Temat interpretacji
Jak wynika z treści wniosku, który wpłynął do tut. Organu podatkowego w dniu 15.12.2006 r. Gmina jako współwłaściciel oddaje w użytkowanie firmie grunt w celu umieszczenia na okres kilkudziesięciu lat sieci gazowej. Czynność ta odbywa się na podstawie protokołu uzgodnień, natomiast przeniesienie prawa do użytkowania nieruchomości następuje w formie aktu notarialnego. Z tego tytułu pobierana jest od użytkownika opłata, której wysokość ustalana jest na podstawie stawek czynszu dzierżawnego obowiązujących w X. Opłata ta jest wpłacana w terminie do 31 marca każdego roku lub jednorazowo za cały okres użytkowania.
W ocenie Gminy czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podstawową stawką 22%.
Analizując opisaną sprawę, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pruszkowie stwierdza, co następuje:
Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonywano czynności prawnej; zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.W związku z tym, że oddanie nieruchomości gruntowej w odpłatne użytkowanie jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towaru należy uznać, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 w/w ustawy.
Zgodnie z normą zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.W świetle wskazanych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług mogą występować w dwoistym charakterze: - podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie przepisami prawa, oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Kryterium podziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności czynności o charakterze publicznoprawnym (zadania publiczne), wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podstawą powstania stosunku prawnego pomiędzy podmiotami opisanej czynności jest umowa regulowana przepisami kodeksu cywilnego.
W świetle powyższych uregulowań prawnych tut. Organ podatkowy stwierdza, że w wykonaniu tej odpłatnej czynności wnioskodawca występuje jako podatnik podatku od towarów i usług a transakcja będzie podlegała opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług. W związku z powyższym tut. Organ podatkowy potwierdza stanowisko Strony zawarte we wniosku.