Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządz... - Interpretacja - ITPP1/443-544/08/MN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.09.2008, sygn. ITPP1/443-544/08/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13 czerwca 2008 r. (data wpływu 19 czerwca 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku pożyczek udzielanych Spółce przez podmiot zagraniczny jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 czerwca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku pożyczek udzielanych Spółce przez podmiot zagraniczny.

W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest podmiotem prawa polskiego należącym do grupy kapitałowej T (dalej Grupa). Spółka jest znanym na rynku krajowym, jak i zagranicznym dostawcą wyrobów hutniczych.

Grupa jest traktowana przez inwestorów, instytucje finansowe, a także agencje raitingowe jako jednostka finansowo odrębna. Z tego względu zarówno zapewnienie płynności oraz niezależności finansowej w ramach Grupy jako całości, jak i zapewnienie płynności finansowej poszczególnych spółek z grupy (tj. m. in. Spółki) jest funkcją scentralizowaną w ramach Grupy. Podmiotem odpowiedzialnym za wskazane zadania jest Dział Finansowania Korporacyjnego, będący jednostką organizacyjną wydzieloną w spółce T. Szczegółowe zasady funkcjonowania polityki finansowania obowiązującej w ramach Grupy zostały sprecyzowane w dokumencie Dyrektywa Finansowa w Grupie T.

Obecnie Spółka finansuje swoją działalność w oparciu o kredyty bankowe. W przyszłości, zgodnie z polityką finansowania obowiązującą w ramach Grupy, Spółka planuje finansować swoją działalność poprzez pożyczki udzielane jej przez T (dalej Pożyczkodawca). Pożyczkodawca nie jest akcjonariuszem Spółki. Akcjonariuszem Spółki jest TS, który posiada 84% udziałów i krajowe osoby fizyczne, które posiadają 16% udziałów. Pożyczkodawca natomiast posiada 100% udziałów w podmiocie TS.

To samo źródło finansowania ma dotyczyć zarówno działalności bieżącej Spółki, jak i jej inwestycji. Ponadto intencją Spółki jest również wykorzystanie finansowania udzielonego w ramach grupy w celu refinansowana istniejącego obecnie zewnętrznego zadłużenia Spółki.

Zaciągane przez Spółkę pożyczki mogą mieć charakter pożyczek o określonym terminie spłaty zadłużenia, bądź też pożyczek odnawialnych (rewolwingowych). W przypadku tych ostatnich, po dokonaniu spłaty określonej kwoty w ramach ustalonego dostępnego dla Spółki limitu pożyczki kwota ta staje się ponownie dostępna do jej dyspozycji w ramach kolejnych ciągnięć udzielonej pożyczki do określonego limitu.

Pożyczkodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Niemiec oraz jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech. Pożyczkodawca działa na własny rachunek i nie jest pośrednikiem banku ani innej instytucji finansowej. Pożyczkodawca jest podatnikiem podatku od wartości dodanej z tytułu udzielania pożyczek na rzecz podmiotów z Grupy mających siedzibę w Niemczech.

Warunki, na jakich Spółce udzielane są pożyczki, określane są każdorazowo w umowie pożyczki zawartej przez strony umowy, wg określonego wzoru. Wynagrodzeniem pożyczkodawcy za udostępnione Spółce środki finansowe są odsetki kalkulowane według stopy oprocentowania ustalonej przez pożyczkodawcę oraz Spółkę. Oprocentowanie to każdorazowo zostanie ustalone na poziomie rynkowym. Wszelkie ewentualne koszty i opłaty związane z zawieranymi umowami pożyczek ponosi pożyczkobiorca.

Zgodnie z otrzymaną przez Spółkę opinią klasyfikacyjną z dnia 7 marca 2008 r. wydaną przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, usługi polegające na udzielaniu pożyczek przez podmiot nie będący bankiem, w zamian za wynagrodzenie w postaci odsetek, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 65.22.10-00.90 Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym, pozostałe.

Z tytułu odsetek płaconych pożyczkodawcy w związku z otrzymywanym finansowaniem Spółka, jako podatnik z tytułu importu usług pośrednictwa finansowego (PKWiU 65-67), wystawia fakturę wewnętrzną VAT z uwzględnieniem zwolnienia z VAT tych usług oraz wykazuje w deklaracji VAT-7 obrót zwolniony z VAT z tytułu importu takich usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie .

Zdaniem Wnioskodawcy opisana czynność stanowi import usług finansowych zwolnionych od podatku od towarów usług, zakwalifikowanych jako usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym, pozostałe. Spółka, cytując treść przepisów art. 5 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 2, art. 27 ust. 3 pkt 2, w związku z art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku od towarów usług, wnioskuje, iż opisane czynności stanowią usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, dla których miejscem świadczenia (i także opodatkowania) będzie Polska oraz podmiotem obowiązanym do rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług będzie usługobiorca.

Spółka wskazała również, iż podobne stanowisko zawarto w postanowieniu Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 7 sierpnia 2006 r. (sygn. 1472/SPC/436-20/06/PK oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 3 kwietnia 2008 r. sygn. IPPP1-443-242/08/JF.

Ponadto Spółka cytując treść art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz opierając się na klasyfikacji dokonanej przez Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi stwierdza, iż udzielanie pożyczek Spółce przez podmiot zagraniczny w zamian za wynagrodzenie w postaci odsetek należy zakwalifikować do usług pośrednictwa finansowego korzystających ze zwolnienia. Na poparcie prezentowanego stanowiska Spółka cytuje fragmenty interpretacji Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 28 grudnia 2005 r., interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 kwietnia 2008 r. sygn. IBPP2/436-9-08-MZ/KAN-488/01/08 oraz interpretacji wydanej przez Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 12 lipca 2007 r. sygn. ZP/443-84/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej (art. 8 ust. 1 pkt. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy. Podatnikami są również, jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 powołanej ustawy, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust. 2 -6 i art. 28.

Stosownie do art. 27 ust. 4 pkt 4 w związku z ust. 3 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, miejscem świadczenia usług finansowych w przypadku, gdy usługi te świadczone są na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę jest miejsce, gdzie nabywca tej usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zatem w przypadku usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy świadczonych na rzecz podmiotów wymienionych w ust. 3 tego artykułu, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia i zapłaty podatku jest ich usługobiorca.

Tak więc zaciągnięcie przez Spółkę pożyczki od podmiotu zagranicznego, w tym przypadku przez firmę T należy uznać za import usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług podlegający opodatkowaniu na terenie kraju. Spółka, jako usługobiorca tych usług będzie zobowiązana do rozliczenia podatku.

Zgodnie z art. 41 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, wprowadzono zwolnienie od podatku usług wymienionych w załączniku nr 4.

W pozycji nr 3 wyżej wymienionego załącznika wymieniono usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67), z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez banki
  2. ,
  3. usług polegających na oddaniu w odpłatne użytkowanie rzeczy ruchomej
  4. ,
  5. usług doradztwa finansowego (PKWiU ex 67.13.10-00.20)
  6. ,
  7. usług doradztwa ubezpieczeniowego oraz wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (PKWiU ex 67.20.10-00.20,-00.30), z wyjątkiem świadczonych przez zakład ubezpieczeń w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej oraz świadczonych w tym zakresie przez podmioty działające w imieniu i na rzecz zakładu ubezpieczeń
  8. ,
  9. usług ściągania długów oraz faktoringu
  10. ,
  11. usług zarządzania akcjami, udziałami w spółkach lub związkach, obligacjami i innymi rodzajami papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy
  12. ,
  13. usług przechowywania akcji, udziałów w spółkach lub związkach, obligacji i innych rodzajów papierów wartościowych, z wyjątkiem wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy
  14. ,
  15. transakcji dotyczących dokumentów ustanawiających tytuł własności
  16. ,
  17. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości
  18. .

Ponadto, ustawodawca w objaśnieniach do ww. załącznika wskazał, iż - ex - dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W poz. 3 tego załącznika w zamkniętym katalogu usług wyłączonych ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie znajdują się wymienione przez Wnioskodawcę usługi.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z poz. nr 3 Załącznika nr 4 do tej ustawy, usługi udzielania pożyczek sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 65.22.10-00.90 Usługi udzielania pożyczek, świadczone poza systemem bankowym, pozostałe" są przedmiotowo zwolnione z tego podatku.

Reasumując uznać należy, że usługi świadczone przez firmę T, będącą podmiotem zagranicznym, na rzecz Wnioskodawcy stanowią dla Spółki import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium kraju. Do rozliczenia w zakresie podatku od towarów i usług tej transakcji obowiązana będzie Spółka, jako nabywca przedmiotowych usług. Jednakże usługi te będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile oczywiście są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 65.22.10-00.90, jako wymienione w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do weryfikacji poprawności dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w zdarzeniu przyszłym grupowanie. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej -powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Referencje
1472/SPC/436-20/06/PK, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
ZP/443-84/07, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy