POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-81-2-GK/06/07

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.01.2007, sygn. PP/443-81-2-GK/06/07, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w piśmie z dnia 13 września 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 13 września 2006 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 19 października 2006 r.) uzupełnionym pismem z dnia 03 października 2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 06 listopada 2006 r.) Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wysyła zanieczyszczone srebro do niemieckiego kontrahenta. Niemiecka Spółka wykonuje na rzecz Spółki usługę oczyszczania przedmiotowego srebra. Oczyszczone srebro nie jest przywożone do Polski, lecz magazynowane na terytorium Niemiec do czasu uzyskania odpowiedniej ceny sprzedaży. Po wystąpieniu oczekiwanej ceny transakcyjnej niemiecka Spółka dokonuje sprzedaży przedmiotowego srebra we własnym imieniu, lecz na rachunek Spółki. Spółka niemiecka w zamian za pośrednictwo w sprzedaży ma prawo zatrzymać 0,3% wartości masy czystego srebra.

W opinii Podatnika w przedstawionym stanie dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w której obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 16a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. zwanej dalej ustawą), bowiem pomimo braku formalnej umowy dostawa ma charakter dostawy pomiędzy komitentem a komisantem. Zdaniem Spółki powołany przepis art. 19 ust. 16a ustawy jest przepisem szczególnym w stosunku do przepisów regulujących moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.

Spółka zadała pytanie czy jej stanowisko jest słuszne.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej. Z powyższego wynika, iż w przypadku wywozu towarów z terytorium kraju w wyniku wydania towarów między komitentem a komisantem na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (przy zachowaniu pozostałych warunków określonych w art. 13 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 765 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 14, poz. 93 ze zm.) przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Z uwagi na powyższe w opinii tut. organu podatkowego pomimo braku pisemnej umowy w wyniku wykonania przedmiotowych czynności dochodzi do realizacji umowy komisu tj. następuje wydanie towaru pomiędzy komitentem (Spółką) a komisantem (kontrahentem niemieckim).

Reasumując powyższe w przedstawionym stanie faktycznym dochodzi do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Zgodnie natomiast z art. 20 ust. 1 ustawy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4, ponadto zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy w przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Brak jest w tym przypadku podstaw do zastosowania art. 19 ust. 16a ustawy, bowiem przepis ten został umiejscowiony w Dziale IV, Rozdziale 1 ustawy, natomiast przepisy regulujące powstanie obowiązku podatkowego w przypadku m.in. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zamieszczono w Dziale IV Rozdziale 2 ustawy, które są przepisami szczególnymi w stosunku do powołanego art. 19 ust. 16a ustawy.

W tym miejscu należy zaznaczyć, iż na Spółce ciąży obowiązek ustalenia daty powstaniu obowiązku podatkowego (tj. momentu w którym następuje przeniesienie prawa do dysponowania towarem jak właściciel), który w opinii tut. organu podatkowego następuje nie wcześniej niż w momencie wykonania przez kontrahenta usługi i nie później, niż w momencie poprzedzającym dokonanie dostawy przez tegoż kontrahenta.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm. zwanego dalej rozporządzeniem) fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie. Powyższy stan prawny powoduje, iż w przedstawionym stanie faktycznym Spółka będzie zobowiązana do wystawienia faktury z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, nie później niż 7 dnia od dnia wydania towarów (przeniesienia prawa do dysponowania tymi towarami jak właściciel), co powoduje, iż na podstawie powołanego art. 21 ust. 2 ustawy powstanie obowiązek podatkowy z tytułu dokonania tej dostawy. Natomiast w przypadku, gdy Spółka, naruszy obowiązek wynikający z powołanego § 13 ust. 1 rozporządzenia obowiązek podatkowy powstanie 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów (przeniesienia prawa do dysponowania towarem jak właściciel).

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Opolski Urząd Skarbowy