Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby reali... - Interpretacja - IPPP1-443-389/07-5/JF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.12.2007, sygn. IPPP1-443-389/07-5/JF, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu dotyczącego usług edukacyjnych o symbolu PKWiU ex 80 w takiej części, w jakiej służą one czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 18.10.2007r. (data wpływu 23.10.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących projektu Efektywne zarządzanie projektami ..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.10.2007r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek uzupełniony w dniu 13.10.2007r. (data wpływu 14.11.2007r.) oraz pismem z dnia 20.11.2007r. (data wpływu 21.11.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dotyczących projektu Efektywne zarządzanie projektami ...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja realizuje projekty z funduszy europejskich przez 16 ośrodków regionalnych F. Ośrodek p. realizował projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie. Celem projektu było przygotowanie profesjonalnej kadry zarządzającej realizacją projektów współfinansowanych z funduszy strukturalnych w województwie poprzez rozwinięcie posiadanych przez uczestników projektu kwalifikacji praktycznych i teoretycznych. Projekt był skierowany do grupy pracujących osób dorosłych, wyrażających chęć podnoszenia kwalifikacji poza godzinami pracy. W ramach projektu przeprowadzono kompleksowe szkolenia z zakresu zarządzania projektami Unii Europejskiej, którymi zostało objętych 30 osób. W związku ze tym, iż projekt dotyczy przeprowadzonych kursów szkoleniowych Fundacja nie odliczała podatku naliczonego, ponieważ realizowane projekty dotyczą działalności szkoleniowej, a ta zgodnie z poz. 7 załącznika Nr 4 do ustawy stanowiącego Wykaz usług zwolnionych od podatku (jako usługi w zakresie edukacji o symbolu PKWiU ex 80) podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Tym samym nie odliczony podatek VAT stał się kosztem kwalifikowanym projektu, co spowodowało, iż sponsor pokrył go w ramach przyznanych nam środków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja postępowała prawidłowo, nie odliczając podatku VAT naliczonego od zakupów bezpośrednio dotyczących realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi nie przysługuje prawo ubiegania się o zwrot podatku naliczonego w związku z tym, iż prowadzona działalność edukacyjna jest objęta zwolnieniem od podatku - poz. 7 Wykazu usług zwolnionych od podatku stanowiącego załącznik Nr 4 do ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Z postanowień art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) zwanej dalej ustawą, wynika, iż dla celów podatkowych usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy. Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej, przy czym związek ten powinien mieć charakter bezpośredni i bezsporny.

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych oraz nie podlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności realizował projekt polegający na kompleksowym szkoleniu z zakresu zarządzania projektami Unii Europejskiej. Powyższą działalność Strona kwalifikuje jako świadczenie usług w zakresie edukacji i tym samym jako działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jak wynika z powyższego, nabyte w ramach realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi wykorzystywane są przez Fundację do świadczenia usług w zakresie edukacji.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, usługi w zakresie edukacji oznaczone symbolem PKWiU ex 80 wymienione pod pozycją 7 w załączniku nr 4 do ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Powyższa analiza wskazuje, iż w zakresie w jakim nabyte towary i usługi, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi towarami na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy.

Zatem, Fundacji nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizowanego projektu dotyczącego usług edukacyjnych o symbolu PKWiU ex 80 w takiej części, w jakiej służą one czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Do zastosowania prawidłowej stawki podatkowej niezbędna jest klasyfikacja usług otrzymana z Ośrodka Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Należy zauważyć, że nie każdą formę szkolenia można uznać za usługę edukacyjną, a tym samym zwolnioną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z załącznikiem nr 4 poz. 7 załącznika do ustawy zwolnione z VAT są wyłącznie usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 80. Dział 80 PKWiU - Usługi w zakresie edukacji obejmuje usługi w zakresie szkolnictwa podstawowego, średniego i wyższego oraz usługi w zakresie szkolnictwa dla dorosłych oraz innych form kształcenia. Obejmuje on przede wszystkim usługi edukacyjne realizowane w ramach systemu oświaty przez określone ustawowo podmioty. Szkolenia realizowane przez pracowników jednego podmiotu gospodarczego, nie mającego za przedmiot działania usług szkolnictwa i kształcenia, na rzecz drugiego podmiotu, nie mają charakteru usług edukacyjnych i nie korzystają ze zwolnienia, ale są objęte stawką podstawową 22%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie