Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. -Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.11.2006 r. stwierdza, iż w sytuacji, gdy podatnik opodatkował wewnątrzwspólnotową dostawę towarów stawką podatku od towarów i usług 22% , a przysługiwało mu prawo do opodatkowania tej czynności stawką podatku 0%, ma prawo do dokonania w tym zakresie korekty faktury dokumentującej tą czynność w zakresie prawidłowej stawki podatku oraz korekty deklaracji VAT-7, w której wykazano dostawę towarów.
U Z A S A D N I E N I E
Pismem z dnia 30.11.2006 r. (data wpływu- 01.12.2006r.), uzupełnionym w dniu 4.01.2007r. XXX. , zwana dalej Spółką, zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:
W dniu 24.05.2006r. zgłosił się do Spółki kontrahent - YYY przedstawiając dokumenty stwierdzające, że jest zarejestrowany jako podatnik VAT do handlu wewnątrzwspólnotowego. Na podstawie przedstawionych dokumentów i zgodnie z art 42 ustawy o podatku VAT przy wystawianiu faktur sprzedaży dla w/w kontrahenta Spółka zastosowała stawkę 0% podatku VAT. W wyniku przeprowadzonej kontroli Urząd Skarbowy stwierdził, że w/w kontrahent z Unii Europejskiej nie posiada ważnego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych. Na podstawie otrzymanego Protokołu z czynności sprawdzających ustalono, że YYY nr identyfikacyjny ..... był zarejestrowanym podatnikiem VAT do handlu wewnętrznego do dnia 14.10.2005r, a transakcje od 24.05.2006r nie miały prawa do zastosowania 0% stawki podatku VAT do tej dostawy.
Spółka zatem wystawiła korekty faktur sprzedaży z maja 2006r., dokonała korekty informacji podsumowującej VAT-UE za II kwartał oraz korekty deklaracji VAT-7. Ponadto Spółka dokonała kolejnych korekt faktur sprzedaży z lipca, sierpnia i września oraz związanych z tym korekt deklaracji VAT-7.
W dniu 06.11.2006r Spółka uzyskała informację od Pana XXX, że był i jest nadal aktywnym podatnikiem do przeprowadzania transakcji wewnątrzwspólnotowych. Na dowód przedstawił dokumenty w wersji niemieckiej, które zostały przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.
Z uzupełnienia wniosku z dnia 4.01.2007r. wynika, iż Pan XXX został wykreślony jako czynny podatnik VAT-UE ze względu na to, że nie odebrał korespondencji z niemieckiego Urzędu Skarbowego. Korespondencja ta była skierowana pod niewłaściwy adres, a Pan XXX posługiwał się wcześniej nadanym numerem nie wiedząc, że został przez z ewidencji czynnych podatników wykreślony. Pan XXX zwrócił się następnie do swojego urzędu skarbowego w Niemczech i tenże urząd przywrócił go z datą wsteczną jako czynnego podatnika VAT-UE. Zatem w chwili zawierania transakcji Pan XXX był aktywnym podatnikiem VAT-UE.
W związku z powyższym Spółka zwraca się z następującym pytaniem:Czy wystawione przez Spółkę korekty sprzedaży z doliczeniem 22 % stawki podatku VAT i złożone korekty deklaracji VAT-7 są zasadne? Jeżeli nie są zasadne czy Spółka powinna anulować korekty faktur sprzedaży ze stawką 22% VAT i jednocześnie ponownie skorygować deklaracje VAT-7?
Spółka sformułowała własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: Korekty faktur sprzedaży z doliczonym 22% podatkiem VAT były niezasadne i powinny być anulowane.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, mając na uwadze przedstawiony przez wnioskodawcę stan faktyczny i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:
Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.
Ze stanu faktycznego wynika, że spornym pozostaje fakt, czy Spółka miała prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT w odniesieniu do transakcji zawartych z kontrahentem z Niemiec o numerze identyfikacyjnym abc.
W przedmiotowej sprawie doszło do sytuacji, w której to niemiecki podatnik dokonując transakcji ze Spółką posługiwał się nieważnym numerem identyfikacyjnym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, który to numer został mu, już po zawarciu przedmiotowych transakcji przywrócony.
Mamy zatem do czynienia z rozstrzygnięciem niemieckiego organu podatkowego o charakterze ex tunc, tj. wywierającym skutki prawne z mocą wsteczną.
Oznacza to, że w chwili zawierania transakcji ze Spółką Pan XXX posługiwał się właściwym i ważnym numerem identyfikacyjnym dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadanym przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy. Zatem Spółka miała prawo zastosować w stosunku do transakcji z Panem XXX 0% stawkę podatku od towarów i usług.
Należy także zauważyć, iż ani przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, nie regulują kwestii dotyczącej anulowania wystawionych faktur. Jednakże w praktyce, w przypadku, gdy wystawiona faktura VAT nie została jeszcze wprowadzona do obrotu prawnego, uznaje się, że nie ma konieczności poprawiania błędów poprzez wystawienie faktury korygującej, ale dopuszczalne jest anulowanie faktury sprowadzające się do przekreślenia oryginału i kopii faktury oraz dokonaniu na nich adnotacji uniemożliwiających ich powtórne wykorzystanie.
Ze stanu faktycznego przedstawionego w sprawie niezbicie wynika, iż faktury korygujące wystawione przez Spółkę na udokumentowanie transakcji z Panem XXX zostały wprowadzone do obrotu prawnego. Tym samym nie ma skutecznej możliwości ich anulowania.
Jednakże zgodnie z §17 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 95, poz. 798 ze zm.), fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.
Oznacza to, że Spółka w celu realizacji przysługującego jej prawa do zastosowania w transakcjach z niemieckim kontrahentem 0% stawki podatku VAT musi wystawić faktury korygujące, a ich wystawienie stanowić będzie podstawę do dokonania stosownych korekt deklaracji VAT-7 oraz informacji podsumowującej VAT-UE.