Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2007 r. (data wpływu 1 października 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu pod nazwą Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 1 października 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizowaną przez Gminę inwestycją.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu z Unii Europejskiej pod nazwą Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego, z którego środki zostaną przeznaczone na rewitalizację cmentarza komunalnego w N. Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy.
Oświadczono, iż wskazana we wniosku inwestycja, po jej zakończeniu, nie będzie przedmiotem odpłatnych umów cywilnoprawnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia kosztów podatku VAT w składanym wniosku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ustawodawca przewidział jednakże w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwolnienie od podatku czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym, sprawy dotyczące cmentarzy komunalnych zalicza się do zadań własnych Gminy, co oznacza, iż czynności obejmujące sprawy związane z cmentarzami gminnymi, które świadczone są w ramach zadań nałożonych na jednostkę samorządu terytorialnego odrębnymi przepisami prawa, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednakże w sytuacji, gdy organ władzy publicznej wykonuje jakiekolwiek czynności o charakterze cywilnoprawnym, w tym objęte na podstawie przepisów prawa jego urzędowymi kompetencjami, wówczas podmiot taki występuje jako podatnik podatku od towarów i usług, a realizowane przez niego odpłatne dostawy i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.
Mając na uwadze jednoznaczne oświadczenie Gminy, iż realizowana inwestycja nie będzie po jej zakończeniu przedmiotem odpłatnych umów cywilnoprawnych, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego brak jest możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.