Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporząd... - Interpretacja - IP-PP2-443-493/08-2/MS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.01.2008, sygn. IP-PP2-443-493/08-2/MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2007r. (data wpływu 24 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - inwestycyja Budowa sieci wodociągowej z przyłączami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2007r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - inwestycyja Budowa sieci wodociągowej z przyłączami

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina W. będąca beneficjentem środków pomocowych realizowała w roku 2006 zadanie inwestycyjne pn. Budowa sieci wodociągowej z przyłączami. Realizując powyższe zadanie inwestycyjne, Gmina W. korzystała ze środków pomocowych w wysokości 75% przyznanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego- ZPQRR na lata 2004 2006,dotacji z budżetu Państwa-10% oraz środki własne-15%. W ramach tego zadania nastąpiło wybudowanie 1 pompowni wody, sieci wodociągowej o długości 20,6 km oraz 165 przyłączy do gospodarstw. Z uwagi no to, że korzystanie przez ludność z wodociągu będzie odpłatne, na podstawie zawieranych umów o dostawę wody i odprowadzanie ścieków, Gmina W. nie zaliczyła podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W opinii Gminy W. istnieje możliwość odzyskania podatku naliczonego VAT w związku z prowadzoną inwestycją. Na mocy art. 86 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia - kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponieważ Gmina W. będzie uzyskiwała przychody opodatkowane podatkiem VAT z tytułu świadczonych usług na rzecz ludności tj. sprzedaż i dostawę wody, w związku z tym ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji tej inwestycji. Zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb zbiorowych wspólnoty, w tym m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych. Wodociąg po wykonaniu zadania będzie stanowił własność Gminy. Ponadto zgodnie z art. 6 ust 1, pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r.Nr 54, poz. 654 ze zm.). Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego zwolniona jest z podatku dochodowego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w związku z czym nie może zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione zostały w przepisie art. 5 ust. 1 cyt. ustawy o VAT. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;


  2. eksport towarów;


  3. import towarów;


  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;


  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Jeżeli, zakup towarów i usług jest związany z działalnością opodatkowaną, istnieje ustawowa możliwość skorzystania z pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony uwzględniony w fakturach zakupu towarów i usług. Jednocześnie realizacja tego prawa została obostrzona wieloma ograniczeniami ustawowymi określonymi w art. 88 i 90 ustawy oraz obowiązkami dokonywania korekt podatku naliczonego określonymi w art. 91.

Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizacja przedmiotowej inwestycji związana będzie z czynnościami opodatkowanymi dostawa wody. W celu udokumentowania tych czynności zostaną wystawione faktury zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przychód z tego tytułu stanowić będzie dochód gminy, a należny podatek odprowadzony zostanie na konto właściwego Urzędu Skarbowego. Zatem Gmina będąc zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług będzie mogła skorzystać z odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związane z realizacją inwestycji pod nazwą Budowa sieci wodociągowej z przyłączami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie