Temat interpretacji
opodatkowanie usług cash-poolingu
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17.01.2011 r. (data wpływu 24.01.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash - poolingu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.01.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług cash - poolingu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka Akcyjna (zwany dalej: Spółka lub Wnioskodawca) zamierza zawrzeć z bankiem i innymi spółkami z grupy (dalej: Uczestnicy) Umowę S. P. (dalej: Umowa lub Porozumienie), na podstawie której, bank świadczyć będzie na rzecz Uczestników usługę cash poolingu.
Wśród Uczestników mogą być osoby prawne mające siedzibę w Polsce lub zagranicą dla których bank prowadzi rachunki bankowe objęte konsolidacją. Jeden z uczestników pełnić będzie funkcję Agenta. Dla tego podmiotu, Bank otwiera specjalny rachunek bankowy, zwany Rachunkiem Agenta.
W ramach Porozumienia, na koniec każdego dnia roboczego dochodzić będzie do automatycznego bilansowania (konsolidacji) sald na rachunkach bankowych poszczególnych uczestników, w taki sposób, że na koniec każdego dnia roboczego, salda rachunków bankowych Uczestników z wyjątkiem Rachunku Agenta, wynosić będą zero. Bilansowanie następuje w następujący sposób:
- w odniesieniu do rachunków bankowych mających saldo ujemne bank przenosi na Rachunek Agenta wierzytelności banku wobec każdego z Uczestników, którego rachunek wykazuje saldo ujemne. Przeniesienie wierzytelności następuje za zapłatą przez Agenta na rzecz banku wartości nominalnej wierzytelności (co odbywa się poprzez obciążanie przez bank Rachunku Agenta).
- w odniesieniu do rachunków bankowych mających saldo dodatnie - Agent przejmuje od banku jego zobowiązanie wobec każdego z uczestników, których rachunek wykazuje saldo dodatnie. Przejęcie zobowiązania banku następuje za zapłatą przez bank na rzecz Agenta wartości nominalnej zobowiązania (co odbywa się poprzez uznanie Rachunku Agenta).
Od salda występującego na Rachunku Agenta po bilansowaniu, bank nalicza / pobiera odsetki w wysokości ustalonej w Umowie (odpowiednio odsetki debetowe w przypadku salda ujemnego, oraz odsetki kredytowe w przypadku salda dodatniego).
Na początku każdego dnia roboczego następującego po dniu, w którym nastąpiło bilansowanie, dokonują się automatycznie transakcje odwrotne do transakcji na koniec dnia roboczego, tj.:
- agent przenosi na bank wierzytelności, które zostały na niego przeniesione przez bank na koniec poprzedniego dnia roboczego, w zamian za zapłatę przez bank wynagrodzenia w wysokości wartości nominalnej nabytych wierzytelności, poprzez uznanie Rachunku Agenta.
- bank przejmuje od Agenta zobowiązania, które zostały przez Agenta przejęte na koniec poprzedniego dnia roboczego, w zamian za zapłatę przez Agenta wynagrodzenia w wysokości wartości nominalnej przejętych zobowiązań, poprzez obciążenie Rachunku Agenta.
Bank zapewni rozliczenie kwot odsetek naliczonych / należnych od salda na Rachunku Agenta pomiędzy Agentem i poszczególnymi Uczestnikami i odpowiednio dokona transferów odsetek pomiędzy rachunkiem Agenta a rachunkami bankowymi poszczególnych Uczestników.
Z tytułu świadczonej przez bank usługi, bank pobiera - oprócz należnych odsetek od salda ujemnego na Rachunku Agenta - wynagrodzenie za dokonaną alokację i dystrybucję odsetek należnych Uczestnikom. Wynagrodzenia pobierane jest od każdego z Uczestników.
Uczestnicy odpowiadają solidarnie za zobowiązania z tytułu każdego kredytu udzielonego przez bank innemu Uczestnikowi, jako poręczyciele.
Wnioskodawca będzie Uczestnikiem, jednocześnie pełniącym funkcję Agenta.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w związku z przystąpieniem do Umowy Smart Pool o której mowa w stanie faktycznym i partycypowaniem w usłudze cash poolingu Wnioskodawca, tj. Uczestnik, który dodatkowo pełnił będzie funkcję Agenta nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT odpłatnie świadczącym usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przystąpieniem do Umowy Smart Pool, o której mowa w stanie faktycznym i partycypowaniem w usłudze cash poolingu, Wnioskodawca, tj. Uczestnik, który dodatkowo pełni będzie funkcję Agenta, nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumienia art. 15 ust. 1 ustawy o VAT odpłatnie świadczącym usługi, o których mowa w art. 8 ust. 1 tej ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza zdefiniowana została w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i obejmuje ona wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zdaniem Wnioskodawcy podmiotem, który powinien być uznany za podatnika VAT jest bank. Bank bowiem świadczyć będzie na rzecz Uczestników, w tym Agenta, usługi pośrednictwa finansowego polegające na zarządzeniu ich płynnością finansową (zarządzenie płynnością finansową grupy podmiotów powiązanych).
Należy ponadto zauważyć, że pełniona przez Agenta funkcja nie będzie wiązała się z wykonaniem jakichkolwiek czynności faktycznych, które mogłyby zostać uznane za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Przyznanie omawianej funkcji jednemu z Uczestników będzie miało wyłącznie formalny charakter, tj. nie będzie się z tym wiązać jakiekolwiek - poza wyrażeniem zgody na pełnienie tej funkcji - zaangażowanie ze strony tego Uczestnika. Co więcej przypisanie tej funkcji jednemu z Uczestników będzie nierozerwalnie związane z Umową i ma na celu umożliwienie podmiotowi, który świadczyć będzie usługi, tj. bankowi, dokonywanie transferów środków pieniężnych pomiędzy Uczestnikami,
Jedyną faktyczną różnicą pomiędzy zwykłym Uczestnikiem, a Uczestnikiem pełniącym funkcję Agenta będzie to, że dla tego ostatniego, bank otwiera specjalny rachunek, zwany Rachunkiem Agenta, na którym konsolidowane będą środki pieniężne wszystkich Uczestników. Należy również wskazać, że wszystkie czynności związane z rozliczeniem Umowy pomiędzy Uczestnikami, w tym Uczestnikiem pełniącym funkcję Agenta, wykonywać będzie Bank.
Do czynności wykonywanych przez bank należeć będą m.in.:
- bilansowanie (konsolidacja) sald na rachunkach bankowych poszczególnych Uczestników,
- naliczanie I pobieranie na / z Rachunku Agenta odsetek w wysokości ustalonej w Umowie,
- alokacja kwot odsetek naliczonych od salda na Rachunku Agenta pomiędzy Agenta i poszczególnych Uczestników.
Brak faktycznie wykonywanych czynności przez Uczestnika pełniącego funkcję Agenta, przejawiać się będzie również w braku jakiegokolwiek wynagrodzenia, które otrzymywałby Agent od innych Uczestników za sam tylko fakt formalnego przypisania mu tej funkcji. Taki stan rzeczy powoduje, że Wnioskodawca nie może zostać Uznany za podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT z tytułu przystąpienia i partycypowania w Umowie.
Brak statusu podatnika VAT po stronie Uczestników, w tym Agenta, potwierdza również orzecznictwo organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji z dnia 13 sierpnia 2008 r. (sygn. ILPP1/443-505/08-2/KG) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, że: Biorąc pod uwagę cechy charakterystyczne umowy cash poolingu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie w roli usługodawcy będzie występował Bank, który wykonywał będzie wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi bankowej, jaką jest cash pooling i z tytułu wykonywania tej usługi będzie otrzymywał wynagrodzenie. Natomiast czynności wykonywane przez Spółkę na podstawie umowy, umożliwiające Bankowi dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach struktury cash poolingu nie stanowią odrębnego świadczenia przez Spółkę usług, w rozumieniu art. 8 cyt. ustawy, lecz jedynie elementy pomocnicze, konieczne dla efektywnego wyświadczenia przez Bank usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową.
Reasumując, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z przystąpieniem do Umowy i partycypowaniem w usłudze cash poolingu Wnioskodawca nie będzie odpłatnie świadczył usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i nie będzie podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
ILPP1/443-505/08-2/KG, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie