Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2008 r. (data wpływu 12 maja 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za osiągnięcie uzgodnionego poziomu obrotów i prawa do odliczenia podatku naliczanego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 maja 2008
r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za osiągnięcie uzgodnionego poziomu obrotów i prawa do odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Jako producent nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, Wnioskodawca zawarł umowy handlowe na sprzedaż swoich wyrobów z wieloma dystrybutorami. W umowach tych ustalone są zasady przyznawania premii pieniężnych za osiągnięcie określonych obrotów w danym przedziale czasu kwartale, roku. Wypłacana nabywcy towarów premia za uzyskanie odpowiedniego pułapu zakupów stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi na rzecz dostawcy. Z uwagi na to, że premie pieniężne wypłacane kontrahentom nie dotyczą konkretnych transakcji, nie stanowią zatem rabatu i tym samym nie mogą być udokumentowane fakturą
VAT korygującą.
Podstawą do rozliczenia premii są faktury VAT za świadczenie usługi osiągnięcia określonego obrotu, opodatkowane podatkiem od towarów i usług wystawiane przez dystrybutorów. Podatek naliczony wykazany na tych fakturach podlega odliczeniu. Powyższe jest zgodne ze stanowiskiem zawartym w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, osiągnięcie przez dystrybutora
określonych obrotów w danym przedziale czasowym, tj. zakupu od dostawcy towarów o określonej wartości jest efektem określonego zachowania dystrybutora i stanowi usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Natomiast wynagrodzenie wypłacane za osiągnięcie określonych obrotów stanowi wynagrodzenie za wykonaną usługę. Usługa ta powinna być udokumentowana fakturą VAT, a odbiorcy tej usługi powinno przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony od tej usługi.
Tym samym, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tej usługi wynika z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, a nadto taki sposób rozliczenia podatku VAT jest zgodny ze stanowiskiem zawartym w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za
prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).
Na mocy przepisu § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
Zatem w sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do
obniżenia wartości (ceny) dostawy.
Z kolei w przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę zakupów określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy. Jest to zatem świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w celu zachęcenia dystrybutorów do nabywania towarów udziela swoim kontrahentom, w związku z
osiągnięciem określonego poziomu zakupów w uzgodnionym czasie, tzw. premii pieniężnych. Premie te nie są związane z konkretnymi dostawami. Powyższą sytuację kontrahenci traktują jako świadczenie usług na rzecz Wnioskodawcy, a otrzymane premie pieniężne stanowią wynagrodzenie za wykonaną usługę, których otrzymanie dokumentują wystawieniem faktury. Zainteresowany przyjmuje faktury i odlicza podatek VAT. Dotychczasowa praktyka opisana powyżej będzie kontynuowana.
Działania Wnioskodawcy, polegające na wypłacaniu premii pieniężnych za zrealizowanie określonego poziomu obrotów, mają bezpośredni wpływ na określone zachowania kontrahentów, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług art. 8 ust. 1 ustawy. Biorąc pod uwagę powyższe tut. Organ stwierdza, iż otrzymana premia pieniężna stanowi rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za
świadczone usługi na rzecz Wnioskodawcy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl ust. 2 ww. artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:
- suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
- w przypadku importu suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
- zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
- kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
a) z tytułu nabycia towarów i usług,
b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
Na mocy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od kontrahentów dokumentują uzyskane przez nich premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na rzecz Wnioskodawcy. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony wykazany na takich fakturach związany jest z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu.
Mając na uwadze fakt zakwalifikowania premii pieniężnych jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajdzie
zastosowania.
Biorąc powyższe pod uwagę tut. Organ stwierdza, że Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającą z faktury dokumentującej świadczoną przez kontrahenta usługę.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.