Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23.11.2007r. (data wpływu 26.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zakupionych w USA samochodów, oclonych i przywiezionych z terytorium Niemiec - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.11.2007r. (data nadania) został złożony
ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania zakupionych w USA samochodów, oclonych i przywiezionych z terytorium Niemiec.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Podatnik dokonuje zakupu samochodów w USA. Sprowadzone do UE samochody podlegają odprawie celnej na terytorium Niemiec. Następnie są przewożone do Polski i sprzedawane na terytorium kraju. Od sprzedaży samochodów naliczany jest podatek od towarów i usług. Podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Niemiec. Podatnik nie ma nadanego numeru identyfikacyjnego w Niemczech. Podatnik nie odlicza podatku zapłaconego przy odprawie celnej od swojego podatku należnego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Zdaniem wnioskodawcy przywóz samochodów z Niemiec do RP nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ przemieszczanie nastąpiło jedynie w odniesieniu do terytorium, a nie w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Podatnik nie prowadzi swojego przedsiębiorstwa na terytorium Niemiec. Dokonywane tam są jedynie czynności techniczne związane z odprawą celną sprowadzonych z USA samochodów. Podatnik nie prowadzi przedsiębiorstwa na terytorium Niemiec, nie ma przedstawicielstwa, nie uzyskiwał numeru identyfikacyjnego, nie dokonuje żadnych czynności opodatkowanych na tym terenie. Dlatego też przewiezienie samochodów z Niemiec na terytorium Polski nie może uznane być za przemieszczanie towaru w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Taka sytuacja miałaby miejsce w przypadku prowadzenia działalności na terytorium Niemiec przez
podatnika lub w sytuacji posiadania przez podatnika niemieckiego numeru identyfikacji podatkowej, co pozwalałoby na odliczanie podatku VAT zapłaconego przy odprawie celnej na terenie Niemiec. W takim przypadku przemieszczenie do Polski byłoby wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru i podlegałoby podatkowi VAT. Wobec niespełnienia przesłanki prowadzenia przedsiębiorstwa na terytorium Niemiec, podatnik nie ma obowiązku podatkowego w sytuacji wskazanej powyżej.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega import towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 7 cyt. ustawy przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Przedstawiona przez Podatnika transakcja nie spełnia powyższej definicji importu towarów. Samochody są bowiem przewożone do Polski z Niemiec, a nie bezpośrednio z państwa trzeciego; posiadają zatem status towarów wspólnotowych. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług jeśli procedura celna zostanie zakończona na terytorium innego państwa członkowskiego, import będzie dokonany w tym państwie. W przypadku, gdy przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.
Stosownie do uregulowań art. 9 ust. 1 cyt. ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Art. 11 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Natomiast art. 12 ust. 1 cyt. ustawy określa zamknięty katalog sytuacji, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - wskazane tutaj wyłączenia nie mają zastosowania w niniejszej sprawie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż samochody zakupione przez Podatnika zostają wprowadzone na terytorium Unii Europejskiej w Niemczech - Wnioskodawca dokonuje zakupu samochodów w USA, które są następnie transportowane na terytorium Niemiec, gdzie ma miejsce odprawa celna; później samochody są przewożone do Polski i tu sprzedawane. Podatnik wskazał we wniosku, iż nie prowadzi działalności gospodarczej na terytorium Niemiec i nie ma nadanego numeru identyfikacyjnego w tym państwie; nie dokonuje również odliczenia podatku zapłaconego podczas odprawy celnej od podatku należnego.
Zatem zaimportowane z kraju trzeciego towary zostały dopuszczone do obrotu na terytorium Niemiec, uzyskując tym samym status towarów wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca w związku z dokonanym na terytorium Niemiec importem stał się więc podatnikiem podatku od wartości dodanej w tym państwie, a towar wprowadzony na obszar celny w Niemczech uzyskał status towaru wspólnotowego. O tym, czy dany podmiot jest podatnikiem podatku od wartości dodanej (podobnie jak podatku od towarów i usług) czy też nie, nie decyduje fakt zarejestrowania się podmiotu dla celów tego podatku, ale charakter czynności wykonywanych przez ten podmiot. Nawet jeśli podmiot nie jest zarejestrowany w tym państwie członkowskim jako podatnik podatku od wartości dodanej, to de facto występuje jako taki podatnik z uwagi na fakt wykonania czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem, tj. importu towarów. Towary zostały zaimportowane przez Wnioskodawcę do Niemiec w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa (działalności gospodarczej) oraz mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika podatku od towarów i usług na terytorium kraju. Dalsze przemieszczenie przez Podatnika własnych towarów, uprzednio zaimportowanych i dopuszczonych do obrotu w Niemczech, będzie stanowić już wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o czym stanowi wskazany wyżej art. 11 cyt. ustawy.
Nie ma przy tym znaczenia, czy Wnioskodawca dokonując importu towarów na terytorium danego państwa członkowskiego UE, a następnie przemieszczając ww. towary z terytorium tego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego UE dopełnił wszystkich warunków wynikających z przepisów dotyczących podatku VAT w państwie członkowskim, w którym dokonano odprawy celnej.
Reasumując, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzenie przez Wnioskodawcę samochodów do obrotu wspólnotowego na obszarze Niemiec i dalsze ich przemieszczenie na terytorium Polski, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze
zmianami) i podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 cyt. ustawy wg stawek właściwych dla nabytych towarów (samochodów).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.