Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.09.2007 r. (data wpływu 26.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w kraju dostawy towarów z montażem na terytorium Albanii, opodatkowania VAT nabycia usług obsługi serwisu od podwykonawcy albańskiego, możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług od
usługodawcy albańskiego, możliwości odliczenia podatku VAT i zwrotu w terminie 60 dni z tytułu nabycia przez Spółkę towarów i usług służących wykonaniu kontraktu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 26.10.2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT w kraju dostawy towarów z montażem na terytorium X, opodatkowania VAT nabycia usług obsługi serwisu od podwykonawcy albańskiego, możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług od usługodawcy albańskiego, możliwości odliczenia podatku VAT i zwrotu w terminie 60 dni z tytułu nabycia przez Spółkę towarów i usług służących wykonaniu kontraktu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka zawarła z Ministerstwem Pracy Królestwa X (klientem) kontrakt na dostawę kompleksowego systemu informatycznego wraz z oprogramowaniem pod klucz to jest dostawę: sprzętu, oprogramowania, sieci oraz usług instalacji całości systemu we wskazanej przez klienta lokalizacji na terytorium X. Tam też będą faktycznie wykonywane wszelkie prace związane z dostawą i instalacja systemu. W ramach kontraktu Spółka dostarczy ponadto szczegółową dokumentacje systemu oraz (i) stworzy ramach udzielonej gwarancji na poprawne działanie systemu stanowisko serwisowe (tzw. helpdesk), które z ramienia Spółki ma monitorować prace systemu i zapewnić interwencje serwisową. Dostawa oprogramowania obejmuje oprogramowanie specjalistyczne wytworzone przez Spółkę, oraz (i) oprogramowanie popularne (standardowe) nabyte przez Spółkę w celu późniejszej instalacji u klienta (systemy, programy antywirusowe, przeglądarki internetowe). Dostawa sprzętu oraz sieci obejmuje liczbowo oznaczone i dokładnie wyspecyfikowane elementy: komputery terminale, stacje robocze i serwery oraz urządzenia peryferyjne. Całość tak dostarczonych elementów winna, w ramach instalacji, zostać przez Spółkę zmontowana w funkcjonujący system informatyczny działający według wskazań klienta, szczegółowo opisanych w kontrakcie. Wszystkie elementy kontraktu (oprogramowanie, sprzęt, sieci, instalacja oraz usługi) są odrębnie w kontrakcie wycenione. Cena za oprogramowanie wytworzone przez Spółkę obejmuje odrębnie moduły główne, moduły dodatkowe, licencje dodatkowe, opcjonalnie do nabycia wedle uznania klienta.
Cena za oprogramowanie popularne (standardowe) nabyte przez Spółkę w celu przekazania na rzecz klienta w ramach kontraktu jest doliczona do ceny sprzętu, który będzie nabywany przez Spółkę wraz z zainstalowanym już na nich standardowym oprogramowaniem. Bezwzględnie jednak cena za dostawę systemu jako całości nie może wypaść wyższa niż oznaczona w kontrakcie kwota EURO (górna kwota graniczna): oznacza to, iż jeżeli koszty systemu okażą się wyższe, to klient zapłaci tylko tę górną kwotą graniczną, jeżeli zaś z powołanej wyżej wyceny wypadnie łączenie cena niższa od wskazanej górnej kwoty granicznej, to klient zapłaci kwotę według wyceny. Kontrakt zabezpiecza interesy klienta w ten sposób, że faktura za dostawę systemu będzie obejmowała specyfikacje dotycząca wszystkich towarów i usług dostarczonych na rzecz klienta: wszystkie te pozycje mogą być przez klienta zweryfikowane. Ponadto, bez odrębnej odpłatności, wszelkie plany, specyfikacje, projekty, raporty i inne podobne dokumenty przygotowane przez Spółkę w wykonaniu kontraktu staną się własnością klienta, który ma prawo do ich swobodnego używania, pod warunkiem oznaczenia ich pochodzenia i autora. Spółka ma prawo zatrzymać kopie tych dokumentów pod warunkiem ich nieużywania do celów innych, niż związane z kontraktem. Pozostałe pozycje cenowe, za odrębną odpłatnością (opcjonalnie), obejmują: (i) usługi wsparcia (tzw. support services) oraz usługi operacyjne (tzw. operational services) wycenione za jeden rok kalendarzowy, przy czym usługi za pierwszy rok po oddaniu systemu są wliczone w cenę za dostawę systemu informatycznego: ich istotą jest szeroko pojęta konsultacja i pomoc w zakresie obsługi, kontroli i nadzoru, a także poprawy funkcjonowania systemu, (i) seminarium prezentacyjne i szkolenie dla użytkowników wycenione według stawek zryczałtowanych za każde seminarium, (iii) usług konsultacyjne według stawek godzinowych zaangażowanych pracowników. Jeżeli usługi te stanowią element dostawy systemu jako całości, to wchodzą one do wyceny tej dostawy, lecz łączna kwota wyceny nie może przekroczyć górnej kwoty granicznej, powołanej powyżej. Procentowo rzecz ujmując, wartość kontraktu rozkłada się następująco: hardware (sprzęt) stanowi ok. 48% wartość kontraktu, usługi programistyczne (oprogramowanie autorskie) stanowi ok. 42% wartości kontraktu, pozostała wartość kontraktu obejmuje koszty usług serwisu i wsparcia po uruchomieniu systemu.
Wszystkie istotne elementy systemu, niezbędne do jego uruchomienia (sprzęt, oprogramowanie, sieci, instalacje) muszą być gotowe do przeprowadzenia odbioru przez klienta (test akceptacji) w przewidzianym w kontrakcie terminie oddania systemu do odbioru. Z chwilą pomyślnego zakończenia testu i potwierdzenia przez klienta przejmuje on koszt i ryzyko systemu jako całości i wszystkich jego części: z tą też chwilą następuje wydanie systemu na rzecz klienta i skwitowanie przez klienta wykonania zobowiązań Spółki w tym zakresie bez zastrzeżeń: odbiór ten stanowi również podstawę do zapłaty na rzecz Spółki. Po stronie pozostają bez odrębnej odpłatności zobowiązania gwarancyjne co do usunięcia wad systemu w określonym w kontrakcie okresie, w tym stworzenie wspomnianego stanowiska serwisowego i jego utrzymanie przez określony w kontrakcie okres.
Kontrakt nie przewiduje żadnych zaliczek, rat, przedpłat lub jakichkolwiek innych podobnych płatności: płatności takie nie będą również dokonywane niezależnie od kontraktu. Wszystkie płatności na rzecz Spółki będą dokonywane przez klienta częściowe, w miarę realizacji oznaczonych w kontrakcie etapów, co następuje: instalacja i oprogramowanie cała płatność za tę część kontraktu będzie płatna po pomyślnym zakończeniu testu akceptacji, potwierdzonym przez klienta, sprzęt i sieci część płatności wynosząca 90 (dziewięćdziesiąt) procent wartości zostanie zapłacona po faktycznej (fizycznej) dostawie i instalacji elementów na miejscu instalacji. Pozostała część płatności zostanie uregulowana po pomyślnym zakończeniu testu akceptacji, potwierdzonym przez klienta, inne usługi odrębne płatności (należne poza dostawą systemu), będą dokonywane na bazie miesięcznej, począwszy od daty potwierdzenia pomyślnego zakończenia testu akceptacji. Należy podkreślić, iż pomimo odrębnej wyceny w kontrakcie wszystkich elementów systemu, tj. wyposażenia (sprzętu), oprogramowania, sieci oraz instalacji - wszystkie płatności z tytułu kontraktu są zasadniczo uwarunkowane wytworzeniem funkcjonującego systemu informatycznego (spełniającego warunki określone w kontrakcie) oraz pomyślnym wynikiem testu akceptacji. Pierwszym wyjątkiem od tego są płatności z tytułu faktycznie dostarczonego na miejsce instalacji sprzętu i usług instalacji (90% wartości jest płatne po dostawie na miejsce instalacji, a jeszcze przed testem), co jest spowodowane faktem braku zaliczek na poczet finansowania kontraktu i wynikającym z tego finansowaniem przez Spółkę z własnych środków zakupów sprzętu i usług instalacji sieci; płatność za sprzęt bezpośrednio po dostawie towarów i usług na miejsce instalacji stanowi de facto zwrot poniesionych wcześniej przez Spółkę wydatków, cc chroni Spółkę przed zadłużaniem się i ponoszeniem kosztów zadłużenia. Drugim wyjątkiem są inne usługi (nieobjęte obowiązkowym świadczeniem w ramach dostawy systemu, a dotyczące konserwacji, badań lub ulepszeń systemu), które wchodzą w grę dopiero po pomyślnym zakończeniu testu akceptacji i są płatne odrębnie, poza płatnością za dostawę systemu; ich ceny są również w kontrakcie przewidziane, lecz nie wchodzą w skład dostawy systemu jako całości, w związku z tym są płatne odrębnie, o ile klient zdecyduje się na ich nabycie.
Kontrakt przewiduje następujący sposób fakturowania i płatności: (i) system (oprogramowanie), sprzęt, sieci i instalacja. Niezwłocznie, nie później niż 14 (czternaście) dni po faktycznej dostawie i instalacji systemu i sprzętu, Spółka wystawi na rzecz klienta i do jego przeglądu szczegółową fakturę z cenowym wyszczególnieniem wszystkich elementów dostarczonych klientowi w ramach kontraktu oraz (1) ceny łącznej (sumy faktury).
Usługi (poza dostawą systemu). Niezwłocznie, nie później niż 14 (czternaście) dni po upływie każdego miesiąca kalendarzowego - aż do dnia zakończenia kontraktu - Spółka będzie wystawiała na rzecz klienta i do jego przeglądu szczegółową fakturę, obejmującą przedmiot usług oraz kwotę należną za dany miesiąc, objęty fakturą.
Faktura będzie adresowana do klienta, a ponadto będzie wskazywała numer kontraktu, okres fakturowany, jak również będzie zawierała raport statystyczny wykonanych usług. Ponadto w okresie świadczenia tych usług - w okresie 14 (czternastu) dni od dnia zakończenia każdego miesiąca kalendarzowego Spółka jest obowiązana do sporządzania i przesyłania klientowi miesięcznego raportu statystycznego, obejmującego usługi w okresie objętym raportem.
W ramach płatności za stworzenie systemu informatycznego Spółka udziela gwarancji na wszystkie elementy systemu, tj. na oprogramowanie, sprzęt, sieci, instalacje, a także na usługi. Gwarancja obejmuje zarówno jakość (projekt, materiały, wykonanie lub funkcjonowanie), jak i funkcjonowanie zgodnie z warunkami kontraktu. Wszelkie tego typu usterki będą usuwane przez Spółkę na jej wyłączny koszt, bez jakichkolwiek odrębnej odpłatności. Spółka odpowiada ponadto za swoich podwykonawców jak za siebie. Gwarancja, z wyjątkiem usług, trwa przez okres 3 lat od dnia pomyślnego zakończenia testu akceptacji, natomiast w odniesieniu do usług w terminie 1 roku od powyższego dnia. Przez okres jednego roku od dnia pomyślnego zakończenia testu akceptacji i przejęcia systemu przez klienta (oprogramowania, sprzętu, sieci i instalacji) Spółka jest obowiązana, bez odrębnej odpłatności, utworzyć i utrzymywać stanowisko serwisu sieciowego (tzw. helpdesk); koszty tego obowiązku są wliczone w cenę systemu. Stanowisko to powinno zapewniać serwis systemu oraz pomoc w jego obsłudze w każdy dzień roboczy, w godzinach pracy.
W zakresie stworzenia systemu informatycznego, kontrakt dopuszcza wyraźnie możliwość zatrudnienia przez Spółkę jednego, wyraźnie oznaczonego, podwykonawcy mającego siedzibę w X. Inni podwykonawcy mogą być zatrudniani tylko w wypadkach wyraźnie oznaczonych w kontrakcie. Podwykonawca ten będzie w imieniu Spółki prowadził obsługę obowiązkowych zobowiązań gwarancyjnych Spółki, w tym
obsługę stanowiska serwisowego (helpdesk). Podwykonawca ten będzie obciążał Spółkę za swoje usługi, a koszty te są objęte wynagrodzeniem Spółki za dostawę systemu jako całości. Ponadto, kontrakt przewiduje możliwość przekazania po pomyślnym odbiorze systemu przez klienta - całego systemu władzom Albanii, stąd też zamawiającym usługi dodatkowe poza dostawą systemu może być klient, bądź też już właściwa władza Albanii.
W związku z powyższym zadano następujące pytania
- Czy świadczenie Spółki w zakresie dostawy systemu informatycznego pod klucz i obejmujące wszystkie elementy tej dostawy (oprogramowanie, sprzęt, instalacje, sieci, usługi, gwarancje), za które jest przewidziana jedna cena według kalkulacji w kontrakcie stanowi dostawę towarów z montażem i w związku z tym całość świadczenia nie podlega podatkiem VAT w kraju?
- Czy w Spółce będzie podlegało opodatkowaniu VAT nabycie usług obsługi serwisu (w tym stanowiska serwisowego) od podwykonawcy albańskiego i w jaki sposób nabycie to powinno być rozliczone?
- Czy podatek VAT należny od Spółki z tytułu nabycia usług od usługodawcy (podwykonawcy) zgodnie z pyt. (importu usług) stanowi również dla niej podatek VAT naliczony i czy podlega on odliczeniu od podatku VAT należnego lub zwrotowi na rachunek bankowy Spółki w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia?
- Czy kwota podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia przez Spółkę towarów i usług służących wykonaniu kontraktu podlega w Spółce odliczeniu od podatku VAT należnego lub (i) zwrotowi na rachunek bankowy Spółki w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia, na podstawie posiadanych przez Spółkę dokumentów, obejmujących: kontrakt z klientem, umowę z podwykonawcą oraz dokumenty potwierdzające faktyczną dostawę i nabycie przez Spółkę towarów i usług objętych powyższymi umowami?
Zdaniem wnioskodawcy:
Ad. 1. Wszystkie czynności Spółki służące osiągnięciu oznaczonego rezultatu (dzieła) w postaci systemu informatycznego pod klucz stanowią z punktu widzenia podatku VAT jedno świadczenie, które powinno być opodatkowane zgodnie z podstawową (zasadniczą) cechą (istota) tego świadczenia. Podobnie wypowiedział się ETS (wyrok z dnia 27 października 2005 r. sygn. C-41/2004). Istnieje możliwość kwaIifikowania ww. świadczenia jako dostawy towarów lub świadczenia usługi, bowiem występuje tu zarówno element towarowy, jak i usługowy. Spółka wyraża pogląd, iż jej świadczenie nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż stanowi dostawę z montażem w rozumieniu art. 22 ust.1 pkt. 2 ustawy o VAT. Element towarowy obejmuje bowiem sprzęt wraz z instalacją (montażem), tj. sieciami, instalacjami i uruchomieniem, stanowi element dominujący. Nawet gdyby uznać, iż przeważający jest element usługowy, to
świadczenie Spółki obejmujące tworzenie systemu informatycznego nie podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 27 ust. 3 pkt. 2) i ust. )kt. 3) I 9) ustawy o VAT. Ad. 2. Nabycie przez Spółkę świadczenia od usługodawcy albańskiego podlega w Spółce opodatkowaniu VAT. Spółka jest bowiem usługobiorcą usług świadczonych przez podmiot mający siedzibę poza terytorium kraju i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4) ustawy o VAT jest podatnikiem z tytułu nabycia. W związku z nabyciem powyższych usług Spółka powinna wystawić fakturę wewnętrzną VAT.
Ad. 3. Zdaniem Spółki podatek VAT należny z tytułu importu usług stanowi zgodnie z art. 86 ust.2 pkt.4) ustawy O VAT dla Spółki również podatek naliczony, który może ona odliczyć od podatku VAT należnego zgodnie z art. 86 ust. 8), a dokumenty, które posiada, wykazują dostatecznie związek, o którym mowa w tym przepisie. Usługi nabyte od podwykonawcy albańskiego stanowią element dostawy systemu informatycznego pod klucz jako
całości, która nie jest opodatkowana jako świadczona poza terytorium kraju. Nabycie powyższych usług jest związane z tą dostawą wyczerpuje więc przepis art. 86 ust. 8 pkt. I ustawy. W tej sytuacji, zgodnie z przepisem art. 87 ust.3 w związku z ust. 2 tej ustawy podatek VAT naliczony w części odnoszący się do tego nabycia podlega odliczeniu od podatku należnego lub (i) zwrotowi na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez Spółkę.
Ad.4. Zdaniem Spółki podatek VAT naliczony z tytułu nabycia towarów i usług służących dostawie, o której mowa wart 86 ust.8 pkt.1) ustawy o VAT może być odliczony od podatku należnego lub zwrotowi w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia na rachunek Spółki. Dokumenty, które posiada Spółka, jej zdaniem, wykazują dostatecznie związek, o ktorym mowa w przepisie art. 86 ust.8 pkt.1 ustawy o VAT. Zgodnie zaś z przepisem art. 87 ust.3 w zw. z ust.2 ustawy podatek VAT naliczony w części odnoszącej się do
dostawy poza terytorium kraju (art. 86 ust. 8 pkt.1) podlega w Spółce odliczeniu od podatku VAT należnego lub ( zwrotowi na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Z opisu stanu faktycznego odnośnie pytania pierwszego wynika, ze Spółka dokonuje na rzecz kontrahenta szwedzkiego dostawy kompleksowego systemu informatycznego wraz z oprogramowaniem, wszelkie prace związane z dostawą i instalacją systemu nastąpią w Y. W ocenie tutejszego organu dostawa wszystkich elementów systemu informatycznego: sprzętu, oprogramowania, sieci oraz jego instalacja stanowią nierozerwalne ze sobą świadczenie gospodarcze. Dostawa sprzętu oraz jego instalacja ( z przystosowaniem do potrzeb zamawiającego) z uwagi na swoją specyfikę oraz intencje wykonawcy winna być rozpatrywana pod kątem jednolitości transakcji. Charakterystycznym dla opisanej transakcji odnoszącej się do budowy kompleksowego systemu informatycznego (składającej się z dostawy towaru i świadczenia usług) jest to, iż trudno którejkolwiek z czynności przyznać charakter dominujący (czy to ze względu na wartość, znaczenie dla użytkownika, koszt, czy też charakter pomocniczy). Dla określenia charakteru dokonanej czynności, w uwarunkowaniach przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, istotę tego świadczenia gospodarczego w aspekcie miejsca opodatkowania dostawy oddaje norma art. 22 ust.1 pkt. 2) ustawy z dnia 1 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 54, poz.535 ze zmianami/ - przepis ten stanowi iż miejscem dostawy towarów, które są instalowane lub montowane jest miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane. Z tych też powodów, tutejszy organ uznaje przedstawione we wniosku stanowisko, iż w opisanej sytuacji ma miejsce dostawa towaru z montażem jest trafne.
Z opisanego stanu faktycznego odnośnie pytania drugiego wynika iż Spółka dokona zakupu (od podwykonawcy) usług /serwisowych/ od firmy z terytorium państwa trzeciego ( firma X). W tym przypadku zakup będzie stanowił czynność o jakiej mowa w art. 5 ust.1 pkt 3) ustawy o podatku od towarów i usług (import usług) w związku z art. 2 pkt 9) i art. 17 ust.1 pkt 4) ustawy. Zgodnie z art. 17 ust. 2 w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, podatnikiem jest usługobiorca - chodzi w tym przypadku o katalog usług tzw. niematerialnych, wymienionych w art. 27 ust. 4, które są świadczone przez podatników (usługodawców) mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju (Polski) na rzecz podatników (usługobiorców) mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce, przy których miejscem świadczenia tych usług (miejscem opodatkowania tych usług) jest zawsze miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, tzn. miejsce siedziby usługobiorcy, czyli miejsce konsumpcji tych usług. Z tych też powodów, tutejszy organ uznaje przedstawione we wniosku stanowisko, iż w opisanej sytuacji nabycie przez Spółkę świadczenia od usługodawcy albańskiego podlega opodatkowaniu VAT.
Z opisanego stanu faktycznego odnośnie pytania trzeciego wynika iż Spółka jest usługobiorcą usług świadczonych przez podmiot mający siedzibę poza terytorium kraju i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy VAT jest podatnikiem z tytułu takiego nabycia. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt. 4 postanowiono iż kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. kwota podatku należnego od importu usług. Prawo do odliczenia podatku wynika zaś z przepisu art. 86 ust. 8 przepis ten stanowi iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o których mowa w ust. 2, jeżeli
importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
- dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika na terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Kwota ta - stosowanie do art. 86 ust. 10 pkt. 2 ustawy obniża kwotę podatku należnego, w rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy u nabywcy usługi, w podatku należnym z tytułu importu usług (jeżeli podatnik odliczenia nie dokona za ww. okres, może go dokonać w rozliczeniu za okres następny art. 86 ust. 11). W tej samej deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstaje obowiązek podatkowy w imporcie usług podatnik wykazuje wyliczony przez siebie podatek należny od tej czynności oraz jednocześnie w tej samej kwocie ma prawo wykazać podatek naliczony. Na podstawie art. 87 ust. 3 w związku z art. 86 ust. 8 ustawy podatek VAT naliczony w części odnoszącej się do tego nabycia i ewentualna różnica podatku naliczonego nad należnym stanowiąca 22 % obrotu z tytułu świadczenia tych usług podlega zwrotowi w terminie 60 dni. Z tych też powodów, tutejszy organ uznaje przedstawione we wniosku stanowisko, iż w opisanej sytuacji podatek VAT należny z tytułu importu usług stanowi podatek naliczony, który podlega odliczeniu zgodnie z art. 87 ust. 3 w zw. z ust. 2 ustawy VAT.
Z opisanego stanu faktycznego odnośnie pytania czwartego dotyczącego importu z kraju trzeciego wynika iż Spółka jest usługobiorcą usług świadczonych przez podmiot mający siedzibę poza terytorium kraju i na podstawie art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy VAT jest podatnikiem z tytułu takiego nabycia. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt. 4 postanowiono iż kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. kwota podatku należnego od
importu usług. Prawo do odliczenia podatku wynika zaś z przepisu art. 86 ust. 8 przepis ten stanowi iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o których mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
- dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika na terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Kwota ta - stosowanie do art. 86 ust. 10 pkt. 2 ustawy obniża kwotę podatku należnego, w rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy u nabywcy usługi, w podatku należnym z tytułu importu usług (jeżeli podatnik odliczenia nie dokona za ww. okres, może go dokonać w rozliczeniu za okres następny art. 86 ust. 11). W tej samej deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym powstaje obowiązek podatkowy w imporcie usług podatnik wykazuje wyliczony przez siebie podatek należny od tej czynności oraz jednocześnie w tej samej kwocie ma prawo wykazać podatek naliczony. Na podstawie art. 87 ust. 3 w związku z art. 86 ust. 8 ustawy podatek VAT naliczony w części odnoszącej się do tego nabycia i ewentualna różnica podatku naliczonego nad należnym stanowiąca 22 % obrotu z tytułu świadczenia tych usług podlega zwrotowi w terminie 60 dni. Z tych też powodów, tutejszy organ uznaje przedstawione we wniosku stanowisko, iż w opisanej sytuacji podatek VAT należny z tytułu importu usług stanowi podatek naliczony, który podlega odliczeniu zgodnie z art. 87 ust. 3 w zw. z ust. 2 ustawy VAT.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w
dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.