Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-460/08-2/ISN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.08.2008, sygn. ILPP2/443-460/08-2/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2008 r. (data wpływu 19 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednostką budżetową (utworzoną przez Radę Miejską), świadczącą usługi związane z rekreacją i sportem. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, w całości finansowany jest ze środków przekazywanych przez Urząd Miejski, a uzyskane przychody z działalności odprowadzane są na konto Urzędu Miejskiego. Celem statutowym Wnioskodawcy, jest świadczenie usług sportowo-rekreacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych, firm prywatnych i jednostek budżetowych. Jednostka organizuje m.in. amatorskie turnieje piłki nożnej. Celem tych turniejów jest popularyzacja amatorskiego sportu, jako naturalnej formy ruchu. W turniejach mogą brać udział drużyny złożone z piłkarzy amatorów. Każda ze zgłoszonych drużyn wpłaca wpisowe w wysokości 100 zł od jednego turnieju. Zgodnie z regulaminem, wpłaty te są przeznaczane na napoje, opłacenie sędziów i opiekę lekarską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z organizacją imprez sportowych (organizowanie turniejów piłkarskich dla drużyn amatorskich) zakwalifikowane przez Zainteresowanego do PKWiU 92.62.12-00.00 są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ usługi tego rodzaju kwalifikują się do usług wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 (zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).


Podstawowa stawka podatku VAT dla dostawy towarów i świadczonych usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22% poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w których w poz. 11, zostały wymienione mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
    5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań video (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań video (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
    5b. wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.


Symbol ex przy grupowaniu PKWiU oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.


Ponadto, zapis usługi związane z rekreacją i sportem1), oznacza, że usługi sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 92, podlegają zwolnieniu od podatku VAT pod warunkiem, że są świadczone przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką budżetową, która świadczy usługi związane ze sportem i rekreacją na rzecz Urzędu Miasta. Zainteresowany nie prowadzi działalności gospodarczej, w całości finansowany jest ze środków budżetowych otrzymywanych od Urzędu Miasta, a uzyskane przychody z działalności odprowadzane są na konto budżetu Urzędu Miejskiego.

Podstawowym celem Zainteresowanego jest świadczenie usług sportowo-rekreacyjnych na rzecz dzieci, młodzieży i osób dorosłych, firm prywatnych i jednostek budżetowych. Jednostka organizuje m.in. amatorskie turnieje piłki nożnej. Celem takiego działania jest popularyzacja amatorskiego sportu jako naturalnej formy ruchu.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z organizacją imprez sportowych (organizowanie turniejów piłkarskich dla drużyn amatorskich) zakwalifikowane przez niego do PKWiU 92.62.12 00.00 są zwolnione od podatku od towarów i usług, ponieważ usługi tego rodzaju kwalifikują się do usług wymienionych w poz. 11 załącznika nr 4 (zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku).


Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdza się, iż Wnioskodawca świadcząc usługi związane ze sportem i rekreacją, które zaklasyfikował do grupowania PKWiU 92.62.12-00.00, korzystać będzie, na mocy art. 43. ust. 1 pkt 1 ustawy oraz pozycji 11 załącznika nr 4 do ustawy ze zwolnienia od podatku VAT, o ile jego celem nie będzie systematyczne dążenie do osiągania zysków, a wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągnie, przeznaczy na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu