Czy środki pochodzące z programu EQUAL, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, można traktować jak środki pomocowe i czy w związku z... - Interpretacja - ITPP1/443-210/07/BK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.11.2007, sygn. ITPP1/443-210/07/BK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy środki pochodzące z programu EQUAL, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, można traktować jak środki pomocowe i czy w związku z tym przysługuje zwrot podatku VAT od zakupów finansowanych z tych środków?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 sierpnia 2007 r. (data wpływu 30 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu W Stronę Polskiego Modelu Gospodarki Społecznej Budujemy w ramach Programu Operacyjnego Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie przysługiwania zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji projektu W Stronę Polskiego Modelu Gospodarki Społecznej Budujemy w ramach Programu Operacyjnego Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 2006 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca realizuje w ramach programu EQUAL projekt W Stronę Polskiego Modelu Gospodarki Społecznej Budujemy. Projekt realizowany jest w ramach Partnerstwa na Rzecz Rozwoju, Programu Operacyjnego Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT i od zakupów dotyczących realizowanego projektu nie odlicza podatku VAT, który jest kosztem kwalifikowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy środki pochodzące z programu EQUAL, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, można traktować jak środki pomocowe i czy w związku z tym przysługuje zwrot podatku VAT od zakupów finansowanych z tych środków...

Zdaniem wnioskodawcy, podatek VAT od zakupów realizowanych w ramach programu EQUAL, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, nie podlega zwrotowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zwartą w § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

Jednocześnie § 6 ust. 3 tego rozporządzenia stanowi, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl postanowień § 6 ust. 4 powołanego rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 24 ust. 1 rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

  1. o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
  2. które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis § 24 ust. 1 rozporządzenia stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki, o której mowa w odrębnych przepisach. Ponadto, przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 24 ust. 3 rozporządzenia).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Jednostka realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Program Inicjatywy wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004 2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki pomocowe Europejskiego Funduszu Społecznego są środkami funduszy strukturalnych. A zatem przyznane środki na realizację projektu W Stronę Polskiego Modelu Gospodarki społecznej Budujemy nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, co powoduje o braku możliwości ubiegania się przez wnioskodawcę o zwrot podatku naliczonego na podstawie przepisów rozdziału 12 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy