Temat interpretacji
Opodatkowanie robót budowlanych oraz robót konserwatorsko-restauratorskich wykonywanych w obiekcie zabytkowym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.12.2010 r. r. (data wpływu 13.12.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania robót budowlanych oraz robót konserwatorsko-restauratorskich wykonywanych w obiekcie zabytkowym - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania robót budowlanych oraz robót konserwatorsko-restauratorskich wykonywanych w obiekcie zabytkowym.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług remontowo-budowlanych. W związku z wygranym przetargiem rozpoczyna prace w postaci: robót budowlanych i prac konserwatorsko-restauratorskich obiektu: Kościół oraz elementów ruchomych wyposażenia i wystroju wnętrza. Kościół jest wpisany do rejestru zabytków woj., elementy wyposażenia wystroju kościoła do rejestru zabytków ruchomych.
Kosztorys dla inwestora zawiera szczegółową nazwę każdej pozycji, klasyfikujący poszczególne prace:
- roboty budowlane z uwzględnieniem robót branżowych m.in. roboty budowlano-architektoniczne, konstrukcyjne, roboty instalacji elektrycznej i niskoprądowej, roboty instalacyjne systemów alarmowych przeciwpożarowych, antywłamaniowych,
- prace konserwatorsko-restauratorskie np. polichromie ścienne, wystrój wnętrza, furta wejścia głównego, ołtarza głównego i bocznych, gzymsów sztukaterii i portali.
W związku z tym jest możliwe wyodrębnienie prac budowlanych od konserwatorskich.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy do sprzedaży robót budowlanych wykonywanych w obiekcie zabytkowym pod nadzorem konserwatorskim w związku z remontami, adaptacją, bieżącym przystosowaniem do potrzeb współczesnych, które to roboty mieszczą się w dziale PKWiU 45 można stosować stawkę 22%...
Usługi budowlane wykonywane w obiekcie zabytkowym objętym nadzorem konserwatorskim związane z remontem, rozbudową, nadbudową i adaptacją tego obiektu do potrzeb współczesnych mieszczą się w dziale PKWiU 45 roboty budowlane w odpowiedniej podkategorii, w zależności od rodzaju wykonywanych prac np. prace instalacyjne alarmowe, roboty murarskie, izolacyjne wykończeniowe, malarskie podlegać będą opodatkowaniu w/g stawki podstawowej 22%.
Natomiast w grupowaniu PKWiU 92.52.12-00.00 mieszczą się usługi konserwacji zabytków, z wyjątkiem prac budowlanych, wykonywane pod nadzorem konserwatora zabytków przez konserwatorów dzieł sztuki, artystów, pomocników konserwatorów i inny fachowy personel uznany za właściwy do wykonywania tego rodzaju prac na zabytkach architektury oraz dziełach sztuki, zgodnie z poz. 11 załącznika 4 ustawy o podatku od towaru i usług te są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy prawa obowiązujące do dnia 31 grudnia 2010 r., tj. w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 cyt. ustawy (...).
Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, ze zm.).
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, tj. 7%, 3% i 0% lub zwolnienie od podatku.
Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 tego załącznika zostały wymienione, jako zwolnione od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania usługi, usługi związane z rekreacją i sportem (PKWiU ex 92), z wyłączeniem:
- usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
- usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
- usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
- wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na inne imprezy sportowe,
- wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
- usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
- wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
- działalności agencji informacyjnych,
- usług wydawniczych,
- usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.
Umieszczenie dopisku ex przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie do odpowiedniego grupowania PKWiU wykonywanych usług.
Obiekty zabytkowe wpisane do rejestru zabytków nie posiadają odrębnej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), jednak zgodnie z ustawą z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz.1568 ze zm.) podlegają opiece konserwatorskiej, zaś wszystkie prace w tych obiektach podlegają szczególnym rygorom.
Zgodnie z treścią art. 3 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
- zabytek nieruchomość lub rzecz ruchomą, ich części lub zespoły, będące dziełem człowieka lub związane z jego działalnością i stanowiące świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na posiadaną wartość historyczną, artystyczną lub naukową (art. 3 pkt 1),
- prace konserwatorskie działania mające na celu zabezpieczenie i utrwalenie substancji zabytku, zahamowanie procesów jego destrukcji oraz dokumentowanie tych działań (art. 3 pkt 6),
- roboty budowlane roboty budowlane w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego, podejmowane przy zabytku lub otoczeniu zabytku (art. 3 pkt 8).
W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż rozpoczyna prace w zabytkowym obiekcie kościoła. W ramach prac zostaną wykonane:
- roboty budowlane z uwzględnieniem robót branżowych m.in. roboty budowlano-architektoniczne, konstrukcyjne, roboty instalacji elektrycznej i niskoprądowej, roboty instalacyjne systemów alarmowych przeciwpożarowych, antywłamaniowych, klasyfikowane przez Wnioskodawcę w dziale PKWiU 45,
- prace konserwatorsko-restauratorskie np. polichromie ścienne, wystrój wnętrza, furta wejścia głównego, ołtarza głównego i bocznych, gzymsów sztukaterii i portali, klasyfikowane przez Wnioskodawcę w grupowaniu PKWiU 95.52.12-00.00.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż prace konserwatorsko-restauratorskie sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.52.12-00.00 usługi ochrony zabytków podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako niewymienione w wyłączeniach od zwolnienia z opodatkowania, przewidzianych w punkcie 5 poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Wyłączeniem, o którym mowa w pkt 5 poz 11 zostały bowiem objęte generalnie usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.5, tj. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5).
Zatem mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż czynności zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 92.52.12-00.00 usługi ochrony zabytków podlegać będą zwolnieniu od podatku od towarów i usług, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy. Natomiast roboty budowlane, o których mowa we wniosku, zaklasyfikowane przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 45, będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszą interpretację wydano wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowania statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje m.in. swoje produkty (wyroby i usługi), według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie