Temat interpretacji
Zrealizowana inwestycja jest wykorzystywana częściowo na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jednakże wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, w omawianym przypadku nie przekroczył 2%. Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych w ramach opisanej inwestycji, gdyż jest ona związana z realizacją działań podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 15.11.2007r. (data wpływu 19.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu Utworzenie - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16.11.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu Utworzenie.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Miasto jako osoba prawna (podatnik podatku VAT) wykonuje swoją działalność na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z ustawą gmina (miasto) wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, a także prowadzi działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie.
Miasto w ramach zadań własnych realizuje projekt Utworzenie. Na realizację projektu miasto otrzymało dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach ZPORR priorytet 1 rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów i działanie 1.5 infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Centrum Informacji to miejsce, które służy społeczności lokalnej oraz osobom czasowo przebywającym na terenie miasta do otrzymywania ogólnodostępnych usług publicznych.
Zakupiona infrastruktura służy w głównej mierze celom edukacyjnym i informacyjnym, w tym:
- realizacji szkoleń (zarówno specyficznych szkoleń umożliwiających uzyskanie odpowiednich kwalifikacji, jak również ogólnorozwojowych);
- wyszukiwania ofert pracy na platformie e-praca oraz innych informacji na przedmiotowych portalach: e-urząd, e-gospodarka, e-turystyka;
- nawiązywaniu kontaktu z Urzędem Miasta oraz jednostkami podległymi on-line;
- załatwianiu spraw obywatelskich przez mieszkańców miasta z wykorzystaniem technologii internetowych i dzięki temu zdobywanie informatycznego know-how;
- dostarczaniu szerokopojętych usług informacyjno doradczych zarówno dla mieszkańców, turystów jak również osób czasowo przebywających na terenie miasta;
- umożliwianiu dostępu do bezprzewodowego, szerokopasmowego dostępu do Internetu na terenie telecentrum jak również w okolicy (hot-spot).
Telecentrum świadczy usługi na rzecz społeczności nieodpłatnie oraz częściowo odpłatnie.
Pobierane są m.in. opłaty za:
- korzystanie z komputera;
- xero/drukowanie;
- skanowanie;
- nagrywanie płyt.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Utworzenie miasto ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Miasto stoi na stanowisku, że w odniesieniu do realizowanego projektu miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części.
Utworzenie publicznego punktu dostępu do Internetu w postaci telecentrum służy do wykonywania czynności nieopodatkowanych i opodatkowanych. Nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zakupione urządzenia, komputery czy kserokopiarka wykorzystywane są przez miasto do wykonywania zadań własnych (administracyjnych), czyli czynności zwolnionych i nieopodatkowanych oraz świadczenia usług na rzecz społeczności częściowo nieodpłatnych i odpłatnych (podlegających opodatkowaniu).
Brak jest zatem podstaw prawnych do skorzystania z możliwości odliczenia podatku VAT w całości od dokonywanych zakupów związanych z realizowaną inwestycją.
Miasto nie dokonuje częściowego odliczenia podatku VAT w formie proporcji, ponieważ wskaźnik proporcji z tytułu sprzedaży towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych w stosunku do całości obrotu osiągniętego w roku poprzednim nie przekracza 2%. W związku z tym, brak jest także podstaw do możliwości odliczenia podatku VAT w części.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, iż w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeśli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego z zastrzeżeniem ust. 10. Ponadto art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy określa, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8 nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.
W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z powołanymi wyżej przepisami przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione jednocześnie warunki:
- odliczenia dokonuje podatnik VAT oraz
- towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).
Z analizy przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zrealizowana inwestycja jest wykorzystywana częściowo na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, jednakże wskaźnik proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, w omawianym przypadku nie przekroczył 2%. Należy zatem uznać, iż Wnioskodawca prawidłowo wskazał, iż nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystanych w ramach opisanej inwestycji, gdyż jest ona związana z realizacją działań podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie