zwrot podatku podróżnym TAX FREE - Interpretacja - IPPP2/443-956/10-2/KG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2011, sygn. IPPP2/443-956/10-2/KG, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

zwrot podatku podróżnym TAX FREE

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2010 r. (data wpływu 15.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy dokonanej w systemie TAX FREE - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.12.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla dostawy dokonanej w systemie TAX FREE.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako czynny podatnik podatku od towarów i usług prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie detalicznej sprzedaży chemii budowlanej, artykułów elektrycznych itp. Sprzedaż jest dokonywana za pomocą kas rejestrujących na rzecz odbiorców krajowych i zagranicznych w systemie TAX FREE (najczęściej obywateli Ukrainy). Jako podmiot upoważniony, Wnioskodawca dokonuje na rzecz odbiorców zagranicznych zwrotu podatku na podstawie przepisów art. 126-129 ustawy o podatku od towarów i usług.

W miesiącu wrześniu 2010 roku doszło do nietypowej sytuacji, która nie znajduje odzwierciedlenia w przepisach cytowanej ustawy. W dniu 4 września Wnioskodawca dokonał sprzedaży towaru na rzecz odbiorcy zagranicznego. Transakcja została zarejestrowana na kasie fiskalnej, został jednocześnie wystawiony imienny dokument (zielony druk TAX FREE), do którego został dołączony paragon z kasy. Odbiorca towaru zapłacił całą należność, po czym dokonał wywozu za granicę w dniu sprzedaży. Po ponownym przyjeździe do Polski oświadczył, że dokument TAX FREE wraz z paragonem został przypadkowo wyprany, przez co uległ kompletnemu zniszczeniu.

Na dowód powyższego okazał strzępy tych dokumentów, które były jednak całkowicie nieczytelne są one nadal w posiadaniu Wnioskodawcy. W związku z zaistniałą sytuacją Strona w dniu 27 września br. wystawiła duplikat imiennego dokumentu podróżnego, do którego dołączono kserokopię wydruku z raportu sprzedaży potwierdzającego dokonaną transakcję. Na tej podstawie Urząd Celny w Zamościu Oddział Celny w Dorohusku, na wniosek wywożącego towar, w dniu 8 października 2010 roku wystawił dokument, w którym potwierdził wywóz towaru przewożonego za dokumentem TAX FREE wystawionym z datą 4 września 2010 roku. Na tej podstawie Wnioskodawca dokonał zwrotu podatku VAT podróżnemu, który potwierdził jego odbiór - na duplikacie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów - z datą 26 listopada 2010 roku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej powyżej sytuacji Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania (do wyżej opisanej dostawy) stawki podatku VAT 0% na podstawie art. 129 ustawy o podatku od towarów i usług... Jeśli tak, to w rozliczeniu za który miesiąc prawo do pomniejszenia podatku należnego może być zrealizowane...

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 129 upoważniają sprzedawcę do zastosowania 0% stawki podatku VAT w przypadku wywozu towarów przez podróżnych po spełnieniu warunków w nim zawartych, w tym m.in. poprzez otrzymanie przez podatnika dokumentu określonego w art. 128 ust. 2 ustawy zawierającego potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty. Dokumentem tym w myśl art. 128 ust. 2 ustawy jest imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę zawierający w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Ponadto wywóz towarów powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu powinien być również dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej. Niestety przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują sytuacji opisanej powyżej. Tym niemniej Wnioskodawca pragnie wskazać, iż mimo fizycznego braku dokumentu potwierdzającego wywóz, wszystkie pozostałe warunki uprawniające sprzedawcę do zastosowania 0% stawki podatki przy wywozie towarów przez podróżnego poza terytorium Wspólnoty zostały zachowane.

W ocenie Wnioskodawcy powyższe uprawnia go do zastosowania prawa wynikającego z art. 129 ustawy o VAT.

Realizacja prawa do opodatkowania takiej dostawy stawką 0% następuje w myśl postanowień art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy jeżeli przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy sprzedawca otrzymał dokument TAX FREE, zawierający potwierdzenie wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. Otrzymanie dokumentu potwierdzającego wywóz w terminie późniejszym, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Na tej podstawie można stwierdzić zdaniem Wnioskodawcy, że upoważnienie do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla opisanej dostawy, może być zrealizowane w rozliczeniu za listopad 2010 roku, gdyż przed upływem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres rozliczeniowy, sprzedawca dysponował dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty i dokumentującym zwrot podatku VAT dla podróżnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Wspólnoty, zwane dalej podróżnymi, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Wspólnoty w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stosownie do art. 128 ust. 1 ww. ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów. Wywóz towaru powinien być potwierdzony na tym dokumencie przez urząd celny stemplem zaopatrzonym w numerator. Do dokumentu zaś winien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej zgodnie z art. 128 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 128 ust. 3 ustawy o VAT, urząd celny potwierdza wywóz towarów na dokumencie, o którym mowa powyżej, po okazaniu przez podróżnego wywożonego towaru i sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Stosownie do art. 129 ust. 1 ww. ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem, że:

  1. spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
  2. przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Wspólnoty.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany miesiąc, podatnik nie otrzymał dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, jest on obowiązany do zastosowania stawki podatku właściwej dla sprzedaży danego towaru w kraju.

Zgodnie z art. 129 ust. 2 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy, nie później jednak niż przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż sprzedawca, który otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w art. 129 ust. 1 pkt 2 ustawy, może dokonać korekty podatku należnego metodą:

  • korekty podatku należnego za miesiąc, w którym została dokonana sprzedaż lub
  • korekty podatku należnego za miesiąc, w którym podatnik otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Odnosząc się do kwestii wystawienia duplikatu dokumentu TAX FREE, wskazać należy, że zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Faktura będąca podstawą odliczenia, winna zawierać elementy wymienione w § 5 powołanego rozporządzenia, zgodnie z którym faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako FAKTURA VAT;
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Ponadto, zgodnie z § 20 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej.

Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz "DUPLIKAT" oraz datę jej wystawienia, co wynika z § 20 pkt 3 rozporządzenia.

Natomiast zgodnie z § 20 pkt 4 rozporządzenia wynika, iż duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Z powyższego wynika, że zarówno duplikat faktury, jak i innych dokumentów z nią zrównanych ma moc prawną równą dokumentowi pierwotnemu.

Jak wynika ze złożonego wniosku, Wnioskodawca w dniu 4 września dokonał sprzedaży towaru na rzecz odbiorcy zagranicznego. Transakcja została zarejestrowana na kasie fiskalnej, został jednocześnie wystawiony imienny dokument (zielony druk TAX FREE), do którego został dołączony paragon z kasy. Odbiorca towaru zapłacił całą należność, po czym dokonał wywozu za granicę w dniu sprzedaży. Po ponownym przyjeździe do Polski oświadczył, że dokument TAX FREE wraz z paragonem został przypadkowo wyprany, przez co uległ kompletnemu zniszczeniu. W związku z zaistniałą sytuacją Strona w dniu 27 września br. wystawiła duplikat imiennego dokumentu podróżnego, do którego dołączono kserokopię wydruku z raportu sprzedaży potwierdzającego dokonaną transakcję. Na tej podstawie Urząd Celny w Zamościu Oddział Celny w Dorohusku, na wniosek wywożącego towar, w dniu 8 października 2010 roku wystawił dokument, w którym potwierdził wywóz towaru przewożonego za dokumentem TAX FREE wystawionym z datą 4 września 2010 roku.

Na tej podstawie Wnioskodawca dokonał zwrotu podatku VAT podróżnemu, który potwierdził jego odbiór - na duplikacie dokumentu potwierdzającego wywóz towarów - z datą 26 listopada 2010 roku.

W tym miejscu zauważyć należy, iż podstawą dokonania zwrotu podatku VAT podróżnemu jest imienny dokument wystawiony przez sprzedawcę, zawierający w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie. Dokument powinien być potwierdzony stemplem (zaopatrzonym w numerator) przez urząd celny potwierdzającym wywóz towaru przez podróżnego poza terytorium Wspólnoty. Do dokumentu powinien być dołączony wystawiony przez sprzedawcę paragon fiskalny z kasy rejestrującej, dokumentujący zakup towarów wymienionych w dokumencie. Zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł nabyty towar poza terytorium Wspólnoty nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu. Aby móc dokonać zwrotu podatku wyżej wymienione warunki muszą być spełnione łącznie. Paragon z kasy rejestrującej jest potwierdzeniem zawartej transakcji i jest elementem dokumentem TAX FREE, który nie może być zastąpiony innymi dowodami.

Odnosząc powyższe stwierdzenia do sytuacji przedstawionej w złożonym wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca posiada wszelkie niezbędne dokumenty stanowiące podstawę do zastosowania dla przedmiotowej transakcji stawki podatku VAT w wysokości 0%. Korekty podatku należnego Podatnik może dokonać za miesiąc, w którym otrzymał dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, tj. za miesiąc listopad 2010r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem załączników.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie