Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku Rzemiosła Polskiego przedstawione we wniosku z dnia 17.07.2007r. (data wpływu 24.07.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24.07.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej
interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności odliczenia podatku naliczonego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Sanatorium Uzdrowiskowe w I będące w posiadaniu Związku Rzemiosła Polskiego na podstawie umowy zawartej z Powiatem K o dofinansowanie projektów w ramach Programu wyrównywania różnic między regionami uzyskało możliwość skorzystania z dofinansowania ze środków PEFRON dwóch stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych. Wykonując postanowienia umowy Sanatorium Związku Rzemiosła Polskiego zakupiło sprzęt balneologiczny i fizjoterapeutyczny. Starostwo Powiatowe w Krośnie uwarunkowało jednak wypłatę dofinansowania w kwocie brutto ( uwzględniając VAT) od przedłożenia postanowienia Dyrektora Izby Skarbowej, potwierdzającego, że zgodnie z przepisami o VAT w przypadku zakupów służących wyłącznie wykonywaniu
czynności zwolnionych od VAT - nie przysługuje podatnikowi uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z tym zakupem. Sanatorium I., nie jest samodzielnym podatnikiem podatku VAT, zbiorczą deklarację - na podstawie przekazanych rejestrów nabyć i dostaw sporządza Związek Rzemiosła Polskiego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem wnioskodawcy: Prewentorium w I. zakupiło sprzęt balneologiczny i fizjoterapeutyczny, który będzie wykorzystywany do wykonywania usług w zakresie ochrony zdrowia, zwolnionych od podatku VAT. Zakupiony sprzęt został zakwalifikowany
w ewidencjach VAT, jako nabycie związane wyłącznie z usługami leczniczymi, czyli zwolnionymi na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Uważamy zatem, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w odniesieniu do tego zakupu nie przysługiwało Związkowi prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupem sprzętu leczniczego i nie skorzystano z odliczenia VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm. ) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl powołanego wyżej przepisu podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, jednak wyłącznie w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że nabyte urządzenia będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT, dlatego też wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z opisanym wyżej nabyciem.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania
interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.