Temat interpretacji
Odliczenie podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 22 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowywanie i wdrażanie projektu pn. jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowywanie i wdrażanie projektu pn. . Pismem z dnia 10 stycznia 2011 r. doprecyzowano opisane zdarzenie przyszłe.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Stowarzyszenie jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, społecznego i gospodarczego. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.) oraz art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. u. Nr 64, poz. 427 ze zm.) oraz ustawy z dnia 9 maja 2008 r. o Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. u. Nr 98, poz. 634 ze zm.), a także swojego statutu.
Celem działalności Stowarzyszenia jest:
- przyczynianie się do tworzenia optymalnych warunków dla rozwoju społecznego gospodarczego na terenie gmin zrzeszonych,
- promowanie gmin zrzeszonych,
- wspieranie inicjatyw zmierzających do tworzenia infrastruktury technicznej i społecznej na terenie gmin zrzeszonych, służącej zrównoważonemu rozwojowi obszaru działania,
- reprezentowanie interesów członków Stowarzyszenia w kontaktach z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi instytucjami i podmiotami w kraju oraz we współpracy międzynarodowej,
- konsolidacja lokalnych środowisk,
- utrwalanie zasad partnerskiej współpracy wśród członków Stowarzyszenia,
- budowanie w społeczeństwie pozytywnego wizerunku partnerskiej współpracy międzysektorowej,
- działalność na rzecz zrównoważonego i wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich.
Stowarzyszenie planuje pozyskać środki finansowe na realizację swoich celów statutowych oraz funkcjonowanie z krajowych środków publicznych i środków pomocowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.21 projekty współpracy. Stowarzyszenie wykonując operacje objęte powyższym działaniem w latach 2007-2013 nie jest uznawane za podatnika VAT, a funkcjonowanie Stowarzyszenia nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd podatnik nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Przedmiotem projektu jest pozyskanie środków z Unii Europejskiej PROW 2007-2013, Oś 4 Leader na przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy. Pozyskane środki zapewnią sprawne funkcjonowanie biura Stowarzyszenia. w związku z realizowanym projektem Stowarzyszenie będzie prowadzić działania promocyjne samego Stowarzyszenia i obszaru jego działania. Efektem końcowym realizowanego projektu ma być promocja atrakcyjnego wizerunku regionu, podniesienie wiedzy i umiejętności mieszkańców. z efektu projektu mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Stowarzyszenia. Wszystko to będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Stowarzyszenie w wyniku realizacji projektu w ramach PROW nie będzie osiągało żadnych przychodów. Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Prowadzi działalność gospodarczą w niewielkim stopniu jednak jest ona nieskorelowana z programem PROW. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Stowarzyszenia mających na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich 14 gmin. w związku z powyższym Wnioskodawca zwraca się z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej braku możliwości odliczenia podatku VAT od towarów i usług dla wydatków ponoszonych w ramach realizacji operacji przygotowania i wdrażania projektów współpracy.
W wyniku uzupełnienia wniosku, pismem z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.) Wnioskodawca poinformował, iż Program Rozwoju Obszarów Wiejskich finansowany jest ze środków UE w 80% oraz krajowych w 20%. w ramach operacji przygotowania i wdrażania projektów współpracy będą realizowane trzy projekty pod następującymi nazwami:
- - projekt służący promocji i rozwojowi infrastruktury turystycznej na szlaku
- - projekt będzie obejmował wytyczenie i promocję nowych szlaków kajakowych.
- - projekt polega na utworzeniu sieci sprzedaży produktów lokalnych, wymianie doświadczeń.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT dla wydatków ponoszonych w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader realizowanego w latach 2010-2015 w związku z realizacją projektu pn. ...
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionej sytuacji brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stąd podatnik nie ma prawa do obniżania kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku. Stowarzyszenie nie jest uznawane za podatnika VAT, a jego funkcjonowanie nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca wyraża więc stanowisko, iż w powyższym przedstawionym stanie faktycznym i prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT płaconego w cenie nabywania towarów i usług przy realizacji operacji w ramach działania 4.21 przygotowanie i wdrażanie projektów współpracy, finansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach PROW 2007-2013, Oś 4 Leader.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i ust. 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczania podatku naliczonego w określonych terminach pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m. in., tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Należy zauważyć, iż na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. u. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie planuje pozyskać środki finansowe na realizację swoich celów statutowych oraz funkcjonowanie z krajowych środków publicznych i środków pomocowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 na realizację operacji w zakresie działania 4.21 projekty współpracy. Stowarzyszenie wykonując operacje objęte powyższym działaniem w latach 2007-2013 nie jest uznawane za podatnika VAT, a funkcjonowanie Stowarzyszenia nie jest związane z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Brak jest związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, zatem nie zachodzą przesłanki wymienione w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Efektem końcowym realizowanego projektu ma być promocja atrakcyjnego wizerunku regionu, podniesienie wiedzy i umiejętności mieszkańców. Przedmiotowy projekt będzie polegał na utworzeniu sieci sprzedaży produktów lokalnych i wymianie doświadczeń. z efektu projektu mogą korzystać wszyscy mieszkańcy terenu działania Stowarzyszenia. Wszystko będzie opierało się na zasadach nieodpłatnych. Realizacja projektu mieści się w zakresie zadań statutowych Stowarzyszenia mających na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich 14 gmin.
Wyjaśnić zatem należy, iż w świetle powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby zakupowane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach opisanego zadania nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od ww. wydatków.
Reasumując, Stowarzyszenie nie będzie miało możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT na podstawie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. w ramach działania 4.21 przygotowywanie i wdrażanie projektów współpracy.
Niniejszą interpretacją został załatwiony wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowywanie i wdrażanie projektu pn. .
Rozstrzygnięcie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowywanie i wdrażanie projektu pn. zostało wydane w dniu 28 stycznia 2011 r. w interpretacji nr ILPP1/443-1147/10-6/MP.
Natomiast rozstrzygnięcie w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.21 przygotowywanie i wdrażanie projektu pn. zostało wydane w dniu 28 stycznia 2011 r. w interpretacji nr ILPP1/443-1147/10-5/MP.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP1/443-1147/10-5/MP, interpretacja indywidualna
ILPP1/443-1147/10-6/MP, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu