Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Politechniki, przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2007 r. (data wpływu 8 października 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą Unowocześnienie kształcenia kadr technicznych dla D. L. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w nakładach związanych z realizacją inwestycji pod nazwą Unowocześnienie kształcenia kadr technicznych dla D. L..
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Politechnika realizowała projekt pod nazwą Unowocześnienie kształcenia kadr technicznych dla Doliny Lotniczej w ramach umowy o dofinansowanie zawartej z Urzędem Wojewódzkim. Projekt ten współfinansowany był w 25% ze środków własnych oraz w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przedmiotem projektu było uruchomienie i wyposażenie w Katedrze Fizyki Wydziału Matematyki i Fizyki Stosowanej Politechniki następujących jednostek
edukacyjnych:
- pracowni Technik Komputerowych oraz Symulacji i Obróbki Wyników Pomiarów,
- modernizacja i rozbudowa laboratorium specjalistycznego,
- utworzenie Laboratorium Biofizycznego.
W tym celu dokonano zakupów towarów takich jak sprzęt komputerowy, oprogramowanie, aparatura, wyposażenie biurowe oraz usług związanych z rozbudową i modernizacją laboratorium. W zakupach tych zawarty był podatek VAT, który stanowił koszt kwalifikowany projektu, ze względu na brak możliwości odzyskania go przez Uczelnię w okresie jego realizacji. Podatek VAT zatem finansowany był ze środków Unii Europejskiej oraz własnych. W trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu uczelnia nie dokonywała i nie dokonuje odliczeń naliczonego podatku VAT, gdyż laboratoria wykorzystywane są do celów edukacyjnych oraz dla potrzeb prac naukowo badawczych na potrzeby
własne Uczelni związane z rozwojem własnej kadry naukowo badawczej. Dodatkowo kierownik projektu złożył oświadczenie, iż w nowopowstałej, w ramach projektu infrastrukturze dydaktycznej, nie prowadzi i nie będzie prowadził, co najmniej przez 5 lat od daty zakończenia projektu, żadnej działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Projekt ma charakter non profit i w związku z jego realizacją Politechnika nie uzyska wynagrodzenia, a jedynie zwrot poniesionych kosztów zgodnie z umową o dofinansowanie. Działalność powstałej w ramach przedmiotowego projektu infrastruktury ma charakter non-profit, gdyż nie jest związana z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Politechnika jako beneficjent jest zobowiązana w okresie 5 lat od podpisania umowy utrzymać niezmienione cele Projektu w związku z czym mienie powstałe w trakcie realizacji Projektu nie było i nie będzie w całości ani w jakiejkolwiek części wykorzystywane do wykonania
czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie :
Czy istniała i czy istnieje możliwość, odliczenia w całości lub w części podatku od towarów i usług, związanego z realizacja przedmiotowej inwestycji, która ma być wykorzystywana do wykonania czynności wyłącznie nie podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawcy, zakupy towarów i usług dokonane podczas realizacji przedmiotowego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i nie istnieje możliwość odliczenia podatku w całości lub w części w odniesieniu do przedmiotowego projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej
dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3 7, suma kwot podatku określona w fakturach otrzymanych przez podatnika. Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi
wykonywanymi przez podatnika.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dokonane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu nie mają i nie będą mieć związku z czynnościami opodatkowanymi, gdyż będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku (usługi edukacyjne) lub niepodlegających podatkowi (prace badawczo naukowe na potrzeby własne Uczelni). Zatem z uwagi na fakt, iż nie został spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ww. ustawy Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją przedmiotowego projektu.
Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.
Zauważyć ponadto należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do
kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego
z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul.
Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.