Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy C. przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2007r. (data wpływu 8 października 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą
na przyspieszony rozwój społeczno-gospodarczy P. klaster energetyczny w C. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2007r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyspieszony rozwój społeczno-gospodarczy P. klaster energetyczny w C.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
W oparciu o ustawę o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. (Dz.U. Nr 116, poz. 1206 ze zm.) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004r. w sprawie przyjęcia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 (Dz.U. Nr 166, poz. 1745) oraz rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju (Dz.U. Nr 200, poz. 2051 ze zm.), Gmina C. realizuje projekt pt. Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyspieszony rozwój społeczno-gospodarczy P. klaster energetyczny w C. w ramach Priorytetu II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.6 Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy. Projekt ma na celu podniesienie potencjału regionu podkarpackiego w sferze innowacji poprzez wzmocnienie współpracy między sektorem naukowo-badawczym a gospodarką (przedsiębiorcami) oraz jednostkami samorządu terytorialnego. Zebrane przez zespoły interdyscyplinarne dane literaturowe posłużą do wypracowania koncepcji wykorzystania biomasy na cele energetyczne w województwie podkarpackim na ocenę wykorzystania jej na terenie gminy C. Ww. koncepcja opracowana została w oparciu o politykę energetyczną UE i Polski, uwarunkowania prawne, finansowanie przedsięwzięć ze środków publicznych, nowe technologie konwersji biomasy na energię oraz systemy organizacji, będzie przedmiotem konferencji. Tematyka projektu i przedstawione działania są zgodne z polityką energetyczną UE i Polski oraz RSI woj. podkarpackiego, a także dokumentami programowymi działania 2.6 ZPORR.
Zakupione materiały informacyjne i promocyjne (foldery, plakaty, szablony, notatniki, teczki na dokumenty, długopisy, kalendarze), koszty łączności telefonicznej i internet, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzętu komputerowego, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakup sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel.-fax, dysk zewnętrzny), są używane zgodnie z przeznaczeniem, nie są i nie będą wykorzystywane do
wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika VAT organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Projekt jest realizowany na podstawie umowy o dofinansowanie projektu w ramach Priorytetu II Działania 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i Transfer Wiedzy zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa P., która nie ma charakteru umowy cywilnoprawnej.
W związku z tym zadaniem Gmina nie ma możliwości odliczenia od podatku należnego podatku
naliczonego VAT zawartego w fakturach zakupu materiałów informacyjnych i promocyjnych (folderów, plakatów, szablonów, notatników, teczek na dokumenty, długopisów, kalendarzy), kosztów łączności telefonicznej i internetu, materiałów biurowych (segregatory, przekładki, teczki, materiały piśmienne, materiały eksploatacyjne, sprzętu komputerowego, tonery) na potrzeby realizacji projektu, zakupu sprzętu komputerowego i wyposażenia niezbędnego do realizacji projektu (komputer stacjonarny, rzutnik multimedialny, tel.-fax, dysk zewnętrzny).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują między innymi sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym),
- współpracy z organizacjami pozarządowymi (art. 7 ust. 1 pkt 19 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych realizuje projekt pn. Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyspieszony rozwój społeczno-gospodarczy P. klaster energetyczny w C. w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 - Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, działania 2.6 Regionalne Strategie innowacyjne i transfer wiedzy. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W świetle powyższego realizacja projektu pn. Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyspieszony rozwój społeczno-gospodarczy P. klaster energetyczny w C. związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W świetle powyższego realizacja programu pn. Innowacje technologiczne i organizacyjne w bioenergetyce szansą na przyspieszony rozwój społeczno-gospodarczy P. klaster energetyczny w C. związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.
Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowego projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na
wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.