów, które na terenie innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa zostały zaimportowane. Wobec powyższego, opisana czynność polegająca na przemieszczeniu z Niemiec do Polski uprzednio zaimportowanych przez firmę Wnioskodawcy towarów dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, z zastosowaniem właściwych stawek podatkowych obowiązujących w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

Zgodnie z opisanym stanem faktycznym, Spółka sprowadziła maszynę ze Stanów Zjednoczonych. Objęcie tego towaru procedurą dopuszczenia do obrotu następuje na terytorium Wspólnoty, w Niemczech, przez działającego w imieniu Spółki przedstawiciela podatkowego, zarejestrowanego w Niemczech jako podatnika podatku od wartości dodanej. Następnie zaimportowany towar z terytorium Niemiec przywieziono do Polski.

Należy tutaj podkreślić, iż przemieszczenie towaru ze Stanów Zjednoczonych będzie stanowiło czynność odpowiadającą dostawie towaru w państwie członkowskim, w którym dokonano importu towaru (tj. w państwie w którym objęto ten towar procedurą dopuszczenia do obrotu) i dlatego też należy uznać, że Wnioskodawca dla tej transakcji będzie działał w tym państwie (Niemcy) w charakterze podatnika od wartości dodanej. Wskazać przy tym należy, że o tym czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od wartości dodanej czy też nie, nie decyduje fakt, czy dany podmiot zarejestrował się dla celów tego podatku, ale charakter czynności wykonywanych przez ten podmiot. W przedmiotowej sprawie jest to czynność przemieszczenia towaru własnego z terytorium jednego państwa na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Nie ma przy tym znaczenia, czy Zainteresowany dokonując importu towaru na terytorium danego państwa członkowskiego, a następnie przemieszczając ww. towar na terytorium innego państwa członkowskiego UE, zarejestrował się dla potrzeb podatku od wartości dodanej na terenie państwa, w którym dokonano odprawy celnej.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że przemieszczenie z Niemiec do Polski towaru, uprzednio zaimportowanego ze Stanów Zjednoczonych i dopuszczonego do obrotu na obszarze Unii Europejskiej (Niemcy) będzie stanowiło wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o ile towar ten będzie służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.


Czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, regulującymi dokonanie takich transakcji.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do zadanego pytania tut. Organ uznaje za prawidłowe. Natomiast pozostałe kwestie podniesione w opisie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, nie zostały rozpatrzone w nin. interpretacji, ponieważ nie dotyczą pytania sformułowanego do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wniosek w zakresie stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy towarów w zakresie obowiązku podatkowego oraz kursu waluty do przeliczenia WNT został rozstrzygnięty pismem z dnia 30 września 2008 r. nr ILPP2/443-605/08-3/AD.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.


W związku z powyższym tut. Organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Referencje
ILPP2/443-605/08-3/AD, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu