POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP3/443-0081/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.01.2007, sygn. PP3/443-0081/06, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana X z dnia 26.10.2006 r. (data wpływu do urzędu 27.10.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: miejsca świadczenia przy świadczeniu usług na statku na terytorium Meksyku

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 26.10.2006 roku (data wpływu do urzędu 27.10.2006 roku), Pan X zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego w czerwcu 2006 r. wykonano usługę (wykonanie nowego sterownika) na statku, który stał w porcie w Meksyku, gdzie nabywcą usługi była firma z Cypru (firma z UE podała wnioskodawcy nr VAT).

Wnioskodawca pyta czy prawidłowo zastosował do tych usług stawkę 0 % i wykazał je w poz. 21 deklaracji VAT-7, czy też w stosunku do tych usług powinna zostać wystawiona faktura bez VAT z adnotacją, że VAT rozlicza nabywca?

Zdaniem wnioskodawcy ma on prawo do stosowania stawki VAT 0 % zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku VAT.

Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 art. 28. Natomiast w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 28 ust. 7 ustawy, w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że miejscem świadczenia przedmiotowej usługi na ruchomym majątku rzeczowym będzie miejsce jej faktycznego świadczenia, czyli port w Meksyku. Nie można przenieść opodatkowania tej usługi do kraju nabywcy (Cypr), nawet gdy podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, ponieważ przedmiotowe usługi nie są wykonywane na terytorium UE. W tej sytuacji należy zastosować się do § 27 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), zgodnie z którym przepisy § 9, 11 23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego podatku o podobnym charakterze. Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktury te mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jednocześnie organ podatkowy informuje, że prawidłowo usługa ta została wykazana w poz. 21 jako świadczona poza terytorium kraju, ale nieprawidłowo zastosowano do niej stawkę 0 %, gdyż usługa ta w ogóle nie podlega opodatkowaniu w Polsce. Nie ma także znaczenia to, czy był to statek o PKWiU ex 35.11, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, ponieważ miałoby to znaczenie, gdyby usługa była uznana za świadczoną na terytorium kraju, a w powyższej sytuacji do opodatkowania tej usługi nie stosuje się przepisów polskiej ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując postanowiono jak w sentencji.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni