Temat interpretacji
Czy Gmina ma możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wymienionych inwestycji od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Odtworzenie naturalnego koryta Starorzecza () jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Odtworzenie naturalnego koryta Starorzecza (). Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i wskazanie którego z wymienionych przedsięwzięć dotyczy stan faktyczny oraz o brakującą opłatę.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W roku 2011 Zainteresowany występuje z wnioskiem o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn.: Od elekcji królów polski do epoki internetu () - działanie VI.1. Rewitalizacja obszarów problemowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Elementem projektu jest przedsięwzięcie inwestycyjne pn.: Odtworzenie naturalnego koryta Starorzecza ().
Projekt przewiduje przebudowę i rozbudowę dróg gminnych i placów miejskich wraz z urządzeniem parkingów, budowę obiektów małej architektury oraz tworzenie miejsc rekreacji, budowę i przebudowę sieci i urządzeń infrastruktury technicznej, wodociągowej i kanalizacyjnej, rozbudowę i uzupełnienie systemu monitoringu, a także utworzenie parku kulturowego w obrębie wzgórza zamkowego wraz z zagospodarowaniem przedpola zamku i odtworzeniem naturalnego koryta starorzecza rzeki Ż.
Ponadto, projekt zakłada przebudowę infrastruktury technicznej w ulicach powiatowych - oświetlenia ulicznego i kanalizacji sanitarnej, która stanowi własność Gminy i należy do zadań własnych Gminy.
Wszystkie obiekty będące przedmiotem inwestycji stanowią i stanowić będą po zrealizowaniu ww. zadania własność Gminy.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie będzie wykorzystywał do czynności objętych podatkiem VAT efektów zrealizowanego przedsięwzięcia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Gmina ma możliwość prawną odliczenia podatku naliczonego dotyczącego wyżej wymienionej inwestycji od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot...
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, związanych z zadaniami inwestycjami, ze względu na brak bezpośredniego związku pomiędzy wydatkami dotyczącymi inwestycji a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W tej sytuacji VAT naliczony przy fakturach dotyczących inwestycji będzie w całości kosztem kwalifikowanym.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca, jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i wykonuje czynności opodatkowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W roku 2011 Zainteresowany występuje z wnioskiem o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn.: Od elekcji królów polski do epoki internetu () - działanie VI.1. Rewitalizacja obszarów problemowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.
Elementem projektu jest przedsięwzięcie inwestycyjne pn.: Odtworzenie naturalnego koryta Starorzecza ().
Wszystkie obiekty będące przedmiotem inwestycji stanowią i stanowić będą po zrealizowaniu ww. zadania własność Gminy.
W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że nie będzie wykorzystywał do czynności objętych podatkiem VAT efektów zrealizowanego przedsięwzięcia.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż efekty zrealizowanego przedsięwzięcia nie będą wykorzystywane do czynności objętych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia inwestycyjnego.
W zakresie przedmiotowego przedsięwzięcia inwestycyjnego Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.
Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Gmina nie będzie miała podstaw do skorzystania z prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w fakturach związanych z przedsięwzięciem inwestycyjnym pn.: Odtworzenie naturalnego koryta Starorzecza ().
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ponadto zauważyć należy, ze organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestie te rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w dniu 7 czerwca 2011 r. wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia w zakresie:
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Zagospodarowanie Rynku () w stanie faktycznym - Nr ILPP2/443-479/11-4/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Zagospodarowanie Rynku () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-5/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-6/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-7/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-8/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-9/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-10/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Zagospodarowanie i urządzenie przestrzeni () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-11/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-13/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11 -14/TK,
- możliwości prawnej odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot dotyczącego przedsięwzięcia inwestycyjnego pn.: Przebudowa i zagospodarowanie () w zdarzeniu przyszłym - Nr ILPP2/443-479/11-15/TK.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP2/443-479/11-10/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-11/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-13/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-14/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-15/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-4/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-5/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-6/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-7/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-8/TK, interpretacja indywidualna
ILPP2/443-479/11-9/TK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu