Temat interpretacji
Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 11 ust. 1 należy wykazać w informacji podsumowującej z podaniem numeru identyfikacyjnego przedstawiciela podatkowego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2007r. (data wpływu 27 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 sierpnia 2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m. in. prawidłowego wykazania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca zajmuje się handlem hurtowym i detalicznym artykułami włókienniczymi. W lipcu 2007r. zaimportował w Niemczech (w porcie w H.) towary przywiezione z Chin, których zakup dokumentowała faktura o numerze ACE... z dnia 27.06.2007r. wystawiona przez chińską firmę S. na kwotę 26.756,40 USD. Faktura dokumentowała zakup kocy polarowych, dla których właściwa stawka podatku VAT w Polsce wynosi 22%. Towary zostały oclone przez upoważnionego przez Spółkę przedstawiciela podatkowego w Niemczech, który za wykonaną usługę wystawił fakturę z dnia 26.07.2007r. o numerze I-... w kwocie 2.882,23 Euro, z czego 100 Euro to koszty za usługę reprezentacji fiskalnej niemieckiego przedstawiciela (czyli za odprawę ostateczną), natomiast 2.782,23 Euro to refakturowana z SAD niemieckiego należność celna. Przedstawiciel podatkowy to firma S. Spółka z o.o., prowadząca działalność w H. i posługująca się niemieckim numerem identyfikacji podatkowej VAT o numerze .... Na fakturze Nr I-... został podany zarówno NIP unijny wystawcy jak i nabywcy.
Dodatkowo Wnioskodawca poniósł koszty związane z transportem towarów z Chin do H. oraz koszty poniesione już na terenie portu w H.takiej jak: koszty przeładunku, opłat portowych i ochrony terminalu, którymi obciążyła Wnioskodawcę spółka H. S. LTD mająca siedzibę w Hamburgu i posługująca się NIP UE: DE ... wystawiając fakturę nr WR. z dnia 26.07.2007r. na kwotę 4.374,40 Euro i 180,86 USD (kwota łączna po przewalutowaniu USD na Euro wg faktury wyniosła 3.354,85 Euro).Spółka zaznaczyła, że koszty poniesione do granicy Unii Europejskiej zostały włączone do wartości celnej i podstawy opodatkowania importowanych towarów (czyli kwota 4.374,40 USD wynikająca z faktury nr WR... z 26.07.07r.), natomiast koszty poniesione na miejscu w porcie w H. ujęte w kwocie 180,86 Euro nie zostały włączone do podstawy wartości celnej towaru. Na fakturze nr WR. nie podano w ogóle NIP Wnioskodawcy jako odbiorcy faktury, wykazano tylko NIP unijny wystawcy faktury.
Zagraniczne firmy, który wykonały te usługi, wystawiły Wnioskodawcy faktury bez naliczania podatku VAT, ponadto od przedstawiciela zagranicznego Spółka otrzymała dokument odprawy celnej w Niemczech, z którego wynika, że podstawą wartości celnej towarów sprowadzonych z Chin była faktura firmy S. nr ACE... z 27.06.2007r. na kwotę 26. 756,40 USD, przeliczona przez niemiecki urząd celny na wartość w walucie Euro po kursie 1,3427, co dało kwotę 19.927,31 Euro oraz koszty transportu do granicy Unii Europejskiej naliczone przez firmę H. S. LTD w kwocie 4.374,40 USD na fakturze nr WR.... z 26.07.2007r., które również urząd celny przeliczył na Euro po kursie 1,3427, co dało wartość 3257,91 Euro. Podstawą obliczenia cła była wartość towaru wraz z kosztami transportu w łącznej kwocie 23.185,22 Euro i od tej kwoty niemiecki urząd celny wyliczył wartość zobowiązania celnego w wysokości 2.782,23 Euro zgodnie z dokumentem celnym z 31.07.2007r., którym obciążył firmę S. z H., a ta refakturowała wartość cła na Wnioskodawcę w ww. fakturze nr I-...
Zaimportowany towar został dopuszczony do obrotu na terytorium Niemiec, następnie towary zostały przewiezione do Polski i przyjęte do magazynu w Krakowie w sierpniu 2007r. i na terenie kraju podlega dalszej odsprzedaży. Usługę transportu towaru z Niemiec do Polski świadczył dla Wnioskodawcy polski przewoźnik.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jak wykazać wewnątrzwspólnotowe nabycie zaimportowanych towarów w informacji podsumowującej VAT-UE... ...
Zdaniem Wnioskodawcy w deklaracji podsumowującej VAT-UE za III kwartał 2007r. należy wykazać w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jako kontrahenta przedstawiciela podatkowego czyli firmę S. Spółka z o,o. oraz jego numer NIP unijny.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej informacjami podsumowującymi, za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów;
- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.
Informacja podsumowująca w myśl art. 100 ust. 3 cyt. ustawy powinna zawierać w szczególności następujące dane:
- nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;
- właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
- kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
- łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.
Z powyższych przepisów wynika, że w informacji podsumowującej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należy wskazać właściwy i ważny numer kontrahenta nadany w państwie członkowskim z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
W zaistniałym w stanie faktycznym mamy do czynienia z nietransakcyjnym przemieszczeniem towarów z państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju dokonane przez Wnioskodawcę, który wcześniej dokonał importu tych towarów. W takim przypadku dostawcą i nabywcą towarów jest ten sam podmiot.Jak wskazano we wniosku Spółkę reprezentuje na terytorium Niemiec ustanowiony tam przedstawiciel podatkowy, zarejestrowany na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych.Wobec powyższego, mając na uwadze specyfikę przedmiotowej transakcji, w informacji podsumowującej jako numer kontrahenta należy wykazać numer przedstawiciela podatkowego, który posiada ważny numer nadany w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest nietransakcyjne przemieszczenie towarów.Jeżeli zatem regulacje prawne w Niemczech nie wymagają od Spółki rejestracji do podatku od wartości dodanej oraz zezwalają na użyczenie unijnego numeru VAT przez działającego na tym terenie w imieniu Spółki przedstawiciela, jak również nakazują temu przedstawicielowi wykazanie przedmiotowej transakcji jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terenie Niemiec, to stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.
Za prawidłowe należy uznać również stanowisko Wnioskodawcy, iż przedmiotową transakcję wykaże w informacji podsumowującej za III kwartał 2007r.
W zakresie pozostałych zapytań zostaną wydane odrębne interpretacje.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed
sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach