Temat interpretacji
W zakresie rozliczeń w ramach konsorcjum
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2011 r. (data wpływu 23.03.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach konsorcjum - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23.03.2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczeń w ramach konsorcjum.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.
Spółka (dalej: Wnioskodawca) działa w Polsce poprzez swój zarejestrowany oddział (dalej: Oddział lub Operator). Na podstawie przyznanych koncesji, Wnioskodawca działając przez swój Oddział, prowadzi działalność w sektorze poszukiwawczo-wydobywczym gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Na podstawie umów o ustanowienie użytkowania górniczego (dalej: MUA), Oddział posiada również prawa użytkowania górniczego w zakresie poszukiwania i wydobywania gazu ziemnego oraz ropy naftowej w Polsce, na terenach określonych w MUA.
W szczególności, Oddział posiadał 100% praw i obowiązków w umowach MUA dotyczących 3 obszarów poszukiwawczych - odpowiednio MUA 1, MUA 2 oraz MUA 3 (przed dokonaniem odpłatnego przeniesienia 40% tych praw jak opisano poniżej).
W celu ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z planowanymi inwestycjami, zdobycia dodatkowych funduszy oraz zwiększenia potencjału gospodarczego, Oddział zdecydował się podjąć współpracę z C. Sp. z o. o. (dalej: Partner), niepowiązanym podmiotem z siedzibą w Polsce. Intencją stron jest połączenie potencjału obu podmiotów i wspólne działanie w zakresie poszukiwania i rozpoznawania złóż ropy naftowej oraz gazu ziemnego.
Współpraca Stron będzie miała formę konsorcjum (dalej: Konsorcjum). Taki model współpracy, został wypracowany w branży, w której działa Wnioskodawca na poziomie międzynarodowym i jest stosowany przez Wnioskodawcę również w innych krajach. Rola Operatora i Partnera w ramach Konsorcjum została opisana w dalszej części stanu faktycznego.
Oddział jak i Partner (dalej łącznie: Strony) są odrębnymi podatnikami zarówno dla celów podatku VAT jak i podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: CIT), przy czym w przypadku Oddziału, dla celów podatkowych podmiotem zarejestrowanym jako podatnik jest D. , tj. spółka macierzysta, będąca osobą prawną, gdyż oddział osoby prawnej nie jest co do zasady odrębnym od R. podatnikiem dla celów VAT i CIT.
W celu sformalizowania przyjętej współpracy Strony zdecydowały się zawrzeć umowę o nazwie Farm Out Agreement (umowa została już podpisana przez Strony w dniu 6 września 2010 r.; dalej FOA), która generalnie stanowi umowę odpłatnego przeniesienia praw do części wspomnianych MUA. Następnie zostanie zawarta umowa regulującą szczegółowe zasady współpracy, tzw. Joint Operations Agreement (umowa nie została jeszcze podpisana przez Strony, a jej podpisanie jest planowane w najbliższej przyszłości; dalej: JOA).
Zgodnie z intencją Stron, Konsorcjum nie będzie stanowić spółki w rozumieniu prawa cywilnego ani prawa handlowego, nie będzie też posiadać osobowości prawnej. Konsorcjum będzie ukonstytuowane jedynie na podstawie ww. umów i na zasadach opisanych w tych umowach. Na obecnym etapie Konsorcjum będzie składało się z dwóch członków, jednakże nie jest wykluczone, że w przyszłości współpraca w zakresie Konsorcjum może zostać rozszerzona na inne podmioty. Zasady współpracy w ramach Konsorcjum uregulowane w umowach FOA oraz projekcie umowy JOA (dalej łącznie: Umowa Konsorcjum) między Stronami zostały opisane poniżej.
Założenie Konsorcjum / Przeniesienie praw
Jak wspomniano wyżej, Oddział posiadał 100% praw i obowiązków w umowach MUA dotyczących 3 obszarów poszukiwawczych odpowiednio MUA 1, MUA 2 oraz MUA 3, (przed dokonaniem odpłatnego przeniesienia 40% tych praw jak opisano poniżej). Obszary te są podzielone na poszczególne bloki koncesyjne, co do których Oddział posiada koncesje na poszukiwanie i eksplorację ropy naftowej i gazu ziemnego. W odniesieniu do MUA 1 Oddział dokonał wcześniej (tj. przed podjęciem współpracy z Partnerem) znaleziska w jednym z bloków energetycznych objętych MUA 1.
Zgodnie z przepisami prawa polskiego nie jest możliwe dokonanie podziału praw z koncesji na poszukiwanie i eksplorację ropy naftowej i gazu ziemnego. Możliwe jest natomiast przeniesienie praw w prawie użytkowania górniczego MUA, po uzyskaniu odpowiedniej zgody organów administracji publicznej.
Mając powyższe na uwadze, na podstawie umowy FOA Wnioskodawca zgodził się na przeniesienie na Partnera 40% udziału w posiadanych na podstawie MUA prawach użytkowania górniczego dotyczących określonych terenów w Polsce. Partner dokonał zatem nabycia 40% udziału w prawach użytkowania górniczego, a Oddział zachował pozostałe 60% tych praw. Jednocześnie, Oddział pozostał wyłącznym właścicielem posiadanych koncesji.
W szczególności, na podstawie Umowy FOA, Wnioskodawca zgodził się na przeniesienie na Partnera 40% udziału w posiadanych prawach użytkowania górniczego MUA 2 oraz MUA 3.
Dla zrealizowania transakcji przeniesienia udziału w prawie użytkowania górniczego niezbędne jest uzyskanie przez Strony umowy zgody odpowiednich organów administracji publicznej. W przypadku braku takiej zgody, Partner miałby prawa kontraktowe do uczestniczenia w przychodach i kosztach dotyczących eksploatacji terenów objętych analizowanym użytkowaniem górniczym. Zgoda taka w odniesieniu do MUA 2 i MUA 3 została uzyskana w dniu 15 grudnia 2010 roku.
Zgodnie z intencją Stron, ostateczne przeniesienie praw do MUA 2 i 3 na podstawie FOA nastąpi po dokonaniu zapłaty pełnej kwoty umówionego wynagrodzenia przez Partnera na rzecz Operatora. W celu potwierdzenia tego faktu Strony zamierzają zawrzeć dodatkową Umowę o przeniesieniu udziału w użytkowaniu górniczym, na podstawie której Wnioskodawca przenosi na rzecz Partnera 40% praw (dalej: Umowa Potwierdzająca). Umowa Potwierdzająca zmodyfikowała również sposób dokonywania przez Partnera płatności z tytułu przeniesienia praw na rzecz Operatora, co opisano szczegółowo poniżej. Podstawowym skutkiem przeniesienia prawa użytkowania górniczego jest zabezpieczenie praw Partnera do złoża oraz fakt, iż w przypadku wydobycia węglowodorów z takiego złoża Partner będzie w odpowiedniej części współwłaścicielem wydobytych węglowodorów.
W odniesieniu natomiast do MUA 1, Wnioskodawca zgodził się na przeniesienie na Partnera 40% udziału w posiadanych prawach użytkowania górniczego MUA 1, pod warunkiem uzyskania zgody odpowiednich organów administracji publicznej oraz pod warunkiem spełnienia się jednego z poniższych warunków (najwcześniejsze spełnienie jednego z tych warunków będzie decydujące):
- Nastąpi uzyskanie przez Oddział zgody odpowiednich władz administracyjnych na rozpoczęcie produkcji poprzez wydobycie ropy i gazu ziemnego w stosunku do obecnie badanego znaleziska. Obszar produkcyjny, o którym mowa stałby się wyodrębnionym, opisanym współrzędnymi geograficznymi obszarem, na który Oddział otrzyma odrębną koncesję produkcyjną.
- Partner zdecyduje wykorzystać Opcję.
- Strony (tj. Partner i Oddział) zdecydują, iż nie będą kontynuowane prace rozwojowe w bloku koncesyjnym, w którym Oddział dokonał znaleziska i w związku z tym Partner będzie miał możliwość nabycia udziału w całym prawie użytkowania górniczego MUA 1.
Wspomniana Opcja daje Partnerowi prawo do nabycia 40% udziału w dalszym rozwoju i produkcji na odkrytym przez Oddział złożu w bloku koncesyjnym, będącym częścią MUA 1, na warunkach przewidzianych w Umowie FOA.
Umowa FOA zawiera jednocześnie postanowienia dotyczące wynagrodzenia z tytułu nabycia przez Partnera opisanych wyżej udziałów w MUA jak również postanowienia dotyczące rozliczania w przyszłości przychodów i kosztów ponoszonych w ramach inwestycji realizowanych na terenach, których dotyczą prawa użytkowania górniczego.
W zamian za przeniesienie powyższych praw do 40% udziału w MUA 2 i MUA 3 oraz MUA 1 (przy czym w przypadku MUA 1 faktyczne przeniesienie praw do udziału w MUA może nastąpić po spełnieniu się warunków opisanych powyżej, a do tego czasu Partner uczestniczy w przychodach i kosztach dotyczących MUA 1 na podstawie umowy FOA) Partner zobowiązał się do dokonania następujących płatności:
Płatność 1 - wynagrodzenie należne Oddziałowi bezwarunkowo w ciągu 30 dni od zawarcia umowy FOA. Wynagrodzenie to zostało ustalone przez Strony w określonej stałej kwocie. Strony Umowy Konsorcjum, działając jako podmioty niepowiązane wynegocjowały kwotę, która jest mniejsza niż 40% kwalifikowanych nakładów dotyczących obszarów objętych MUA 1 (z wyłączeniem kosztów bezpośrednio dotyczących bloku koncesyjnego w ramach MUA 1, na którym Oddział dokonał wcześniej znaleziska), MUA 2 oraz MUA 3. Płatność 1 została dokonana w dniu 5 października 2010 r.
Płatność 2 wynagrodzenie należne Oddziałowi, pod warunkiem spełnienia się warunków określonych w umowie. Płatność ta została określona jako 100% kosztów konkretnych inwestycji (lecz nie więcej niż pewna ustalona maksymalna kwota X), które mają być poniesione przez Oddział na obszarze MUA 1 dotyczącym bloku koncesyjnego, gdzie Oddział dokonał wcześniej znaleziska (m.in. koszty związane z testowaniem odwiertów) i do poniesienia których do ustalonej w umowie kwoty maksymalnej X zobowiązał się w 100% Partner. Działania te i poniesienie związanych z nimi kosztów są niezbędne dla celów przetestowania pojemności i zdolności produkcyjnych odkrytego złoża w ramach MUA 1. Zgodnie z ustaleniami Stron dotyczącymi faktycznych rozliczeń z tego tytułu, co do zasady przedmiotowe koszty będą fizycznie ponoszone przez Oddział, a następnie zostaną przerzucone na Partnera w ustalonej kwocie. Jeżeli natomiast koszty przekroczą ustaloną w umowie kwotę maksymalną, nadwyżka będzie w 100% ponoszona przez Oddział i nie będzie podlegała przerzuceniu na Partnera. Ten sposób rozliczeń nosi nazwę mechanizmu przeniesienia (ang. carry mechanizm) i z ekonomicznego punktu widzenia oznacza, iż Partner poniesie koszty określonych prac w fazie poszukiwawczej, zamiast po prostu przelać określoną kwotę na rachunek Operatora tytułem wkupienia się w prawo użytkowania górniczego. Zawierając Umowę Potwierdzającą Strony dokonały modyfikacji ustalonego sposobu rozliczenia, w ten sposób że rozliczenie Płatności 2 będzie dokonane w następujący sposób: - w grudniu 2011 Operator obciąży Partnera kwotą Y na podstawie kosztów, które poniósł w pierwszym etapie prac (pierwsza część Płatności 2), tj. zgodnie z mechanizmem określonym w FOA i opisanym powyżej;
- pozostała część Płatności 2 tj. różnica X-Y zostanie zapłacona przez Partnera na rzecz Operatora z góry tj. jeszcze przed poniesieniem przez Operatora dalszych kosztów stanowiących podstawę do kalkulacji tego obciążenia (druga część Płatności 2). Ostateczne rozliczenie wynagrodzenia nastąpi w chwili, kiedy Operator będzie znał pełną wysokość rzeczywistych kosztów stanowiących podstawę do kalkulacji Płatności 2. Jeżeli rzeczywista kwota wynagrodzenia okaże się niższa niż zapłacona przez Partnera, Operator skoryguje rozliczenia z tego tytułu i zwróci Partnerowi ewentualną różnicę.
Płatność 3 - zgodnie z Umową FOA Partner ma możliwość (Opcja) nabycia 40% udziału w dalszym rozwoju i produkcji na odkrytym przez Oddział złożu w bloku koncesyjnym, będącym częścią MUA 1, na warunkach przewidzianych w Umowie FOA. W takim przypadku Partner będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Oddziału określonej stałej kwoty w terminie ustalonym w Umowie FOA. Przeniesienie przedmiotowych praw na Partnera nastąpi po otrzymaniu płatności przez Oddział. Podobnie jak w przypadku Płatności 1 Strony, działając jako podmioty niepowiązane wynegocjowały kwotę, która nie musi odpowiadać 40% kwalifikowanych rzeczywistych nakładów dotyczących odkrytego złoża w bloku koncesyjnym, będącym częścią MUA 1. Przed założeniem Konsorcjum Oddział poniósł już pewne koszty związane z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złóż ropy naftowej i gazu ziemnego, tj. koszty rozpoznania obszaru poszukiwawczego. Koszty te, zgodnie z przyjętą przez Oddział praktyką w tym zakresie zostały rozpoznane przez Oddział jako inwestycje w toku, tj. zostały skapitalizowane zarówno dla celów księgowych jak i dla celów podatkowych. Innymi słowy nie zostały one odliczone jako koszty uzyskania przychodu.
Po przystąpieniu do Konsorcjum Partner ma możliwość partycypowania w dotychczasowych inwestycjach i wynikach badań, będących konsekwencją dotychczasowych działań Oddziału. Oznacza to, mówiąc obrazowo, że dokonując powyższych Płatności 1, 2 oraz 3 Partner niejako wkupuje się w dotychczasowe inwestycje, jak i przyszłe pożytki, które będą uzyskane w ramach działalności Konsorcjum. W umowie FOA Partner zobowiązał się również do ponoszenia 40% kosztów bieżących, liczonych od 1 sierpnia 2010 r., działalności dotyczącej obszarów objętych MUA 2, MUA 3 i MUA 1.
Ogólne zasady współpracy w ramach Konsorcjum
Współpraca w ramach Konsorcjum dotyczy wspólnego poszukiwania przygotowania do eksploatacji, wydobycia, produkcji, a także - o ile Strony tak postanowią - sprzedaży wyprodukowanych w ramach Konsorcjum węglowodorów.
Podstawowe prawa i obowiązki Operatora i Partnera
Oddział, pełniący rolę operatora Konsorcjum będzie odpowiadał za prowadzenie prac w ramach Konsorcjum. W związku z prowadzeniem przez Operatora prac Konsorcjum, Operator będzie mógł korzystać ze wsparcia zewnętrznych podwykonawców.
Operator będzie zobowiązany przede wszystkim do:
- prowadzenia prac w ramach Konsorcjum w sposób należyty, bezpieczny i efektywny,
- poszukiwania, negocjowania i zawierania umów z podwykonawcami (podmiotami zewnętrznymi),
- zlecania prac podwykonawcom oraz nadzór nad tymi pracami,
- planowania oraz budżetowania prac,
- utrzymywania personelu oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia prac,
- uzyskania wszelkich niezbędnych zezwoleń, zgód, itp., które są wymagane dla celów lub w związku z działalnością Konsorcjum,
- przygotowywania informacji oraz raportowania w zakresie dotyczącym działalności Konsorcjum,
- dokonywania rozliczeń między Stronami,
- zapewnienia Stronom dostępu i możliwości weryfikacji dokumentacji związanej z działalnością Konsorcjum i inspekcji majątku będącego współwłasnością Konsorcjum,
- utrzymywania ważności kontraktów i koncesji, w zgodzie z przyjętą i akceptowaną na arenie międzynarodowej praktyką w branży,
- dokonywania niezbędnych płatności i opłat powstających w związku z działalnością Konsorcjum,
- reprezentowania Stron w kontaktach z organami administracji publicznej w związku z kwestiami dotyczącymi praw użytkowania górniczego MUA oraz działalności Konsorcjum, itp.
W odróżnieniu od Operatora, Partner nie będzie zaangażowany w bieżącą działalność operacyjną Konsorcjum. Natomiast, we współpracy z Operatorem będzie sprawował ogólny nadzór oraz kontrolę nad działalnością Konsorcjum. Zgodnie z zasadami współpracy w ramach Konsorcjum Partner będzie miał prawo do uczestniczenia we wspólnych spotkaniach i w procesach decyzyjnych związanych ze wszystkimi aspektami poszukiwań na obszarach objętych koncesjami dotyczącymi MUA oraz będzie posiadał prawa głosu we wszystkich kwestiach w proporcji do posiadanego 40%-ego udziału w Konsorcjum.
Udział Stron w przychodach i kosztach Konsorcjum - zasady ogólne
Zgodnie z postanowieniami projektu Umowy Konsorcjum, Strony będą partycypować w ponoszonych kosztach i realizowanych przychodach proporcjonalnie do posiadanego udziału w Konsorcjum. Strony ustaliły, że udział Operatora w Konsorcjum wyniesie 60%, natomiast udział Partnera wyniesie 40%.
Powyższe udziały odnoszą się w szczególności do praw użytkowania górniczego na podstawie MUA, które zostały wspomniane wyżej, współwłasności majątku nabywanego w ramach Konsorcjum, węglowodorów wyprodukowanych w wyniku działalności Konsorcjum, a także przychodów i kosztów, wydatków, praw i obowiązków związanych z działalnością w ramach Konsorcjum. Ponadto Wnioskodawca przedstawił ogólny schemat działalności Konsorcjum.
Ogólne zasady rozliczeń w ramach Konsorcjum
Prace w ramach Konsorcjum będą prowadzone w oparciu o przygotowywane przez Operatora roczne programy (harmonogramy) prac oraz budżety zawierające szczegółowe zestawienie planowanych na dany rok prac oraz związanych z nimi wydatków.
Zgodnie z przyjętymi w Umowie Konsorcjum zasadami rozliczeń, co do zasady do ustalonego dnia każdego miesiąca, Operator przygotuje zestawienie rzeczywistych kosztów poniesionych w poprzednim miesiącu w ramach Konsorcjum, które to zestawienie będzie następnie stanowić podstawę rozliczeń między Stronami.
W związku z działaniem Konsorcjum, będzie prowadzona ewidencja księgowa zawierająca konta dla celów rozliczeń dotyczących Konsorcjum, na których będą ujmowane wszystkie przychody i koszty związane z działalnością Konsorcjum, zgodnie z zasadami ustalonymi przez Strony w przygotowanej dla tego celu Procedurze Księgowej. Ewidencja ta może być prowadzona przez R. jako spółkę macierzystą w Niemczech lub przez Oddział w Polsce. Operacje ujęte na kontach tej ewidencji będą podstawą rozliczeń pomiędzy Operatorem a Partnerem.
Finansowanie działalności Konsorcjum i rozliczenia pieniężne
Co do zasady, wydatki ponoszone w ramach Konsorcjum będą początkowo finansowane przez Operatora, który następnie przeniesie 40% kosztów na Partnera na podstawie miesięcznych zestawień kosztów. Zgodnie z postanowieniami Umowy Konsorcjum, w takiej sytuacji Operator będzie uprawniony do obciążenia Partnera opłatą z tytułu finansowania. Opłata ta będzie ustalana zgodnie z zasadami przyjętymi w Procedurze Księgowej.
Zasadniczo, nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Operator poniósł wydatki na rzecz Konsorcjum, Operator przeniesie na Partnera 40% związanych z tym kosztów oraz 40% kosztów finansowania. Koszty finansowania obliczane będą pomiędzy 15 dniem miesiąca, w którym Operator ponosił wydatki oraz 15 dniem miesiąca następnego, w którym to dniu Operator wystawi odpowiedni dokument rozliczeniowy na Partnera.
Alternatywnie, rozważany jest również inny model faktycznych rozliczeń, gdzie Operator może jeszcze przed poniesieniem wydatków zażądać od Partnera udostępnienia środków na pokrycie jego udziału w planowanych na następny miesiąc wspólnych wydatkach (tzw. cash calls). W takiej sytuacji, środki pieniężne przekazywane przez Partnera będą utrzymywane na wyodrębnionym rachunku bankowym prowadzonym wyłącznie dla celów związanych z Konsorcjum. Jakiekolwiek odsetki naliczone przez Bank na środkach utrzymywanych na tym rachunku będą odpowiednio alokowane do Stron, zgodnie z ustaloną proporcją 60% / 40%. W przypadku zastosowania tego modelu finansowania, nie będzie naliczana opłata z tytułu finansowania.
Alokacja poszczególnych rodzajów kosztów w ramach Konsorcjum
W związku z działalnością Konsorcjum, Operator będzie ponosił szereg różnych wydatków, którymi następnie będzie obciążał Partnera zgodnie z jego udziałem w Konsorcjum (40%). Kategorie kosztów ponoszonych przez Operatora w związku z działalnością Konsorcjum mogą zawierać:
(i) koszty towarów i usług zakupionych przez Operatora na rzecz Konsorcjum - w takim przypadku faktury VAT/ rachunki / noty obciążeniowe otrzymane od dostawców towarów i usługodawców będą opiewać na pełną kwotę wynagrodzenia i będą wystawiane na Operatora, a następnie Operator obciąży Partnera na kwotę odpowiadającą 40% tego wynagrodzenia;
(ii) koszty wewnętrzne ponoszone przez Operatora, dotyczące Konsorcjum - poprzez koszty wewnętrzne Wnioskodawca rozumie między innymi koszty dotyczące pracowników, którzy całość lub część swoich czynności wykonywać będą w związku z działalnością Konsorcjum, koszty administracyjne dotyczące Konsorcjum, które będą ponoszone przez Wnioskodawcę w związku z działalnością Konsorcjum, np. wydatki związane z utrzymaniem biur, magazynów i innych pomieszczeń Operatora, które są bezpośrednio wykorzystywane na potrzeby Konsorcjum, w części, w jakiej takie koszty dotyczą Konsorcjum, itp.;
(iii) koszty finansowania ponoszone przez Operatora - koszty te dotyczą finansowania wydatków związanych z działalnością Konsorcjum, które będą ponoszone na rzecz Konsorcjum w okresach rozliczeniowych i które to wydatki będą następnie alokowane na Partnera w ramach rozliczeń Stron Konsorcjum. Zgodnie z ustaleniami Stron Konsorcjum, obciążenie Partnera dotyczące kosztów finansowania będzie obliczane za dany okres rozliczeniowy, wg algorytmu przyjętego w Procedurze Księgowej, jak opisano powyżej.
(iv) koszty nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w ramach i na rzecz Konsorcjum w takim przypadku faktury VAT / rachunki/ noty obciążeniowe otrzymane od dostawców towarów i usługodawców, dotyczące nabycia lub wytworzenia takich składników majątkowych będą opiewać na pełną kwotę wynagrodzenia i będą wystawiane na Operatora, a następnie Operator obciąży Partnera na kwotę odpowiadającą 40% tego wynagrodzenia;
(v) koszty podlegające co do zasady kapitalizacji do wartości początkowej środków trwałych w budowie (inwestycje) - konsekwentnie w takim przypadku faktury VAT/ rachunki / noty obciążeniowe otrzymane od dostawców towarów i usługodawców, dotyczące nabycia lub wytworzenia takich składników majątkowych będą opiewać na pełną kwotę wynagrodzenia i będą wystawiane na Operatora, a następnie Operator obciąży Partnera na kwotę odpowiadającą 40% tego wynagrodzenia;
(vi) ponadto, mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy w związku z działalnością Konsorcjum będzie wykorzystywany majątek będący wyłączną własnością Operatora. Majątek ten może obejmować przykładowo elementy wyposażenia, maszyny, pomieszczenia, środki transportu itp. W przypadku używania takiego majątku na potrzeby Konsorcjum Strony ustaliły, iż obciążenia Konsorcjum z tego tytułu będą się odbywały co do zasady na podstawie średnich stawek rynkowych, które miałyby zastosowanie w odniesieniu do takiego majątku w warunkach rynkowych. Z kolei w przypadku narzędzi i wyposażenia, służących do odwiertów, będących wyłączną własnością Operatora, które zostaną utracone lub całkowicie zniszczone w wyniku prac prowadzonych przez Konsorcjum, Strony ustaliły, iż Operator będzie obciążał Konsorcjum na podstawie kosztów wymiany takiego majątku, pomniejszonych o koszt amortyzacji i powiększonych o koszty transportu do miejsca wykorzystania. W efekcie, Operator obciąży Partnera 40% tak ustalonych kwot.
Dodatkowo, Operator obciąży Partnera opłatą w wysokości ustalonej jako procent wydatków Konsorcjum, co stanowi wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu pełnienia funkcji Operatora.
Alokacja przychodów
W sytuacji, gdy prace poszukiwawcze prowadzone w ramach Konsorcjum wejdą w fazę produkcji, planowane jest, że wyprodukowane węglowodory będą sprzedawane łącznie na rzecz wspólnego nabywcy/nabywców przez Operatora działającego na rzecz Stron Konsorcjum. Możliwe jest, że będzie w tym celu zawarta osobna umowa (lub też każdorazowo w przypadku sprzedaży osobne umowy), na podstawie której Partner w pierwszej kolejności sprzeda Operatorowi własność swoich węglowodorów w celu ich dalszej odsprzedaży przez Operatora do klienta. W tym przypadku, faktura VAT dokumentująca sprzedaż towarów będzie wystawiona przez Operatora, a Partner obciąży Operatora w części odpowiadającej jego udziałowi w Konsorcjum, tj. 40% (innymi słowy, Partner obciąży Operatora za tę część sprzedanych węglowodorów, która po wydobyciu należała do Partnera). Obciążenie to również zostanie udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez Partnera.
W zakresie, w jakim węglowodory nie będą sprzedawane łącznie każda ze Stron będzie miała prawo do otrzymania i odrębnej sprzedaży przypadającego na nią udziału w całej produkcji, tj. każda ze Stron jako właściciel będzie sprzedawać odrębnie swój udział w produkcji wystawiając odrębną fakturę VAT dokumentującą sprzedaż na rzecz różnych nabywców. W przypadku, gdyby Partner wyraził chęć odrębnej sprzedaży węglowodorów, zgodnie z postanowieniami projektu Umowy JOA musi on zawiadomić o tym fakcie Operatora, zgodnie z procedurą i w terminach przewidzianych w tej umowie.
W tak przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca chciałby potwierdzić prawidłowość ujmowania przez strony Konsorcjum wzajemnych rozliczeń dla celów podatku VAT.
Wnioskodawca prosi o potwierdzenie:
- Czy przeniesienie 40% udziału w prawie użytkowania górniczego dokonane przez Operatora na rzecz Partnera w zamian za wynagrodzenie w postaci Płatności 1 i Płatności 2, a także, w przypadku wykorzystania Opcji przez Partnera, przeniesienie na rzecz Partnera 40% udziału w dalszym rozwoju i produkcji złoża w bloku koncesyjnym, będącym częścią MUA 1 w zamian za wynagrodzenie w postaci Płatności 3, stanowi odpłatne świadczenie usług (w postaci przeniesienia praw) podlegające opodatkowaniu VAT...
- Czy rozliczenia w ramach Konsorcjum, polegające na comiesięcznym obciążaniu Partnera kwotą stanowiącą 40% kosztów poniesionych przez Operatora z tytułu działalności operacyjnej prowadzonej w ramach Konsorcjum (obejmujących zarówno koszty wewnętrzne, jak i koszty zewnętrzne, w tym koszty udostępnienia środków trwałych należących do Operatora oraz opłatę za finansowanie) oraz marży podlegają opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT...
- Czy na fakturze wystawionej przez Operatora Konsorcjum na rzecz Klienta dokumentującej sprzedaż Operator powinien wykazać podatek VAT należny w pełnej wysokości, tj. od całej kwoty netto należnej od Klienta z tytułu sprzedaży węglowodorów (zarówno w przypadku kiedy będzie to sprzedaż opodatkowana w Polsce stawką 23 %, czy też np. dostawa wewnątrzwspólnotowa czy eksport towarów opodatkowane stawką 0 %)...
- Czy Operator ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych otrzymanych od dostawców i podwykonawców w związku z realizacją czynności dokonywanych w ramach Konsorcjum...
- Czy Operator ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Partnera za sprzedaż węglowodorów w celu dalszej odsprzedaży...
- Czy przekazanie środków pieniężnych przez Partnera w ramach tzw. wezwań do zapłaty (ang. cash-call) przelewanych na wspólny rachunek Konsorcjum i przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przez Konsorcjum podlega opodatkowaniu podatkiem VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1
Przeniesienie 40% udziału w prawie użytkowania górniczego dokonane przez Operatora na rzecz Partnera w zamian za wynagrodzenie w postaci Płatności 1 i Płatności 2, a także, w przypadku wykorzystania Opcji przez Partnera, przeniesienie na rzecz Partnera 40% udziału w dalszym rozwoju i produkcji złoża w bloku koncesyjnym, będącym częścią MUA 1 w zamian za wynagrodzenie w postaci Płatności 3, stanowi odpłatne świadczenie usług (w postaci przeniesienia praw) podlegające opodatkowaniu VAT.
Na podstawie umów o ustanowienie użytkowania górniczego Operator posiada prawa użytkowania górniczego w zakresie poszukiwania i wydobywania gazu ziemnego oraz ropy naftowej na określonych terenach w Polsce. W związku z decyzją o nawiązaniu współpracy z Partnerem (w ramach Konsorcjum) w zakresie działalności poszukiwawczej i wydobywczej, Operator dokonał przeniesienia części posiadanych praw (40%). W wyniku tej transakcji, Partner został dopuszczony do aktywnego udziału w inwestycjach realizowanych dotychczas przez Operatora.
Dodatkowo, w przypadku wykorzystania Opcji wkupienia się przez Partnera, także do całości MUA 1, przeniesienie, sprzedaż na rzecz Partnera 40% udziału w dalszym rozwoju i produkcji złoża w bloku koncesyjnym, będącym częścią MUA 1 w zamian z wynagrodzenie w postaci Płatności 3.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ustawy o VAT świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.
Nie ulega wątpliwości, iż analizowana transakcja przeniesienia przez Wnioskodawcę 40% udziału w prawie użytkowania górniczego nie stanowi dostawy towarów. Istotą tej transakcji jest bowiem przeniesienie praw do użytkowania górniczego na określonych terenach w Polsce, a nie towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Jednocześnie, na tak dokonaną klasyfikację omawianej transakcji nie ma wpływu fakt, iż część przedmiotowych płatności będzie stanowiła równowartość poniesionych kosztów przez Operatora w toku realizacji inwestycji. Należy bowiem zaznaczyć, iż oparcie wysokości wynagrodzenia należnego na rzecz Operatora o wartość poniesionych wydatków stanowi wyłącznie metodę kalkulacji ceny za przeniesienie określonych praw (poniesione nakłady wpływają na wartość ekonomiczną prawa). W konsekwencji, przedmiotem analizowanej transakcji jest przeniesienie przez Operatora na rzecz Partnera 40% praw w prawie użytkowania górniczego. Na konkluzję, tą nie ma wpływu fakt, iż przeniesienie praw dotyczących MUA 1, zależy od spełnienia dodatkowych warunków a do tego czasu Partner uczestniczy w przychodach i kosztach na mocy umowy.
Jak zostało wskazane, definicja świadczenia usług zawarta w art. 8 ustawy wprost wskazuje, że świadczeniem usług jest w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych. W konsekwencji, transakcja przeniesienia przez Operatora na rzecz Partnera 40% praw do użytkowania górniczego stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o VAT.
Partner jako nabywca praw zbywanych przez Operatora jest zobowiązany do zapłaty określonego wynagrodzenia. Omawiana transakcja ma więc charakter odpłatny. W konsekwencji, przeniesienie przez Operatora na rzecz Partnera 40% praw użytkowania górniczego stanowi odpłatne świadczenie usług, czyli podlega opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 106 ustawy o VAT podatnicy dokonujący czynności opodatkowanych są zobowiązani do wystawiania faktur VAT. W konsekwencji, omawiana transakcja sprzedaży 40% praw do użytkowania górniczego powinna być udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Operatora na rzecz Partnera.
Przedstawione wyżej stanowisko znajduje również potwierdzenie w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładem mogą być następujące interpretacje:
- Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 czerwca 2010 r. (syng. IPPP3-443-326/10-2/JF), w której organ stwierdził, że każde świadczenie na rzecz innego podmiotu polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu, o ile nie jest uznane za dostawę towarów, mieści się w definicji usługi. Ponadto opodatkowaniu podlega świadczenie usług, które jest odpłatne.
- Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 września 2008 r., (sygn. IBPP2/443-658/08/BM), w której wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów oraz te nieodpłatne świadczenia niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, z którymi wiązało się prawo od odliczenia podatku przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Taka definicja świadczenia usług jest wyrazem realizacji powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług wszelkich transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.
- Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 grudnia 2008 r., (sygn. IBPP2/443-1149/08/JJ), zgodnie z którą sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu opisanego w zdarzeniu przyszłym, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.
Ad. 2
Rozliczenia w ramach konsorcjum, polegające na comiesięcznym obciążaniu Partnera kwotą stanowiącą 40% kosztów poniesionych przez Operatora z tytułu działalności operacyjnej prowadzonej w ramach Konsorcjum (obejmujących zarówno koszty wewnętrzne, jak i koszty zewnętrzne, w tym koszty udostępnienia środków trwałych należących do Operatora oraz opłatę za finansowanie) oraz marży podlegają opodatkowaniu VAT i powinny zostać udokumentowane poprzez wystawienie faktury VAT.
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, zarówno Operator jak i Partner są niezależnymi podmiotami gospodarczymi i tym samym odrębnymi podatnikami w zakresie CIT i VAT. Zarówno Operator jak i Partner posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej dla potrzeb opodatkowania CIT i VAT w Polsce.
Strony w celu nawiązania współpracy w zakresie wspólnego poszukiwania, wydobywania oraz produkcji węglowodorów zawarły dwie umowy, tj. umowę formalizującą rozpoczęcie współpracy (FOA) oraz umowę regulującą szczegółowe zasady współpracy (JOA). Zawarcie przedmiotowych umów ma na celu realizację przez Strony wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego - wydobycia oraz produkcji węglowodorów. W wyniku realizacji inwestycji obie Strony mają stać się właścicielami wydobytych lub wyprodukowanych dóbr, które następnie mogą być sprzedawane przez nie na rynku.
W świetle przepisów prawa cywilnego i handlowego, zawarcie przez Strony omawianych umów, które skutkują powstaniem Konsorcjum, nie powoduje powstania nowego podmiotu gospodarczego. Odpowiednio, na gruncie prawa podatkowego powołanie do życia Konsorcjum jako formuły współpracy Stron, nie tworzy nowego podatnika zarówno w świetle przepisów o CIT jak i VAT. W konsekwencji, zawierając umowy FOA i JOA Operator i Partner zachowują pełną niezależność zarówno z prawnego, jak i podatkowego punktu widzenia. Tym samym, dokonując analizy konsekwencji w podatku VAT dokonywanych pomiędzy stronami świadczeń oraz prowadzonych z tego tytułu rozliczeń, należy traktować zarówno Operatora i Partnera jako dwóch niezależnych podatników VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Pojęcie świadczenia usług zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
Operator jest zarejestrowanym w Polsce oddziałem niemieckiej spółki, który na podstawie przyznanych mu koncesji prowadzi działalność w sektorze wydobywczym węgla, gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Jak już zostało wskazane, na podstawie umów o ustanowienie użytkowania górniczego Operator posiada również prawa użytkowania górniczego w zakresie poszukiwania i wydobywania gazu ziemnego oraz ropy naftowej w Polsce. Niemniej jednak, potencjał finansowy, organizacyjny wymagany przy tak dużym przedsięwzięciu oraz ryzyko związane z realizacją tej inwestycji przekracza możliwości Operatora do jej samodzielnego zrealizowania.
Jednocześnie, Partner, podmiot z siedzibą w Polsce posiadający duży potencjał finansowy, jest zainteresowany wydobyciem i sprzedażą gazu ziemnego oraz ropy naftowej. W celu realizacji tych planów zamierza on skorzystać z wiedzy i doświadczenia Operatora w zakresie organizacji procesu poszukiwania i wydobycia gazu ziemnego oraz ropy naftowej i scedować na niego czynności w zakresie obsługi wspólnego przedsięwzięcia.
Zgodnie z zawartymi umowami (FOA i JOA), w ramach wspólnego przedsięwzięcia, które jest realizowane w formie Konsorcjum, Operator jest odpowiedzialny za bezpośrednią organizację i kierowanie pracami w zakresie poszukiwania oraz wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej na terytorium Polski. Zakres obowiązków Operatora będzie obejmował w szczególności następujące czynności:
- poszukiwanie, negocjowanie i zawieranie umów z podwykonawcami (podmiotami zewnętrznymi),
- zlecanie prac podwykonawcom oraz nadzór nad tymi pracami,
- planowanie oraz budżetowanie prac,
- utrzymywanie personelu oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia prac i ich nadzoru,
- uzyskania wszelkich niezbędnych zezwoleń, zgód i wszelkich innych pozwoleń administracyjnych,
- uzyskania ubezpieczenia działalności w ramach Konsorcjum,
- przygotowywania informacji w zakresie dotyczącym działalności Konsorcjum oraz postępu prac.
Jednocześnie, w celu realizacji głównego celu współpracy pomiędzy Operatorem i Partnerem, Operator jest zobowiązany do ponoszenia wszelkich niezbędnych kosztów związanych z prowadzonymi pracami.
Wszystkie czynności wykonywane przez Operatora w ramach działalności Konsorcjum są wykonywane w części na rzecz Operatora (60%) a w części na rzecz Partnera (40%). Zgodnie z zawartymi przez Strony umowami w związku z faktem realizacji omawianych prac w zakresie poszukiwania, produkcji i wydobycia ropy naftowej oraz gazu ziemnego Operator będzie obciążał Partnera poniesionymi kosztami w części, w jakiej Partner partycypuje w całej inwestycji (40%). Przedmiotowe koszty są kumulowane i rozliczane na bazie miesięcznej. W ramach kosztów stanowiących podstawę do obliczenia należnego wynagrodzenia od Partnera znajdują się w szczególności:
- koszty zakupu towarów i usług od zewnętrznych dostawców (podwykonawców) zarówno na podstawie faktur/rachunków/not lub też faktur wystawianych przez dostawców zagranicznych (zakupy dotyczą w większości usług podlegających VAT, ale wyjątkowo także zwolnionych z VAT, jak np. koszty ubezpieczeń itp.),
- koszty wewnętrzne poniesione przez Operatora, takie jak koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace Konsorcjum np. inżynierów, osób nadzorujących prace zlecane podwykonawcom itp.,
- opłata za udostępnienie środków finansowych stanowiących własność Operatora oraz tzw. opłata za finansowanie (ta ostatnia wynikająca z faktu, iż w przyjętym modelu finansowania może być tak, iż Operator będzie musiał pokryć całość kosztów, którymi obciążą go dostawcy zewnętrzni a dopiero po pewnym czasie otrzyma płatność od Partnera).
Dodatkowo, do kosztów Operator dolicza marżę w postaci dodatkowego obciążenia z tytułu obsługi administracyjno-księgowej realizowanej inwestycji przez Operatora.
Sposób rozliczeń pomiędzy stronami przedstawiony jest poniżej.
Umowa Konsorcjum
- Operator nabywa od dostawców usługi i towary o wartości 100 PLN netto + 23% VAT =123 brutto odlicza 23 PLN VAT.
- Operator w ramach comiesięcznych rozliczeń wystawia fakturę na kwotę 40 PLN+23% VAT.
- 40 PLN+23% VAT płaci Partner Operatorowi.
W opinii Wnioskodawcy, mając na uwadze całokształt relacji gospodarczych pomiędzy Operatorem i Partnerem, comiesięczne obciążanie Partnera równowartością 40% wszystkich kosztów poniesionych przez Operatora powiększonych o dodatkową marżę, powinno być w całości opodatkowane VAT.
Za takim stanowiskiem przemawia charakter relacji gospodarczej pomiędzy Stronami. Należy bowiem zaznaczyć, iż z punktu widzenia Partnera jako nabywcy usług, jest on zainteresowany nabyciem określonego efektu, który doprowadzi w perspektywie do pozyskania przez niego praw własności do węglowodorów. Partner nie jest natomiast zainteresowany nabywaniem od Operatora poszczególnych elementów, poprzez nabywanie poszczególnych towarów i usług zakupionych przez Operatora w ramach procesu inwestycyjnego lub wynikających z jego kosztów wewnętrznych.
Powyższe znajduje potwierdzenie w sposobie kalkulacji wynagrodzenia za świadczenie Operatora. Kwota wynagrodzenia płacona przez Partnera na rzecz Operatora obejmuje wszystkie koszty ponoszone przez Operatora w ramach Konsorcjum, które obejmują zarówno koszty zewnętrzne (zakup towarów i usług od podmiotów zewnętrznych, w tym niektóre niepodlegające VAT), jak i wewnętrzne (koszty personelu zatrudnionego przez Operatora, obciążenie za udostępnienie środków trwałych etc.) oraz marżę doliczaną z tytułu kompleksowego prowadzenia całej inwestycji. W konsekwencji, świadczenie jakie otrzymuje Partner od Operatora nie jest zwykłą, sumą towarów i usług zakupionych przez Operatora, ale zawiera w sobie istotną wartość dodaną przez działalność samego Operatora.
Z drugiej strony, istotne jest wskazanie roli Partnera w Konsorcjum. Nie będzie on wykonywał bieżących operacyjnych spraw związanych z prowadzeniem Konsorcjum (z biznesowego punktu widzenia ma większy sens, aby na zewnątrz widoczny był lider Konsorcjum - Operator), ale ma on zdecydowanie aktywną rolę w Konsorcjum, istotne uprawnienia do wspólnego podejmowania decyzji, nadzorowania wykonywania czynności/postępu prac w ramach Konsorcjum. Co więcej stanie się on w ramach funkcjonowania Konsorcjum współwłaścicielem wyników działania Konsorcjum, czy mowa o środkach trwałych, które powstaną w toku realizacji prac na podstawie nabytych z zewnątrz usług i towarów, czy też o finalnych rezultatach prac nad złożem, tj. wydobytych węglowodorach. Zbycie węglowodorów, czy części środków trwałych uzyskanych przez Partnera w toku działalności Konsorcjum w sposób oczywisty będzie podlegać VAT, jako dostawa towarów. W związku z tym, wydaje się, że z punktu widzenia funkcjonowania systemu VAT i zapewnienia jego neutralności Partner powinien otrzymywać faktury VAT na świadczenia rozliczane miesięcznie w ramach konsorcjum zawierające VAT naliczony. Podatek ten będzie podlegał odliczeniu jako wykazujący związek ze sprzedażą Partnera opodatkowaną VAT. Analogicznie, bowiem w sytuacji kiedy Partner nabywałby osobno różnego rodzaju usługi czy towary, nie poprzez Partnera a bezpośrednio od dostawców, faktury wystawiane przez dostawców zawierałyby podatek VAT.
Mając zatem na uwadze fakt, iż w wyniku analizowanej transakcji Partner ma stać się właścicielem określonej części węglowodorów wydobytych lub wyprodukowanych w ramach omawianej inwestycji (ponadto Partner stanie się współwłaścicielem zrealizowanych odwiertów i powstałych w ramach konsorcjum środków trwałych) w konsekwencji, należy uznać, że świadczenia wykonywane przez Operatora na rzecz Partnera w ramach Konsorcjum powinny podlegać opodatkowaniu VAT. Jednocześnie, powyższe traktowanie rozliczeń w ramach Konsorcjum dla celów VAT będzie obowiązywać niezależnie od przyjętego sposobu rozliczeń dla celów podatku CIT.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. W wydawanych interpretacjach organy wyraźnie wskazują, że świadczenia wykonywane wzajemnie przez strony umowy konsorcjum podlegają opodatkowaniu VAT. Przykładem powyższego mogą być następujące interpretacje:
- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 maja 2010 r. (IPPP3-443-295/10-2/JF), w której organ potwierdził, iż stanowisko podatnika mówiące, że wzajemne świadczenia pomiędzy członkami konsorcjum są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT i w rezultacie powinny być dokumentowane fakturami VAT.
- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lutego 2010 r. (IBPP1/443-128/10/EA), w której organ stwierdził, iż mając na uwadze przywołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania konsorcjum np. fakt, że konsorcjum składa się z kilku odrębnych podatników, którzy występują wobec siebie w relacji Lider Konsorcjum, podwykonawcy, uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia z Zamawiającym. (...) Pamiętać należy, że działania członków konsorcjum związane z wykonywaniem umowy stanowią działania odrębnych i niezależnych z punktu widzenia podatkowego podmiotów prawa - podatników podatku VAT. Dlatego też podmioty działające w ramach konsorcjum powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z Zamawiającym stosować ogólne reguły w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.
- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 maja 2008 r. (IP-PP2-443-330/08-2/PW), w której organ potwierdził stanowisko podatnika mówiące, że w przypadku gdzie lider konsorcjum jest obciążany całością kosztów i następnie przenosi 40% tych kosztów na drugiego członka konsorcjum, to taka transakcja podlega opodatkowaniu VAT i powinna być udokumentowana fakturą VAT.
- Odpowiedź Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2004 r. na interpelację poselską nr 5849, w której wskazał, iż w ustawie o VAT brak jest szczególnych regulacji dotyczących wzajemnych rozliczeń pomiędzy przedsiębiorcami, którzy zawarli umowę o wspólnym przedsięwzięciu i działają w ramach konsorcjum oraz że przepisy o VAT definiując pojęcie podatnika nie przewidują uznania za jednego podatnika większej liczby przedsiębiorców pozostających w bliskich związkach, np. o charakterze ekonomicznym. Minister Finansów stwierdził także, że przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum są odrębnymi podatnikami VAT, w tym także lider konsorcjum. Powyższe oznacza, że przedsiębiorcy działający w ramach konsorcjum powinni do wzajemnych rozliczeń stosować ogólne reguły () w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.
Z punktu widzenia kwalifikacji miesięcznych obciążeń na rzecz Partnera na potrzeby podatku VAT, można stwierdzić, iż stanowią one wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Operatora na rzecz Partnera kompleksowej usługi poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów. Wyłącznie bowiem zakup takiej kompleksowej usługi pozwoli Partnerowi na osiągnięcie jego celu biznesowego w ramach prowadzonej inwestycji tj. stanie się właścicielem określonej części węglowodorów, które następnie będzie mógł sprzedać na rynku.
Zgodnie bowiem z przytoczonym wyżej przepisem ustawy o VAT, przez świadczenie usług, należy rozumieć każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. W analizowanym przypadku mamy do czynienia właśnie z taką sytuacją. Partner jako nabywca otrzymuje od Operatora określone świadczenie w postaci poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów. Z tytułu uzyskania tego świadczenia płaci określone wynagrodzenie, którego sposób kalkulacji precyzyjnie określają zawarte przez strony umowy.
Nawet, jeśli uznać, iż w ramach rozliczeń pomiędzy Operatorem i Partnerem dochodzi do prostego refakturowania poszczególnych usług nabytych pierwotnie przez Operatora, należy zauważyć, iż refaktury te powinny być co do zasady udokumentowane fakturami VAT (dotyczyłyby usług nabytych opodatkowanych VAT). Także obciążanie Partnera za czynności związane z prowadzeniem konsorcjum przez Operatora (wyrażone w postaci marży) oraz za koszty wewnętrzne np. pracowników nadzorujących projekty, kwalifikowane oddzielnie należałoby uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług podlegające opodatkowaniu VAT. Pewne wątpliwości mogłyby teoretycznie budzić koszy nabywane bez VAT czyli np. koszty ubezpieczenia, które kwalifikowane oddzielnie mogłyby zostać uznane za świadczenie usług zwolnionych od VAT.
Jednakże w świetle gospodarczego znaczenia relacji w ramach Konsorcjum uznanie, że Partner nabywa od Operatora poszczególne elementy kompleksowej usługi poprzez odkupienie od Operatora poszczególnych towarów i usług zakupionych przez niego w ramach procesu inwestycyjnego, byłoby sprzeczne z gospodarczym charakterem całej transakcji. Jak zostało już bowiem wskazane, Operator świadczy na rzecz Partnera kompleksową usługę w zakresie poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów. A zatem wszystkie koszty zarówno wewnętrzne jak i zewnętrzne, wraz z naliczaną na nich marżą powinny być traktowane dla celów ustalenia stawki VAT jak i momentu powstania obowiązku podatkowego jednolicie. Powyższe dotyczy także opłaty za finansowanie, którą na podstawie umowy Operator obciąża Partnera. Opłata ta będzie ustalana zgodnie z zasadami przyjętymi w Procedurze Księgowej i opisanymi w stanie faktycznym, jak i opłaty za udostępnienie środków trwałych należących do Operatora.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), zgodnie z którym w przypadku czynności powiązanych ekonomicznie i funkcjonalnie ze sobą w taki sposób, że stanowią jedno świadczenie z gospodarczego i ekonomicznego punktu widzenia, wskazane jest ich traktowanie dla celów opodatkowania VAT jako jednej nierozłącznej całości. W ocenie TSUE, jeżeli kilka świadczeń dokonywanych przez podatnika na rzecz klienta jest ze sobą tak ściśle związane, że tworzy obiektywnie jedno świadczenie z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia, to nie należy dla celów podatkowych sztucznie dzielić takiego świadczenia (orzeczenie w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen B. V.). Podobnie, w orzeczeniu C-231/94 Card Protection Plan oraz C-111/05 Aktiebolaget NN, TSUE wyraził stanowisko, iż w przypadku, gdy zespół czynności (świadczeń) jest ze sobą ściśle powiązany ekonomicznie i funkcjonalnie, to nieuzasadnione byłoby odrębne traktowanie dla celów VAT poszczególnych świadczeń.
Ponadto, zarówno sądy administracyjne jak i organy podatkowe prezentują analogiczną do TSUE linię interpretacyjną w zakresie tzw. usług kompleksowych potwierdzając zasadę, że nie wolno w sposób sztuczny rozdzielać kompleksowej usługi dla celów opodatkowania VAT Przykładem takiego podejścia mogą być następujące orzeczenia i interpretacje:
- Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 4 kwietnia 2008 r., w którym sąd stwierdził, iż Roboty budowlane (roboty budowlano montażowe, remonty i roboty konserwacyjne) stanowią tzw. świadczenia złożone, na które składa się szereg czynności mających doprowadzić do określonego efektu gospodarczego (). W przypadku takiego rodzaju czynności o kompleksowym charakterze (), na które składa się czynność podstawowa, której wykonanie było celem umowy zawartej przez podatnika z klientem a także inne czynności o charakterze pomocniczym, które były niezbędne do wykonania czynności podstawowej ustalając właściwą stawkę podatku od towarów i usług należy przyjmować jednolitą stawkę dla całego kompleksu czynności, biorąc pod uwagę charakter czynności podstawowej. W uzasadnieniu tego wyroku sąd wyraźnie podkreślił, iż należy patrzeć jaką usługę lub jakie świadczenie jest zainteresowany otrzymać nabywca.
- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 lutego 2009 r. (ILPP2/443-1089/08-2/AD), w której organ stwierdził, iż Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie zgodnie z elementem który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną.
Mając na uwadze powyższe, należy uznać, iż zapłata przez Partnera na rzecz Operatora kwoty stanowiącej 40% kosztów poniesionych przez Operatora z tytułu działalności operacyjnej prowadzonej w ramach Konsorcjum (obejmującej zarówno koszty wewnętrzne, jak i koszty zewnętrzne jak i opłatę za udostępnienie własnych składników majątku Operatora oraz tzw. opłatę za finansowanie) oraz marży, stanowi świadczenie podlegające w całości opodatkowaniu VAT i jako takie powinno zostać udokumentowane fakturą VAT. Jednocześnie, powyższe traktowanie rozliczeń w ramach Konsorcjum dla celów VAT będzie obowiązywać niezależnie od przyjętego sposobu rozliczeń dla celów podatku CIT.
Ad. 3
Sprzedaż węglowodorów wyprodukowanych przez Konsorcjum podlega opodatkowaniu VAT i powinna być udokumentowana fakturą VAT, na której Operator powinien wykazać podatek VAT należny w pełnej wysokości, tj. od całej kwoty netto należnej od Klienta z tytułu sprzedaży węglowodorów (zarówno w przypadku kiedy będzie to sprzedaż opodatkowana w Polsce stawką 23 %, czy też np. dostawa wewnątrzwspólnotowa czy eksport towarów opodatkowane stawką 0 %)
Zgodnie z art. 5 ust 1. pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Z uwagi na fakt, iż w świetle ustawy o VAT węglowodory należy traktować jak towary, analizowana transakcja powinna być rozpatrywana wyłącznie z punktu wiedzenia dostawy towarów a nie świadczenie usług. Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przed dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Tak więc, w celu określenia konsekwencji w VAT sprzedaży węglowodorów przez Operatora na rzecz Klienta, należy ustalić, czy w zakresie omawianej sprzedaży 100% węglowodorów dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi węglowodorami jak właściciel na rzecz Klienta.
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym zgodnie z Umową JOA, wyprodukowane węglowodory będą stanowiły własność Operatora i Partnera w odpowiednio ustalonej proporcji - Operator będzie właścicielem 60%, a Partner będzie właścicielem 40% wyprodukowanych węglowodorów. Wyprodukowane węglowodory będą mogły być sprzedawane indywidualnie przez obie Strony Konsorcjum na rzecz podmiotów trzecich (dalej: Klienci).
Zasadą będą sytuacje, w których Operator działając jako lider Konsorcjum będzie dokonywał sprzedaży 100% wyprodukowanych węglowodorów działając na rzecz Stron Konsorcjum. W przypadku sprzedaży przez Operatora 100% węglowodorów wyprodukowanych w ramach Konsorcjum, Operator wystawi na Klienta fakturę VAT dokumentującą sprzedaż, a Partner wystawi na Operatora fakturę VAT na kwotę odpowiadającą jego udziałowi w wartości sprzedanych węglowodorów (tj 40%) - czyli dokona zbycia należących do niego węglowodorów w celu dalszej odsprzedaży przez Partnera.
Operator dokonuje sprzedaży 100% wyprodukowanych węglowodorów na podstawie umowy z Partnerem a więc za zgodą Partnera na sprzedaż jego części produkcji (40%). W konsekwencji w opisanym schemacie sprzedaży węglowodorów dochodzi do dwóch następujących po sobie transakcji dostawy towarów (dwa razy dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).
Pierwszą dostawę towarów stanowi przekazanie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel przez Partnera na rzecz Operatora (dotyczy przeniesienie prawa do rozporządzania 40% wyprodukowanych węglowodorów na rzecz Operatora). Tylko bowiem pod takim warunkiem Operator może skutecznie dokonać sprzedaży węglowodorów należących dotychczas do Partnera. W związku z faktem przeniesienia na Operatora prawa do rozporządzania 40% praw do węglowodorów, Partner wystawi na Operatora fakturę VAT.
Drugą natomiast dostawę towarów stanowi sprzedaż 100% węglowodorów przez Operatora na rzecz Klienta. Transakcja ta będzie również dokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Operatora na rzecz Klienta. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W konsekwencji podstawę opodatkowania podatkiem VAT dla Operatora z tytułu sprzedaży węglowodorów wyprodukowanych w ramach Konsorcjum, stanowi kwota wynagrodzenia należnego Operatorowi (reprezentującego Konsorcjum). Tym samym, Operator, jako podmiot reprezentujący Konsorcjum w kontaktach z Klientem, będzie więc zobowiązany do wystawienia faktury VAT na Klienta, dokumentującej całość wynagrodzenia należnego Konsorcjum z tytułu sprzedaży węglowodorów (zarówno w przypadku kiedy będzie to sprzedaż opodatkowana w Polsce stawką 23 % czy też np. dostawa wewnątrzwspólnotowa czy eksport towarów opodatkowane stawką 0 %). Jednocześnie, powyższe traktowanie rozliczenia sprzedaży węglowodorów dla celów VAT będzie obowiązywać niezależnie od przyjętego sposobu rozliczeń dla celów podatku CIT.
Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m.in. w następujących interpretacjach wydanych przez organy podatkowe:
- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 lutego 2010 r. (sygn. IPPP1/443-1316/09-5/AW), w której organ potwierdził stanowisko podatnika mówiące, iż Lider Konsorcjum powinien wystawić fakturę VAT na całą kwotę wynagrodzenia należnego z tytułu prac wykonanych przez wszystkich Uczestników Konsorcjum naliczając od niej należny podatek VAT i wykazując ten podatek w swojej deklaracji VAT.
- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lutego 2010 r. (sygn. IBPP1/443-128/10/EA), w której organ stwierdził: wskazać należy, iż lider konsorcjum (tu Operator) jako podmiot reprezentujący konsorcjum przed Zamawiającym we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu oraz odpowiedzialny za kierowanie i kontrolowanie wykonywania kontraktu jest zobowiązany () do wystawiania na rzecz Zamawiającego faktur VAT, dokumentujących całość robót wykonanych przez konsorcjum na rzecz Zamawiającego.
- Interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 maja 2010 r. (sygn. IPPP3/443-295/10-2/JF), w której organ zgodził się ze stanowiskiem podatnika, że podstawę opodatkowania podatkiem VAT dla Lidera z tytułu świadczenia na rzecz Klienta stanowi kwota wynagrodzenia należnego Konsorcjum z tytułu realizacji zamówienia wykazana na wystawionej przez niego fakturze VAT na rzecz Klienta. Organ potwierdził stwierdzenie, iż Lider konsorcjum jako podmiot reprezentujący Konsorcjum przed Klientem we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu będzie upoważniony do wystawienia faktury dokumentującej całość wynagrodzenia należnego Konsorcjum za zrealizowanie zamówienia (w tym również tą część wynagrodzenia, która zgodnie z umową Konsorcjum przypada na Konsorcjanta) oraz przyjmowania płatności za wykonanie zamówienia.
Ad. 4
Operator ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych otrzymanych od dostawców i podwykonawców w związku z realizacją czynności dokonywanych w ramach Konsorcjum.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W konsekwencji, podstawowym warunkiem, jaki musi być spełniony, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych przez podatnika jest wymóg, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz aby podatnik posiadał fakturę VAT dokumentującą tą transakcję.
Wnioskodawca pełniący rolę operatora Konsorcjum będzie nabywał od zewnętrznych dostawców i podwykonawców towary oraz usługi niezbędne to realizacji celów gospodarczych ustalonych przez strony Konsorcjum, tj. w celu poszukiwania, przygotowania do eksploatacji, wydobycia, produkcji oraz sprzedaży wyprodukowanych w ramach Konsorcjum węglowodorów.
Z tytułu sprzedawanych towarów oraz usług dostawcy oraz podwykonawcy będą wystawiali na Operatora faktury VAT dokumentujące dostawę towarów oraz świadczenie usług. Faktury te będą zawierały podatek VAT naliczony. Mogą to też być faktury od dostawców zagranicznych niezawierające VAT w przypadku których VAT powinien być rozliczony przez nabywcę.
Mając na uwadze powyższe należy zaznaczyć, iż celem ostatecznym realizacji współpracy w ramach Konsorcjum jest wyprodukowanie węglowodorów, które będą sprzedawane przez Strony na rynku. Sprzedaż tych węglowodorów będzie stanowiła transakcję opodatkowaną VAT, tj. będzie podlegała opodatkowaniu VAT 23% lub ewentualnie 0% w przypadku eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W konsekwencji, wszystkie nabywane towary i usługi przez Operatora w toku prowadzenia działalności w ramach Konsorcjum będą wykorzystane do realizacji głównego celu tj. do sprzedaży wyprodukowanych węglowodorów podlegającej opodatkowaniu VAT (23% lub 0% VAT).
W świetle powyższego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabyć towarów i usług od dostawców i podwykonawców w związku z pracami realizowanymi w ramach konsorcjum. Nabycia te będą bowiem związane ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Operatora. Ponadto, należy wskazać, iż zgodnie z uzasadnieniem stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 czynności wykonywane przez Operatora na rzecz Partnera w ramach Konsorcjum będą stanowiły usługę podlegającą opodatkowaniu VAT. Tak więc, jeżeli Organ potwierdzi stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2, to Operator, niezależnie od przyszłej sprzedaży węglowodorów, będzie również wykazywał sprzedaż opodatkowaną VAT na rzecz Partnera.
Ad. 5
Operator ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Partnera z tytułu sprzedaży na rzecz Operatora węglowodorów w celu ich dalszej odsprzedaży.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Z kolei art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. W konsekwencji, podstawowym warunkiem, jaki musi być spełniony, aby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach otrzymanych przez podatnika jest wymóg, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT oraz aby podatnik posiadał fakturę VAT dokumentującą tą transakcję.
Jak zostało przedstawione w stanie faktycznym w celu dokonania sprzedaży na rzecz Klienta 100% wyprodukowanych węglowodorów Operator nabywa od Partnera część wydobytych węglowodorów należących do Partnera (dla celów VAT określa się to jako przejście prawa do rozporządzania towarami jak właściciel). Z tytułu nabycia od Partnera prawa do rozporządzania węglowodorami Operator jest zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia na rzecz Partnera. Przedmiotowa transakcja powinna być klasyfikowana jako dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT i powinna zostać udokumentowana fakturą VAT wystawioną przez Partnera na rzecz Operatora. Jednocześnie sprzedaż 100% węglowodorów stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatek VAT zawarty na fakturze wystawionej przez Partnera może być odliczony przez nabywcę węglowodorów pod warunkiem, że nabyte węglowodory zostaną wykorzystane do działalności opodatkowanej VAT. Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, nabyte przez Operatora od Partnera węglowodory będą w całości odsprzedane na rzecz Klienta w ramach czynności opodatkowanej (sprzedaż). Tak więc, podatek VAT naliczony na fakturze wystawionej przez Partnera jest związany z czynnościami opodatkowanymi VAT wykonywanymi przez Operatora i, w konsekwencji, Operatorowi przysługuje prawo do jego odliczenia. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m. in. w następujących interpretacjach wydanych na podstawie upoważnienia Ministra Finansów:
- Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 26 maja 2010 r. (sygn. IPPP3-443-295/10-2/JF), w której organ potwierdził stanowisko podatnika mówiące, że stronom umowy Konsorcjum będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawianych przez drugiego członka Konsorcjum dokumentujących wzajemne świadczenia w ramach Konsorcjum. Prawo do odliczenia będzie przysługiwać niezależnie od przyjętego przez strony modelu rozliczeń dla potrzeb podatku CIT.
- Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 24 lutego 2010 r. (sygn. IPPP1/443-1316/09-5/AW), w której organ potwierdził stanowisko podatnika mówiące, że Z kolei usługi dokumentowane fakturami od Uczestników Konsorcjum są bezpośrednio wykorzystywane do wykonywania przez Lidera Konsorcjum czynności opodatkowanej VAT, którą w analizowanym przypadku jest fakturowana przez Lidera w imieniu konsorcjum cała usługa wykonana przez konsorcjum na rzecz Klienta. Co więcej, zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzą czynniki negatywne wykluczające możliwość odliczenia podatku naliczonego. W szczególności w analizowanym przypadku nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT (...). Faktury otrzymywane przez Lidera Konsorcjum od Uczestników Konsorcjum dokumentują świadczenie przez Uczestników Konsorcjum usług opodatkowanych VAT i tym samym stanowią podstawę do odliczenia podatku naliczonego przez Lidera Konsorcjum.
- Interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w dniu 16 lutego 2010 r. (sygn. IBPP1/443-128/10/EA), w której organ potwierdził, iż stanowisko Wnioskodawcy w kwestii ustalenia czy wykonawca - członek konsorcjum może w ramach realizacji robót w ramach konsorcjum wystawiać na Lidera faktury VAT oraz czy Wnioskodawca jako Lider konsorcjum nalicza i odprowadza VAT od całej kwoty wynagrodzenia wynikającego z umowy z zamawiającym należało uznać za prawidłowe.
Ad. 6
Przekazanie środków pieniężnych przez Partnera w ramach tzw. wezwań do zapłaty (ang. cash-call) przelewanych na wspólny rachunek Konsorcjum i przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przez Konsorcjum nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Co do zasady wydatki ponoszone w ramach Konsorcjum mogą być finansowane przez Operatora, który następnie przeniesie 40% kosztów (powiększonych o marżę) na Partnera. Alternatywnie, rozważany jest również inny model faktycznych rozliczeń, gdzie Operator może jeszcze przed poniesieniem wydatków zażądać od Partnera udostępnienia środków na pokrycie jego udziału w planowanych na następny miesiąc wydatkach. Ewentualne odsetki naliczone przez Bank na środkach utrzymywanych na wspólnym rachunku będą, odpowiednio alokowane do Stron, zgodnie z ustaloną proporcją 60% /40%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Poprzez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do dysponowania towarami jak właściciel (art. 7 ustawy o VAT). Świadczeniem usług natomiast, zgodnie z art. 8 ustawy o VAT jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
W ocenie Wnioskodawcy, przekazywanie przez Partnera w ramach tzw. ,wezwań do zapłaty środków pieniężnych, nie stanowi ani dostawy towarów ani świadczenia usług na gruncie przepisów o VAT. Zdaniem Wnioskodawcy, na podkreślenie zasługuje również fakt, iż przekazanie przez Partnera środków pieniężnych w ramach tzw. wezwań do zapłaty będzie dokonywane na podstawie Umowy Konsorcjum, która reguluje zobowiązania Stron w celu zrealizowania wspólnego przedsięwzięcia. Wezwania do zapłaty dokonuje Operator, gdyż zgodnie z Umową Konsorcjum jest on podmiotem upoważnionym do działania w imieniu Konsorcjum, a tym samym dysponowania środkami pieniężnymi przeznaczonymi na działalność Konsorcjum. Ponadto, co do zasady, to Operator w pierwszej kolejności ponosi wszystkie koszty związane z funkcjonowaniem Konsorcjum, a następnie odpowiednio obciąża Partnera.
Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie środków pieniężnych przez Partnera w ramach tzw. wezwań do zapłaty, przeznaczonych na pokrycie kosztów ponoszonych przez Konsorcjum w ramach realizacji inwestycji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 25 marca 2010 r. (sygn. IPPP1/443-104/10-2/AW), w której organ uznał, iż Przekazując środki pieniężne na wspólny rachunek bankowy P dokonuje jedynie technicznej operacji o charakterze wewnętrznym, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie