Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem z dnia 28.02.2007r. /data wpływu do urzędu/ w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę wynika, iż Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi polegające na oddelegowaniu pracowników do pracy na rzecz kontrahentów z krajów Unii Europejskiej oraz krajów trzecich. Pracownicy podczas oddelegowania wykonują czynności o różnym charakterze. Zakres czynności świadczonych w ramach oddelegowania pracowników określony jest stosownymi umowami zawartymi z kontrahentami. Wynagrodzenie wnioskodawcy z tytułu świadczonych usług skalkulowane jest w oparciu o bezpośrednie i pośrednie koszty pracy oddelegowanego pracownika (wynagrodzenie, ubezpieczenie, zakwaterowanie, koszty obsługi kadrowo-płacowej) powiększone o narzut wyrażony w procentach. Oddelegowani pracownicy pozostają w dyspozycji kontrahenta świadcząc prace w zakresie m.in. sprzedaży, finansów lub marketingu itp. Poszczególne czynności, wykonywane przez oddelegowanego pracownika pozostają poza szczegółową wiedzą i kontrolą Spółki.
W związku z zaistniałym stanem faktycznym Strona zwróciła się z prośbą o zajęcia stanowiska w następujących kwestiach:
1.Czy w odniesieniu do opisanej wyżej usługi oddelegowania pracowników znajduje zastosowanie art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004r.?
2.Czy w przypadku zastosowania ww. przepisu ustawy, Spółka ma obowiązek naliczenia podatku VAT w związku ze świadczeniem czynności wykonywanych na polecenie odbiorcy usługi oddelegowania przez oddelegowanego na rzecz kontrahenta.
Zdaniem podatnika w zaistniałym stanie faktycznym będzie miał zastosowanie art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy, Spółka zatem nie ma obowiązku naliczania podatku Vat w związku ze świadczeniem usług oddelegowania personelu.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawa) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca uzależnił miejsce świadczenia usług (miejsce opodatkowania) od charakteru danej usługi. Zgodnie z zasadą generalną, zawartą art. 27 ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności miejsce stałego zamieszkania. W przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 ustawy, na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty lub na terytorium państwa trzeciego obowiązują szczególne reguły dotyczące ustalania miejsca świadczenia (opodatkowania). W myśl art. 27 ust. 3 ustawy miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. Wśród usług wymienionych w art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy, znajdują się również świadczone przez Spółkę usługi oddelegowania pracowników.
Na podstawie art. 27 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy miejscem ich świadczenia będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Reasumując, mając na uwadze powyższe regulacje, należy stwierdzić, iż w przypadku usługi oddelegowania pracowników znajduje zastosowanie art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy.
W przypadku, gdy świadczone usługi nie podlegają opodatkowaniu w kraju, to fakt ten nie zwalnia usługodawcy (zidentyfikowanego jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce) od obowiązku wystawienia faktury VAT. Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzająca w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
W myśl art. 106 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub w przypadku terytorium państwa trzeciego podatku o podobnym charakterze.
Stosownie do § 27 ust. 1-4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798) zwanego dalej rozporządzeniem, faktury te wystawia się na zasadach określonych w § 9, § 11-23 i § 26 rozporządzenia, z tym że, nie zawierają one danych określonych w § 9 w zakresie stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, natomiast powinny zawierać numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usług.
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku z zastrzeżeniami wynikającymi z art. 14a, art. 14b oraz art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa.