Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-568/07-2/BM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.01.2008, sygn. IP-PP2-443-568/07-2/BM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2007r. (data wpływu 12 listopada 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia wartości sprzedaży o której mowa w art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielką lokalu użytkowego, który zamierza wynająć. Najemca oprócz czynszu będzie zwracał właścicielce koszty opłat eksploatacyjnych za lokal, tj. energię elektryczną, wodę ogrzewanie, podatek od nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy obrotem w przypadku najmu jest tylko kwota uzyskanego czynszu czyli przychodu otrzymanego za przekazanie do używania lokalu. Zwrot wydatków za utrzymanie lokalu, dokonany przez najemcę, nie stanowi elementu obrotu w myśl ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do zapisu w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednakże w myśl art.113 ust.1 w/w ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 złotych. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Jeżeli w umowie najmu strony porozumieją się, co do zwrotu (refundacji) należności z tytułu kosztów eksploatacyjnych oraz podatku od nieruchomości od wynajmowanego lokalu, to niezależnie od tego , czy zwracane wynajmującemu przez najemcę kwoty zostaną wyłączona z czynszu, czy też będą stanowiły jego element kalkulacyjny, zawsze będą one należnością obciążającą wynajmującego, wynikającą z umowy najmu, zwiększającą kwotę czynszu.

W zakresie więc określonego zdarzenia przyszłego, gdy Wnioskujący nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, inny sposób regulowania otrzymanego zwrotu kosztów eksploatacyjnych (np. poprzez ich refakturowanie) nie jest możliwy.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do wliczenia do wartości sprzedaży o której mowa w w/powołanym art. 113 ust. 1 ustawy nie tylko należności za czynsz, ale także należności za koszty eksploatacyjne (energia elektryczna, woda, ogrzewanie, podatek od nieruchomości ).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie