Podatek od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - Interpretacja - ILPP2/443-485/11-3/AK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.06.2011, sygn. ILPP2/443-485/11-3/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku sygnowanym datą 11 lutego 2011 r. (data wpływu 9 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących st prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 maja 2011 r. o podpis na złożonym wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność polegającą na zorganizowaniu i prowadzaniu portalu internetowego, w ramach którego użytkownicy będą mogli grać w gry logiczne zręcznościowe. Użytkownicy będą grać o ustalone między sobą stawki, zaś w chwili wygranej podatnik będzie pobierał od stawki, o którą uczestnicy grali wynagrodzenie prowizyjne, określone jako ułamkowa część stawki.

Rozliczenia z użytkownikami będą wyglądały następująco: każdy z uczestników będzie dokonywał wpłat na rachunek bankowy prowadzony przez Zainteresowanego. Wpłaty będą dokonywane przelewem lub za pomocą karty kredytowej. Wpłacone kwoty będą pozostawały zdeponowane na rachunku bankowym podatnika do momentu, gdy użytkownik portalu postanowi wykorzystać je do udziału w grze oferowanej przez portal.

W takiej sytuacji gracz deklarować będzie w drodze elektronicznej wysokość stawki, którą uzgodnił z przeciwnikiem. Uzgodniona stawka nie będzie mogła przewyższać wartości środków zdeponowanych przez użytkownika użytkownik będzie zatem mógł deklarować udział tylko w grze toczącej się maksymalnie o taką kwotę, jaką zdeponował wpłacając na rachunek bankowy Wnioskodawcy (i jakiej nie wykorzystał biorąc udział w innych grach). Po zakończeniu gry, Zainteresowany obliczy wysokość należnej sobie prowizji i kwotę odpowiadającą tej prowizji przeleje na inny rachunek bankowy prowadzony przez niego. Kwota prowizji stanowić będzie wynagrodzenie podatnika. Nadwyżka zadeklarowanej przez użytkowników stawki, ponad prowizję pobrana przez Wnioskodawcę, przelewana będzie przez podatnika temu użytkownikowi, który wygrał grę i stanowić będzie wygraną tego użytkownika.

Klientami Zainteresowanego (osobami korzystającymi z portalu) będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz takie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą dla których użytkowanie portalu nie będzie związane z prowadzoną działalnością. Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do posiadania kasy rejestrującej dla potrzeb ewidencjonowania sprzedaży. Podatnik będzie prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, dokonujący wyłącznie sprzedaży usług świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz takich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą dla których nabywanie usług świadczonych przez podatnika nie będzie związane z prowadzoną działalnością w sytuacji, gdy zapłata za te usługi następuje w ten sposób, że nabywcy usług najpierw deponują na rachunku bankowym podatnika określoną kwotę, następnie zaś z tej kwoty przelewane jest na inny rachunek bankowy wynagrodzenie Wnioskodawcy stanowiące jego całkowity przychód z tytułu uświadczonych usług, jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy dokonuje on wyłącznie sprzedaży usług świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz takich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, dla których nabywanie usług świadczonych przez Zainteresowanego nie będzie związane z prowadzoną działalnością, zaś za te usługi następuje w ten sposób, że nabywcy usług najpierw deponują na rachunku bankowym podatnika określoną kwotę, następnie zaś z tej kwoty przelewane jest na inny rachunek bankowy wynagrodzenie podatnika stanowiące jego całkowity przychód z tytułu świadczonych usług, jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 26 lipca 2010 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia. Z kolei, w załączniku do wymienionego rozporządzenia w pozycji 37 wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (o ile nie rozpoczęto ewidencjonowania przed dniem 1 stycznia 2011 r.).

W opisanej przez Zainteresowanego sytuacji zapłata za świadczone usługi, polegające na umożliwieniu rozgrywania gier logicznych i zręcznościowych w portalu internetowym, następuje w całości za pośrednictwem banku. Tym samym uznać należy, że powołane zwolnienie znajdzie zastosowanie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujacych.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia ().

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym. (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Przy czym 2) oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność polegającą na zorganizowaniu i prowadzaniu portalu internetowego w ramach, którego użytkownicy będą mogli grać w gry logiczne i zręcznościowe. Użytkownicy będą grać o ustalone między sobą stawki, zaś w chwili wygranej podatnik będzie pobierał od stawki, o którą uczestnicy grali, wynagrodzenie prowizyjne, określone jako ułamkowa część stawki.

Rozliczenia z użytkownikami będą wyglądały następująco, każdy z uczestników będzie dokonywał wpłat na rachunek bankowy prowadzony przez Zainteresowanego. Wpłaty będą dokonywane przelewem lub za pomocą karty kredytowej. Wpłacone kwoty będą pozostawały zdeponowane na rachunku bankowym podatnika do momentu, gdy użytkownik portalu postanowi wykorzystać je do udziału w grze oferowanej przez portal.

W takiej sytuacji gracz deklarować będzie w drodze elektronicznej wysokość stawki, którą uzgodnił z przeciwnikiem. Uzgodniona stawka nie będzie mogła przewyższać wartości środków zdeponowanych przez użytkownika użytkownik będzie zatem mógł deklarować udział tylko w grze toczącej się maksymalnie o taką kwotę, jaka zdeponował wpłacając na rachunek bankowy Wnioskodawcy (i jakiej nie wykorzystał biorąc udział w innych grach). Po zakończeniu gry, Zainteresowany obliczy wysokość należnej sobie prowizji i kwotę odpowiadającą tej prowizji przeleje na inny rachunek bankowy prowadzony przez niego. Kwota prowizji stanowić będzie wynagrodzenie podatnika. Nadwyżka zadeklamowanej przez użytkowników stawki ponad prowizję pobrana przez Wnioskodawcę przelewana będzie przez podatnika temu użytkownikowi, który wygrał grę i stanowić będzie wygraną tego użytkownika.

Klientami Zainteresowanego (osobami korzystającymi z portalu) będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej oraz takie osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą dla których użytkowanie portalu nie będzie związane z prowadzoną działalnością.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż osoby które zamierzają grać w gry logicznej zręcznościowe będą dokonywali wpłat na rachunek bankowy prowadzony przez Zainteresowanego. Wpłaty będą dokonywane przelewem lub za pomocą karty kredytowej. Wpłacone kwoty będą pozostawały zdeponowane na rachunku bankowym podatnika do momentu, gdy użytkownik portalu postanowi wykorzystać je do udziału w grze oferowanej przez portal. Po zakończeniu gry, Zainteresowany obliczy wysokość należnej sobie prowizji i kwotę odpowiadającą tej prowizji przeleje na inny rachunek bankowy prowadzony przez siebie. Tym samym zostanie spełniony warunek dotyczący formy zapłaty.

Reasumując, Zainteresowany, o ile nie przekroczył wcześniej i nie przekroczy w 2011 r. limitów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, określonych w § 3 cyt. rozporządzenia nie ma obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Wnioskodawca może również korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w zakresie opłat za możliwość udziału w grze logicznej zręcznościowej, które są dokonywane przelewem lub za pomocą karty kredytowej.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2011 r. na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy. Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu jest uzależnione od formy zapłaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu