POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP3/443-0080/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.01.2007, sygn. PP3/443-0080/06, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana X z dnia 26.10.2006 r. (data wpływu do urzędu 27.10.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: miejsca świadczenia przy świadczeniu usług na statku w innym kraju członkowskim UE

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 26.10.2006 roku (data wpływu do urzędu 27.10.2006 roku), Pan X zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego we wrześniu 2006 r. wykonano usługę naprawy taśm pomiarowych i systemu zdalnego pomiaru w zbiornikach ładunkowych na statku, który stał w porcie w Rotterdamie, gdzie nabywcą usługi była firma z Gibraltaru (spoza UE firma nie podała wnioskodawcy nr VAT). Natomiast w sierpniu 2006 r. została wykonana usługa na statku, który stał w porcie w Grecji, gdzie nabywcą usługi była firma z Gdyni agent (firma z Gdyni podała swój nr NIP).

Wnioskodawca pyta czy prawidłowo zastosował stawkę VAT 0 % i czy prawidłowo wykazał ją w poz. 21 deklaracji?

Zdaniem wnioskodawcy ma on prawo do stosowania stawki VAT 0 % zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku VAT.

Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 art. 28. Natomiast w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 28 ust. 7 ustawy, w przypadku usług na ruchomym majątku rzeczowym, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Natomiast zgodnie z ust. 8 ww. artykułu, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, powyższy przepis stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

W obu przypadkach przedstawionych w stanie faktycznym prawidłowo wykazano obie usługi w poz. 21 deklaracji VAT-7 dostawa oraz świadczenie usług, poza terytorium kraju nieprawidłowo jednak zastosowano do nich stawkę 0 %, którą można by zastosować, gdyby powyższe usługi były uznane za świadczone na terytorium kraju i były opodatkowane tą stawką.

W pierwszym przypadku gdy, nabywcą usługi jest podmiot spoza UE, który nie posiada unijnego numeru VAT, miejsce świadczenia jest tam, gdzie usługa jest faktycznie świadczona na ruchomym majątku rzeczowym, czyli w Rotterdamie. W drugim przypadku gdy, nabywcą usługi jest firma z Gdyni, a miejscem jej faktycznego świadczenia jest Grecja, wnioskodawca nie może przenieść miejsca świadczenia tych usług na terytorium Polski, jeśli nie został spełniony warunek wywozu towarów, na których były świadczone usługi poza terytorium kraju, tj. Polski, w terminie 30 dni od daty wykonania usługi.

Zatem miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym w opisanym stanie faktycznym i miejscem opodatkowania, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, będą kraje, gdzie usługi były faktycznie świadczone. Do opodatkowania usług, o których mowa we wniosku, nie mają zastosowania przepisy polskiej ustawy o podatku od towarów i usług. W tej sytuacji należy zastosować się do § 27 ust. 1-3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798), zgodnie z którym przepisy § 9, 11 23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego podatku o podobnym charakterze. Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Faktury te mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4. Jednocześnie organ podatkowy wskazuje, że to na podatniku ciąży obowiązek zapoznania się z regulacjami w zakresie VAT obowiązującymi w danych państwach członkowskich UE i ewentualne rozliczenia tych usług w tychże krajach.

Reasumując postanowiono jak w sentencji.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni