Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29.04.2008 r. (data wpływu 05.05.208 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia odbioru faktury korygującej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 05.05.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów
prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia odbioru faktury korygującej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest spółką mającą swoją siedzibę za granicą, zarejestrowaną w Polsce dla podatku od towarów i usług, zajmującą się sprzedażą wysyłkową. Klientami Społki są osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Towary są wysyłane do klienta z terytorium Niemiec. Klientom wystawiane są faktury VAT. W przypadku zwrotu towaru przez klienta wystawiana jest faktura korygująca VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego nie jest konieczne posiadanie przez Spółkę potwierdzenia odbioru faktury korygującej VAT wystawionej z tytułu zwrotu towaru dla os6b fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Na podstawie art 106 ust. 4 w powiązaniu z ust. 5 w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju wystawianie faktur i faktur korygujących osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej jest nieobowiązkowe. Faktury te są wystawiane dobrowolnie ze względu na standartowe ustawienie systemu informatycznego obowiązującego dla wszystkich krajów. Podobnie jest z fakturami korygującymi.
Spółka uważa, że nie jest konieczne posiadanie przez Spółkę potwierdzenia odbioru faktury korygującej VAT w przypadku zwrotu towaru dokonanego przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej. Tym samym korekta podatku należnego może nastąpić w dacie zaksięgowania faktury korygującej.
W
świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa jest dokonywana na rzecz:
- podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem w rozumieniu art. 15, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
- innego niż wymieniony w lit. a
podmiotu, niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 15 i niemającego obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9.
Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy w przypadku sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju dostawę towarów uznaje się za dokonaną na terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2.
W rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnych charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Obrót zmniejsza się, zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.
W art. 106 ust. 1 ustawy wskazano, że obowiązanymi do wystawienia faktur są podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy. W myśl art. 106 ust. 4 podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej za wyjątkiem sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, które w każdym przypadku muszą być potwierdzone fakturami. Jednakże na żądanie tych osób, czyli osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury.
Na podstawie art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał w dniu 25 maja 2005 r. rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 ze zm.), regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.
I tak zgodnie z § 16 ust. 3 pkt 1 oraz § 17 ust. 1 rozporządzenia w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy; podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, podatnik wystawia fakturę korygującą.
Wystawiając fakturę korygującą zgodnie z § 16 ust. 4 i § 17 ust. 6 powołanego wyżej rozporządzenia - sprzedawca jest obowiązany do uzyskania potwierdzenia jej odbioru przez nabywcę. Obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie dotyczy jedynie: eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju, a także przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3 powołanego rozporządzenia (czyli dostawy tzw. mediów). Z treści § 16 ust. 4 wynika również, że posiadanie przez sprzedawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali.
Wskazany powyżej przepis art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług jasno stanowi, iż kwoty, o które zmniejsza się obrót muszą zostać udokumentowane. Jednak faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.
W przedstawionym stanie faktycznym Spółka prowadzi sprzedaż wysyłkową z terytorium Niemiec na terytorium kraju, gdzie jest zarejestrowana dla potrzeb podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy, realizowaną przez Spółkę dostawę towarów należy uznać za dokonaną na terytorium kraju i stosować przepisy krajowe. Klientom będącym osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej ze względu na standardowe ustawienia systemu informatycznego wystawiane są faktury VAT, a w przypadku zwrotu towaru przez tego klienta wystawiana jest faktura korygująca. W katalogu dostaw wymienionych w § 16 ust. 4 rozporządzenia, w stosunku do których nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie jest wymieniony rodzaj dostawy opisany we wniosku, tj. dostawa krajowa dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Skoro Spółka pomimo braku obowiązku, wystawiła fakturę VAT, do czego miała prawo zgodnie z obowiązującymi przepisami, to w takim przypadku obowiązują Spółkę ogólne zasady dotyczące faktur korygujących. Przepisy rozporządzenia określające zasady korygowania faktur VAT nie przewidują innych procedur korekty wystawionych faktur VAT, których podatnik nie miał obowiązku wystawienia. Zatem, ponieważ faktura VAT przez Wnioskodawcę została wystawiona, powinna być korygowana w sposób określony w § 16 ust. 4 i § 17 ust. 6 ustawy.
Stosownie do powołanych wyżej przepisów, w sposób jednoznaczny uregulowane zostały zasady dokonywania korekt, których skutkiem jest zmniejszenie wartości podatku należnego. Dopiero prawidłowe potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę uprawnia wystawcę faktury (Spółkę) do zmniejszenia kwoty podatku należnego. Brak odbioru potwierdzenia faktury korygującej VAT wystawionej z tytułu zwrotu towaru przez osoby fizyczne
nieprowadzące działalności gospodarczej nie skutkuje prawem Spółki do obniżenia podatku należnego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.