POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-37/07/KR

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.06.2007, sygn. PP/443-37/07/KR, Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie art. 216 i art. 14a-c ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.05.2007 r. w sprawie zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawia

uznać za prawidłowe stanowisko podatnika, iż podatek VAT od zakupów finansowanych ze środków otrzymanych w ramach dotacji statutowej oraz innych dotacji podmiotowych podlega odliczeniu w takim zakresie w jakim służą one działalności opodatkowanej.

UZSADNIENIE

Zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W dniu 18.05.2007 r. "X" złożył wniosek o wydanie interpretacji w sprawie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupów finansowanych ze środków otrzymanych w ramach dotacji statutowej oraz innych dotacji podmiotowych.

Stan faktyczny przedstawia się następująco: "X" otrzymuje dotacje podmiotowe w tym dotacje statutowe, z których finansowane są zakupy towarów i usług. Od zakupów tych podatnik nie odlicza podatku VAT.

Zdaniem "X" podatek VAT od zakupów finansowanych ze środków otrzymanych w ramach dotacji statutowej oraz innych dotacji podmiotowych podlega odliczeniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego podziela pogląd podatnika i uznaje, że podatek VAT od zakupów finansowanych ze środków otrzymanych w ramach dotacji statutowej oraz innych dotacji podmiotowych podlega odliczeniu, ale w takim zakresie w jakim służą one działalności opodatkowanej. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim, towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie natomiast z art. 90 ust. 1 w/w ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot o których mowa w art. 90 ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku o których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 2).

W sytuacji więc gdy dokonywane zakupy służą zarówno czynnościom opodatkowanym jak i zwolnionym z podatku VAT podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką kwotę podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Także w przypadku gdyby zakupy, dokonywane ze środków pochodzących z dotacj,i nie stanowiły kosztów uzyskania przychodów w związku ze zwolnieniem tych dotacji z podatku dochodowego to podatek VAT od dokonanych z tych środków zakupów będzie podlegał odliczeniu na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 5.04.2004 r. Nr. 54, poz. 535 ze zm.) zgodnie, z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Powyższa interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Interpretacja jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu