Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-490/07-2/ASi

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.01.2008, sygn. IP-PP2-443-490/07-2/ASi, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2007r. (data wpływu 22 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu pt. Stypendia unijne dla młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych, kończących się maturą Gminy Miasto P. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w celu realizacji w/w projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół Ogólnokształcących jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

W roku szkolnym 2006/2007 ZSO , jako jednostka, dla której organem prowadzącym jest gmina Miasto P., brał udział w realizacji projektu pt. Stypendia unijne dla młodzieży ze szkól ponadgimnazjulnych, kończących się maturą Gminy Miasto P.; który uzyskał w 68,05 % dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, Działanie 2.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne na podstawie umowy nr......z Województwem L. Dofinansowanie uzyskała gmina Miasto P., która przekazała otrzymane środki jednostce realizującej ZSO. Wszystkie wydatki związane z projektem ponoszone były przez Wnioskodawcę. Projekt polegał na wypłacie stypendium uczniom z terenów wiejskich uczęszczających do ZSO. Stypendia wypłacane były uczniom o niskim dochodzie na rodzinę i należało je przeznaczyć na pokrycie kosztów związanych z edukacją a w szczególności:

  • zakwaterowania w bursie, internacie lub na stancji;
  • posiłków w stołówce szkoły, internatu lub prowadzonej przez inny podmiot;
  • zakupu podręczników do nauki;
  • związanych z transportem do i ze szkoły środkami komunikacji zbiorowej;
  • czesnego za naukę w szkole niepublicznej posiadającej uprawnienia szkoły publicznej;
  • innych dodatkowych opłat i wydatków wymaganych obligatoryjnie przez szkołę.


W ramach projektu ponoszone były także koszty administracyjne oraz działań promocyjnych tj. zakup papieru, toneru.

Podstawowym celem projektu było zwiększenie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich, podniesienie spójności społecznej mieszkańców wsi, poziomu wykształcenia oraz zwiększenie ilości osób ze średnim wykształceniem. Projekt nie będzie podlegał czynnościom opodatkowanym.

W wyniku realizacji projektu nie będą generowane przychody.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT dotyczące w/w projektu, ponieważ wydatki te nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, którą prowadzi szkoła będąc płatnikiem podatku VAT. Projekt realizowany w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2006/2007 nie będzie służył czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004 r. ze zm.), w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 7 tego artykułu, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Zgodnie z art. 5 ust. 1 w/w ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 w/w ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonywane przez Zespół Szkół Ogólnokształcących wypłaty stypendium przeznaczonych na pokrycie kosztów związanych z edukacją, w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie mają one związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Realizowany projekt nie będzie generował żadnych przychodów.

Z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy Zespołowi Szkół Ogólnokształcących nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT jakie otrzymał realizując przedmiotowy projekt.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie