Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 roz... - Interpretacja - ILPP2/443-83/07-2/ISN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16.01.2008, sygn. ILPP2/443-83/07-2/ISN, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007 r. (data wpływu 17 października 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów i obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów i obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca organizuje konkursy dla pracowników swoich kontrahentów. Konkurs polega na tym, że pracownicy oferują do sprzedaży określony asortyment Spółki, wskazany w regulaminie konkursu, za co otrzymują punkty. Po przekroczeniu ustalonego w regulaminie poziomu sprzedaży (zebraniu określonej ilości punktów) biorący udział w konkursie pracownicy zdobywają nagrody. Nagrodami w konkursie mogą być: telefon komórkowy, telefon komórkowy w zestawie z akcesoriami lub inna rzecz ruchoma. Nagrody wydawane są po zakończeniu konkursu. Od wartości ww. nagród odprowadzony jest zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 % wartości nagrody. Wnioskodawca nie ma zainstalowanej w swoim przedsiębiorstwie kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1)

Nie należy naliczać podatku VAT należnego od nieodpłatnego wydania towaru (nagroda główna w konkursie) oraz wystawiać w związku z tym faktury wewnętrznej, pomimo iż przy jego nabyciu przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony wynikający z dokumentu zakupu tego telefonu lub innej nagrody głównej, bowiem czynność taka na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest dostawą towarów ani zrównaną z nią czynnością, gdyż przedmiotowe wydanie należy traktować jako wydanie na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, co wyklucza zastosowanie art. 7 ust. 2 ww. ustawy jako podstawy opodatkowania.


Ad. 2)

W kasie rejestrującej należy ewidencjonować sprzedaż ale nie nieodpłatną dostawę towarów. Ewidencjonowaniu podlega obrót i kwoty podatku należnego. Obrotem jest, zgodnie z art. 29 ust. 1 powyżej cytowanej ustawy całość świadczenia należnego od nabywcy pomniejszona o podatek należny. Obowiązkowi ewidencjonowania nie mogą podlegać te czynności, których wykonanie nie rodzi obowiązku zapłaty wynagrodzenia. A co za tym idzie nie będą tu miały zastosowania przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. Nieodpłatne wydanie nagród bez względu na to, czy będą to telefony czy inne przedmioty, nie będzie rodziło obowiązku w podatku VAT. Powyższe nieodpłatne wydanie telefonu komórkowego lub innego przedmiotu wymienionego w katalogu określonym w § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, a więc z natury rzeczy jest to czynność poza zakresem również stosowania art. 111 ust. 1 ustawy o VAT jak i rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Przy takim nieodpłatnym wydaniu towaru nie ma potrzeby wystawiania faktury wewnętrznej. Dodatkowo sens powyższego rozumowania zdają się potwierdzać przepisy o fakturach wewnętrznych. Nakazują one ich wystawianie w razie nieodpłatnego przekazania towarów. Na ich podstawie podatek należny wprowadzany jest do ewidencji sprzedaży. Gdyby dodatkowo wystawiono paragon, to także na jego podstawie powinien zostać ujęty podatek należny od nieodpłatnego przekazania. Prowadziłoby to do podwójnego opodatkowania tej samej operacji.

Wnioskodawca na potwierdzenie swojego stanowiska przytoczył szereg wyroków sądów administracyjnych oraz pism organów podatkowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (...). W myśl art. 7 ust. 2 ustawy dostawą towarów, o której mowa powyżej jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

   - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Natomiast przepis art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, iż ww. ustępu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Wyłączenie z zakresu stosowania przepisu ust. 2 dotyczy więc towarów, które co do zasady przekazywane są w związku z działalnością przedsiębiorstwa (przekazanie druków reklamowych lub próbek towarów zawsze ma taki związek, zazwyczaj także przekazanie prezentów). Z powyższego wynika, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy, znajduje zastosowanie również do przekazania związanego z działalnością przedsiębiorstwa. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca wyłączył spod opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu. Mając na uwadze racjonalność i celowość działania ustawodawcy, nie można uznać, że przepis art. 7 ust. 2 ustawy dotyczy wyłącznie przekazań nie związanych z przedsiębiorstwem. Przez odpłatną dostawę towarów należy zatem rozumieć także przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z przedsiębiorstwem a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów za wyjątkiem druków reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek.

Podsumowując, pojęcie sprzedaży towarów obejmuje swoim zakresem czynności wymienione w art. 7 ust. 2 ustawy, do których zaliczyć należy również przedmiotowe nieodpłatne przekazanie, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

W świetle powyższych przepisów należy stwierdzić, iż opisana w przedmiotowym wniosku nieodpłatna dostawa towarów spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy uznana jest za sprzedaż. Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Generalny obowiązek stosowania kas rejestrujących w działalności wynika z art. 111 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym obowiązek ten ciąży na tych podatnikach, którzy dokonują sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów: osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych.

Z obowiązku powyższego, rozporządzeniem z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwolnione na czas określony zostały niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności. Zgodnie zatem z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2007 r. zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących została sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym w pozycji 45 znalazły się czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Jak wcześniej wskazano, przedmiotowe przekazanie mieści się w zakresie czynności, które objęte są art. 7 ust. 2 ustawy, zatem sprzedaż dotycząca tych szczególnych czynności objęta jest zwolnieniem, o którym mowa w § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, z wyjątkiem określonym w § 4 ww. rozporządzenia.

Na podstawie § 4 pkt 5, 6 i 7 zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:

  • sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego,
  • sprzętu fotograficznego,
  • wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,
  • nagranych, z zapisanymi danymi, lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi wyłącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD i DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset Video), dyskietek, kart pamięci, kartridży.


Jeżeli więc Wnioskodawca przekazuje nieodpłatnie jako nagrody rzeczowe ww. towary, to czynności te w świetle cytowanych przepisów stanowią dostawę towarów i zgodnie z wyłączeniem zawartym w § 4 ww. rozporządzenia, nie ma do nich zastosowania zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2.

Jednocześnie wskazać należy, iż w sprawie obowiązku stosowania kas rejestrujących, od dnia 1 stycznia 2008 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Mając na uwadze treść przytoczonych wyżej przepisów oraz przedstawiony w przedmiotowym wniosku stan faktyczny stwierdza się, że nieodpłatne przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel podlega opodatkowaniu niezależnie od celu przekazania, o ile nie znajdują zastosowania przepisy art. 7 ust. 3-7 ustawy. W związku z powyższym, przekazanie nagród należących do Wnioskodawcy w ramach organizowanych konkursów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność taka powinna zostać również udokumentowana fakturą wewnętrzną oraz zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej, bowiem w przedmiotowej sprawie, charakter przekazywanych towarów decyduje o braku możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego przepisami rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Ponadto zaznacza się, iż zarówno wyroki sądów administracyjnych jak i stanowiska organów skarbowych, które zostały powołane przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu stanowiska zapadły w indywidualnych sprawach podatników i nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu