Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2007 r. (data wpływu 21 listopada 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznania przez Spółkę premii kwartalnej z tytułu wykonywania planu nabycia i terminowych płatności - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21
listopada 2007 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przyznania przez Spółkę premii kwartalnej z tytułu wykonywania planu nabycia i terminowych płatności.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W celu zwiększenia obrotów Spółka prowadzi różnego rodzaju działania mające na celu zachęcenie klientów do nabywania jej produktów. W tym też celu udzielane będą kontrahentom premie obrotowe (dalej premie). Z umowy, którą Spółka zamierza realizować, wynika, że odbiorcy zobowiązują się do nabycia od Spółki w danym roku określonych produktów w poszczególnych grupach produktowych, o odpowiedniej wartości netto (bez VAT), po upustach. Za wykonanie planu nabycia tych produktów o odpowiedniej wartości i w każdej z poszczególnych grup produktowych, Spółka zobowiązuje się do wypłaty
premii obrotowej, będącej sumą premii przyznanych w każdej grupie produktowej. Wartość produktów, do których nabycia odbiorca się zobowiązuje w poszczególnych grupach produktowych oraz wysokość premii obrotowej przysługujących odbiorcy za wykonanie planu nabycia określać będzie Tabela premiowania. Oprócz wykonania planu nabycia, warunkiem wypłacenia premii będą terminowe płatności za zakupione produkty. Jeżeli odbiorca nie wykona planu nabycia w przynajmniej jednej z grup produktowych, premia nie przysługuje. Premie będą rozliczane i wypłacane za okresy kwartalne na podstawie faktury wystawionej przez odbiorcę na uzgodnioną kwotę premii.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskującej Spółki zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2007 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - dalej Ustawa VAT) przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy VAT Minister Finansów w piśmie z dnia 30 grudnia 2004 r. znak PP3-812-1222/2004/A P/4026 (Dz. Urz. Min. Fin. z 2005 r. Nr 2, poz. 22) stwierdził m.in., że W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żądną konkretną dostawą. W takich wypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.
W przedmiotowym przypadku Spółka będzie wypłacała premie za okresy kwartalne pod warunkiem dokonania przez kontrahentów nabyć towarów w określonej umownie ilości oraz terminowości dokonywanych płatności. Premie te nie będą więc przyporządkowane konkretnym dostawom. Opierając się więc na wyżej przywołanej interpretacji Ministra Finansów kontrahent otrzymujący premię zobowiązany jest wystawić fakturę VAT dokumentującą wykonaną na rzecz Spółki usługę.
Biorąc powyższe pod uwagę, oraz mając na uwadze fakt, iż nabywane usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółka stoi na stanowisku, że otrzymana od kontrahenta faktura VAT stanowić będzie dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej
wynikający na zasadach i w terminach wynikających z art. 86 Ustawy VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa
zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.
Występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.
W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie między stronami istnieje umowa, z której wynika, że odbiorcy zobowiązują się do nabycia od Spółki w danym roku określonych produktów w poszczególnych grupach produktowych, o odpowiedniej wartości netto (bez VAT), po upustach. Za wykonanie planu nabycia tych produktów o odpowiedniej wartości i w każdej z poszczególnych grup produktowych, Spółka zobowiązuje się do wypłaty premii obrotowej, będącej sumą premii przyznanych w każdej grupie produktowej. Wartość produktów, do których nabycia odbiorca się zobowiązuje w poszczególnych grupach produktowych oraz wysokość premii obrotowej przysługujących odbiorcy za wykonanie planu nabycia określać będzie Tabela premiowania. Oprócz wykonania planu nabycia, warunkiem wypłacenia premii będą terminowe płatności za zakupione produkty. Jeżeli odbiorca nie wykona planu nabycia w przynajmniej jednej z grup produktowych, premia nie przysługuje. Premia ta nie ma więc charakteru dobrowolnego, ale uzależniona jest od określonego zachowania kupującego. Usługobiorcą jest dostawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której kupujący decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.
Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.
Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.
W świetle powyższego zachowanie podatnika polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu, czyli planu nabycia oraz terminowym regulowaniu zobowiązań należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Ponadto zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W związku z powyższym, nabywane usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc otrzymana od kontrahenta faktura VAT stanowić będzie dla Spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający na zasadach i w terminach wynikających z Ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 86, który 1 stycznia 2008r. nie ulega zmianie.
Co zaś się tyczy postawionego pytania o możliwość odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy jego powstanie oparte jest o interpretację ogólną to zagadnienie to wymaga wyjaśnienia, w aspekcie skutków podatkowych zastosowania się do interpretacji ogólnej, która zostanie zmieniona lub pominięta w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Należy podkreślić, że zastosowanie ww. pisma Ministerstwa Finansów zależy od tego, czy określony stan faktyczny dotyczy sytuacji, w której dochodzi do świadczenia usług, za które nabywca towarów otrzymuje wynagrodzenie. Wykonywane przez podatników czynności mają różnorodny charakter, w wyniku których są wypłacane premie pieniężne, a więc w głównej mierze należy mieć na uwadze określony stan faktyczny. Natomiast źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczpospolitej Polskiej są z zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 roku (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.
Przedmiotowa interpretacja ogólna wydana przez Ministra Finansów z powołaniem na art. 14 § 1 pkt 2) przepisów
ustawy Ordynacja podatkowa stanowią za, iż w jej brzmieniu obowiązującym na dzień 30 grudnia 2004r. została wydana celem zapewnienia, jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego. Zgodnie z obowiązującym na dzień 30 grudnia 2004r. brzmieniem przepisów Ordynacji podatkowej art. 14 § 3 zastosowanie się podatnika do takiej interpretacji nie może mu szkodzić, unormowania art. 14 m § 1 znowelizowanej ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się podatnika do interpretacji wydanej, która następnie została zmieniona lub nie uwzględniona w sprawie podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli:
- zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej oraz
- skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.
Zgodnie natomiast z obecnie obowiązującym art. 14 k § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zastosowanie się do interpretacji indywidualnej ogólnej przed jej zmianą nie może szkodzić temu, kto się do niej zastosował, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.
Każdą sprawę organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie. Trudno jest zatem określić w jakim stopniu obie sprawy - przedstawiona we wniosku Spółki oraz będące przedmiotem rozstrzygnięcia ww. piśmie Ministerstwa Finansów są zbieżne. Nie znając wyczerpującego stanu faktycznego organ podatkowy nie może opierać się na innych ustaleniach.
Interpretacja dotyczy
zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.