Temat interpretacji
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 09 lipca 2007r (data wpływu 13 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji Gminy jako podatnika w podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 13 lipca 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji Gminy jako podatnika w podatku od towarów i usług.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina wykonuje swoje czynności za pomocą Urzędu Gminy, który jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi ewidencje opodatkowanych czynności (zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o podatku VAT) składając deklaracje za Gminę. W art. 1 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym Gmina definiowana jest jako wspólnota samorządowa, którą tworzą mieszkańcy gminy oraz odpowiednie terytorium. Natomiast organem wykonawczym Gminy jest Wójt, Burmistrz lub Prezydent (art. 26 w/w ustawy), który wykonuje zadania przy pomocy Urzędu Gminy (art. 33). Gmina nie posiada własnych struktur organizacyjnych.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020), nie ma możliwości prowadzenia dwóch odrębnych ewidencji księgowych dla rozliczenia podatku VAT dla samorządowych osób prawnych jak i dla ich urzędów dokonujących obsługi od strony techniczno-organizacyjnej.
Wobec powyższego Gmina jako podatnik podatku VAT nie może wypełniać ciążącego na niej obowiązku prowadzenia ewidencji podatku VAT, skoro nie ma prawnych możliwości prowadzenia rozliczeń i ewidencji podatku VAT na kontach Gminy tylko na kontach Urzędu, obsługującego Gminę. Stąd też faktury zakupu jak i sprzedaży wystawiane są przez Urząd Gminy. Powyższe daje możliwość rzetelnego prowadzenia ksiąg rachunkowych zgodnie z ustawą o rachunkowości, rejestrów zakupów i sprzedaży oraz ujęcia prawidłowych należności i zobowiązań z tytułu podatku VAT w bilansie Urzędu. Ponadto w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-2 pojawiają się problemy w związku ze wskazaniem adresu siedziby gdyż wskazanie adresu jednostki samorządu terytorialnego jakim jest Gmina nie ma umocowań prawnych. Zdaniem Urzędu Gminy Gmina nie posiada także rachunku bankowego związanego z prowadzoną działalnością a posiadany przez nią rachunek bankowy jest rachunkiem podstawowym na który wpływają dochody związane z realizacją zadań ustawowych Gminy t.j. m.in. subwencje, dotacje czy udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych i prawnych. Z powyższego rachunku nie są dokonywane wydatki bezpośrednio, tylko przekazywane są środki na wydatki, które realizowane są za pośrednictwem jednostek budżetowych a więc i Urzędu Gminy. Przepisy instrukcji kancelaryjnej nie przewidują pieczątki dla Gminy tylko dla Urzędu Gminy. Według Urzędu Gminy także w przypadku Skarbu Państwa, który jako osoba prawna w obrocie prawnym występuje zawsze za pośrednictwem odpowiednich jednostek organizacyjnych podatnikiem podatku VAT nie jest Skarb Państwa jako osoba prawna a tylko jednostki organizacyjne go obsługujące. Urzędy, które obsługują organy Gminy nie posiadają osobowości prawnej gdyż są jednostkami budżetowymi. Zdaniem Urzędu Gminy nie ma możliwości wskazania czynności, których jednostka samorządu terytorialnego dokonywałaby bezpośrednio bez udziału jednostki organizacyjnej, bowiem każda czynność zarówno z zakresu prawa cywilnego jak i administracyjnego jest wykonywana przez odpowiednią jednostkę organizacyjną, którą jest Urząd Gminy.
Zatem pozbawione jest podstaw prawnych stanowisko, że ta sama czynność wykonywana w jednej gminie bezpośrednio przez Urząd Gminy, a w innej przez specjalnie do tego utworzoną jednostkę organizacyjną (np. jednostkę budżetową) zostanie uznana za wykonaną przez samą Gminę a w drugim przypadku przez jednostkę budżetową.
W związku z powyższym Urząd Gminy zadał następujące pytanie.
Czy istnieje potrzeba rejestracji Gminy jako odrębnego podatnika podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy ewidencje dla celów podatku VAT dla Gminy i rozliczenia dokonuje Urząd Gminy?
Zdaniem Urzędu Gminy będąc zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT dokonuje on rozliczenia podatku od towarów i usług za Gminę. Wobec powyższego nie ma obowiązku dokonania rejestracji Gminy jako odrębnego podatnika podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142 , poz. 1591 ze zm. ) posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jednakże w oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W oparciu o wyżej przytoczone przepisy należy stwierdzić, że Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia podmiotowego w zakresie wykonywanych czynności statutowych związanych z wykonywaniem zadań publicznych, nałożonych odrębnymi przepisami wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast w zakresie pozostałych czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych Gmina jako osoba prawna jest podatnikiem podatku od towarów i usług (zgodnie z dyspozycją art. 15 ust. 2 ustawy o VAT) a nie Urząd Gminy. Zatem biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług powinna dokonać Gmina.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.