Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2010 r. (data wpływu 10 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 07 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 16 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 10 grudnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku VAT w zw. z realizacją projektu. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 07 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16 lutego 2011 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wniosek dotyczy projektu badawczego pt BIOŻYWNOŚĆ., realizowanego przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą 4 placówki naukowe:
- Instytut - Koordynator Projektu,
- Szkoła,
- Instytut,
- Instytut,
oraz 6 partnerów przemysłowych:
- Związek Polskie ...,
- Zakłady Mięsne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
- Zakłady Przetwórstwa Mięsnego Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
- Sp.j.,
- Polski Związek
- Sp. z o.o.
Konsorcjum realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, perspektywa na lata 2007-2013; priorytet 1.- Badania i rozwój nowoczesnych technologii; działanie 1.1
- Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy; poddziałanie 1.1.2 - Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych; na podstawie umowy, zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako lnstytucję Pośredniczącą. Przedmiotem Umowy jest udzielenie Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację projektu, którego celem strategicznym jest zwiększenie poziomu innowacyjności polskiego sektora rolno-spożywczego poprzez badania w obszarze nauk związanych z jakością żywności, co przyczyni się do budowy gospodarki opartej na wiedzy, wzrostu jej konkurencyjności oraz szybszego rozwoju cywilizacyjnego kraju obejmującego poprawę zdrowia społeczeństwa.
Celem bezpośrednim projektu jest kompleksowe opracowanie technologii wytwarzania innowacyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego o podwyższonej wartości odżywczej i właściwościach prozdrowotnych, spełniających kryteria żywności funkcjonalnej, uwzględniające precyzyjne powiązanie ogniw w całym łańcuchu żywnościowym od pola do stołu, a następnie dostarczenie tych rozwiązań sektorowi rolno-spożywczemu (nieodpłatny transfer technologii) dla bezpośredniego wdrożenia do produkcji.
Projekt składa się z 8 komplementarnych zadań badawczych (w obrębie których są 43 tematy badawcze) w ciągu logicznym rozpoczynającym się od badań konsumenckich i eksperckich (Zad. 1) poprzez sposoby pozyskiwania surowców i produktów nieprzetworzonych pochodzenia zwierzęcego (Zad 2. - mleko, Zad. 3 - wieprzowina, Zad. 4 - mięso drobiu i jaja, Zad. 5. - wołowina i jagnięcina) o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej, opracowanie technologii przetwórstwa uzyskanego mleka krowiego, koziego i owczego (Zad. 6) oraz mięsa wieprzowego (Zad. 7). Ostatnie zadanie obejmuje badania w zakresie marketingu i promocji wytwarzanych produktów pochodzenia zwierzęcego (Zad. 8).
Celem szczegółowym projektu jest:
- Otrzymanie 4 rodzajów innowacyjnych produktów istotnych z punktu widzenia potencjału przetwórczego i konsumentów: 1) produkty (surowce i przetwory) o podwyższonej wartości odżywczej i prozdrowotnej m.in. wzbogacone o składniki bioaktywne; 2) produkty o obniżonej alergenności; 3) przetwory o obniżonej zawartości soli i substancji dodatkowych np. polifosforanów; 4) produkty o obniżonej kaloryczności i zawartości tłuszczu typu light.
- Opracowanie instrukcji technologiczno-wdrożeniowych dla poszczególnych asortymentów wyrobów, projektów informacji na etykiety oraz dodatkowe materiały informacyjne, zebranie dowodów naukowych wspierających oświadczenia żywieniowe;
- Ustalenie mierników i metod kontroli jakości wyrobów gotowych;
- Opracowanie instrukcji wdrożeniowych dla hodowców i przemysłu paszowego w zakresie technologii żywienia i utrzymania zwierząt ukierunkowanych na produkcję mleka, mięsa (głównie wieprzowiny i mięsa drobiu) i jaj o właściwościach funkcjonalnych;
- Uzyskanie znaczącej poprawy dostępności badań obejmujących poprawę odżywczych i prozdrowotnych właściwości surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego, wytwarzanych w zróżnicowanych systemach produkcji z uwzględnieniem bezpieczeństwa żywności na rynku krajowym i docelowo możliwość internacjonalizacji oferty badawczej.
W sumie opracowanych będzie 25 zastosowań praktycznych realizacji projektu gotowych do wdrożenia w gospodarce, w szczególności w sektorze rolno spożywczym. Tak opracowane wyniki projektu badawczego będą transferowane na zasadach nieodpłatnych do odbiorców ostatecznych, tj. do sektora przedsiębiorstw.
Rezultatem realizacji projektu będzie także utworzenie 21 nowych miejsc pracy w tym 15 etatów badawczych.
Wypracowane technologie będą opatentowane - przewiduje się uzyskanie 8 zgłoszeń patentowych. Powstałe w wyniku realizacji projektu technologie, również te opatentowane będą oferowane wszystkim zainteresowanym podmiotom działającym w sektorze rolno-spożywczym na zasadach równego, nieodpłatnego, szerokiego dostępu.
Realizacja projektu doprowadzi do uzyskania nowej wiedzy i przyczyni się do poprawienia jakości produkowanej żywności.
Całkowite wydatki kwalifikowalne na realizację projektu wynoszą 38.556.511,00 PLN, a okres jego realizacji wynosi 5 lat.
Dofinansowanie projektu wynosi 100 %, z czego 85 % wartości wydatków kwalifikowalnych pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15 % dokonywane jest w formie dotacji celowej z budżetu Państwa. Dofinansowanie otrzymywane jest wyłącznie przez Partnerów naukowych. Udział Partnerów będących przedsiębiorstwami ma wyłącznie charakter doradczo-wspierający i służy zapewnieniu aplikacyjności wyników badań prowadzonych w projekcie.
Projekt realizowany jest zgodnie z przepisami prawa krajowego i wspólnotowego oraz z wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego w okresie kwalifikowalności ustalonym w umowie.
Wyniki badań naukowych będą publikowane w czasopismach naukowych i prezentowane na konferencjach krajowych i zagranicznych. Prawa autorskie przysługują Partnerom naukowym. Współwłasność ma charakter ułamkowy zaś udział poszczególnych Partnerów naukowych jest proporcjonalny do przyznanej im kwoty dofinansowania. Dysponentem wyników jest Rada Konsorcjum, która będzie udostępniać te wyniki nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym, w tym Partnerom będącym przedsiębiorstwami, jednakże ewentualne wdrożenie wyników przez Partnerów będących przedsiębiorstwami nie będzie odbywać się w ramach projektu i nie jest jego częścią.
Podsumowując Projekt ma charakter aplikacyjny, a jego wyniki powinny przyczynić się do wzbogacenia rynku krajowego i europejskiego o innowacyjne, nowe produkty pochodzenia zwierzęcego o wysokiej wartości odżywczej i prozdrowotnej, zwiększenia konkurencyjności polskiego sektora rolno-spożywczego na światowym rynku żywności, jak również do poprawy zdrowia społeczeństwa dzięki możliwości wykorzystania żywności funkcjonalnej w profilaktyce chorób dieto zależnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawcy oraz Partnerom Konsorcjum przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących realizacji projektu, którego efekty będą udostępnione sektorowi rolno-spożywczemu na równych nieodpłatnych zasadach, ale będą służyły produkcji ulepszonej żywności, która jest opodatkowana podatkiem VAT, przy czym Partnerzy naukowi, którzy są faktycznymi Beneficjentami projektu nie są producentami tejże żywności i nie będą z tytułu wdrożenia wyników projektu uzyskiwać żadnych przychodów z tytułu sprzedaży.
Zdaniem Instytutu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach dotyczących wydatków związanych z realizacją projektu nie przysługuje Partnerom Naukowym Konsorcjum ani w części ani też w całości, ponieważ wydatki te nie służą działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Efekty projektu będą udostępnione przez Konsorcjum nieodpłatnie, co jest zapisane w Studium wykonalności Projektu i zadeklarowane we wniosku o dofinansowanie projektu.
Wyniki badań prowadzące do uzyskania nowych technologii będą ostatecznie wykorzystane przez producentów żywności, w tym przez Partnerów będących przedsiębiorstwami którzy wdrożą te wyniki do produkcji nie ponosząc żadnych nakładów na pozyskanie technologii. Wdrożenie wyników do produkcji nie jest zaś częścią projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie występują przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest Koordynatorem projektu pt. BIOŻYWNOŚĆ .., realizowanego przez Konsorcjum, w skład którego wchodzą 4 placówki naukowe jako partnerzy naukowi oraz 6 partnerów przemysłowych. Konsorcjum realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, perspektywa na lata 2007-2013 na podstawie umowy, zawartej z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jako lnstytucję Pośredniczącą. Przedmiotem Umowy jest udzielenie Beneficjentowi dofinansowania przez Instytucję Pośredniczącą na realizację projektu, którego celem strategicznym jest zwiększenie poziomu innowacyjności polskiego sektora rolno-spożywczego poprzez badania w obszarze nauk związanych z jakością żywności. Dofinansowanie otrzymywane jest wyłącznie przez Partnerów naukowych. Udział Partnerów będących przedsiębiorstwami ma wyłącznie charakter doradczo-wspierający i służy zapewnieniu aplikacyjności wyników badań prowadzonych w projekcie. Celem bezpośrednim projektu jest kompleksowe opracowanie technologii wytwarzania innowacyjnych produktów pochodzenia zwierzęcego o podwyższonej wartości odżywczej i właściwościach prozdrowotnych, spełniających kryteria żywności funkcjonalnej, uwzględniające precyzyjne powiązanie ogniw w całym łańcuchu żywnościowym od pola do stołu, a następnie dostarczenie tych rozwiązań sektorowi rolno-spożywczemu (nieodpłatny transfer technologii) dla bezpośredniego wdrożenia do produkcji. Efekty projektu będą udostępnione przez Konsorcjum nieodpłatnie, co jest zapisane w Studium wykonalności Projektu i zadeklarowane we wniosku o dofinansowanie projektu.
Wskazać należy, iż konsorcjum jest umową gospodarczą co najmniej dwóch przedsiębiorców, zawartą w celu realizacji wspólnego przedsięwzięcia, dla odniesienia wspólnych korzyści, przy solidarnym ponoszeniu ryzyka. Wspólne przedsięwzięcia charakteryzuje to, że dwóch lub więcej wspólników przedsięwzięcia jest związanych ustaleniami umownymi oraz owe ustalenia umowne ustanawiają sprawowanie współkontroli. Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Przedsiębiorcy w konsorcjum wybierają spośród siebie lidera - konsorcjanta - wytypowanego spośród uczestników konsorcjum, który prowadzi rozliczenia gospodarcze. Konsorcjum nie jest spółką prawa handlowego, nie posiada osobowości prawnej, nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, nie podlega więc rejestracji.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż Wnioskodawca, będący koordynatorem projektu nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z realizacją przedmiotowego zadania. W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 7 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. BIOŻYWNOŚĆ .,
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretacją indywidualną). Zatem niniejsza interpretacja nie rozstrzyga o prawie do odliczenia podatku VAT przez pozostałych partnerów projektu.
Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym,
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie