P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-619/06/KUP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.12.2006, sygn. 1472/RPP1/443-619/06/KUP, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4, w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. 2005, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem Spółki z dnia 15 września 2006 roku (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 20 września 2006 roku) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Ze stanu faktycznego przedstawionego w przedłożonym wniosku wynika, iż Spółka zajmuje się wytwarzaniem oraz hurtową sprzedażą produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, na podstawie przepisów ustawy z dnia 06 września 2001 roku Prawo farmaceutyczne (tekst jedn. Dz. U. 2004, Nr 53, poz. 533 z późn. zm.).Zgodnie z art. 50 ww. ustawy Prawo farmaceutyczne Spółka produkuje sprzedawane przez siebie leki zlecając ich produkcję podwykonawcom. Podwykonawcy produkują tabletki według dokumentacji technologicznej stanowiącej własność Spółki, wytwarzają opakowania według projektów stanowiących własność Spółki, sporządzają ulotki według zasad opracowanych przez Spółkę oraz pakują tak wytworzone tabletki do opakowań wraz z ulotkami.W efekcie działań podwykonawców Spółce dostarczany jest produkt, który pod względem fizycznym spełnia wszystkie wymogi produktu leczniczego, który jest dopuszczony do obrotu i którego charakterystyka odpowiada danym w odpowiednich rejestrach i zezwoleniach.Spółka nie dokonując żadnych dodatkowych czynności związanych z dalszym przetworzeniem otrzymanego produktu sprzedaje go hurtowniom farmaceutycznym.Do obowiązków Spółki należy, jako producenta leku, tzw. zwolnienie serii, tj. poświadczenie przez osobę odpowiedzialną, że dana seria wytworzonych produktów leczniczych spełnia wszystkie wymagania jakościowe określone w zezwoleniach na dopuszczenie do obrotu danym produktem leczniczym i że w związku z tym może być wprowadzona do obrotu.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska, iż w stosunku do nabycia od podwykonawców (będących podmiotami zarejestrowanymi jako podatnicy od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej) towarów wytwarzanych na zlecenie Spółki, które to towary są dalej odsprzedawane przez Spółkę jako produkty lecznicze, bez konieczności poddawania tych towarów dalszym procesom produkcyjnym, powinna stosować 7 % stawkę podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stwierdza co następuje:

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 06 kwietnia 2004 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) przez usługę rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji (pkt 4.1 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług).Ponadto według Zasad Metodycznych PKWiU (pkt 7.6.1) wyróżniono trzy rodzaje usług, usługi konsumpcyjne, ogólnospołeczne i produkcyjne. Przez usługę produkcyjną rozumie się czynności będące współdziałaniem w procesie produkcji, ale nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, wykonywane przez jedną jednostkę gospodarczą na zlecenie innej jednostki gospodarczej.Usługi związane z produkcją danego wyrobu obejmują podstawowe czynności wykonywane w ramach procesu produkcyjnego, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr, realizowane przez podwykonawcę z surowców powierzonych przez zleceniodawcę i na jego rzecz (pkt 5.3.6 Zasad Metodycznych PKWiU).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.Tak, więc w przedstawionym stanie faktycznym w przypadku, gdy podwykonawcy w wyniku swoich działań, do których wykorzystują własny materiał i surowiec uzyskują nowy produkt, to w świetle powyższych przepisów nie świadczą usług produkcyjnych na rzecz Wnioskodawcy. Powyższe potwierdza również załączona do wniosku opinia Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W związku z powyższym, w opisanym stanie faktycznym należy uznać, że Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, gdyż:- towary będące przedmiotem transakcji są nabywane od podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy podatku od wartości dodanej na terytorium Unii Europejskiej,- towary są one transportowane z terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu do Polski,- Spółka w wyniku, dokonanej dostawy nabywa prawo do rozporządzania towarami jak właściciel,- dostawa towarów odbywa się za wynagrodzeniem.W art. 41 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7 %. Pod pozycją 79 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług pod symbolem PKWiU ex. 24.4 znajdują się produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego.Ponadto w § 5 ust. 8 oraz ust. 9 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) rozszerzono katalog towarów do których stosuje się obniżoną stawkę podatku. Mianowicie są to: produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium kraju bez konieczności uzyskania pozwolenia, o których mowa w art. 4 ww. ustawy Prawo farmaceutyczne oraz produkty lecznicze dopuszczone do obrotu na terytorium kraju, które uzyskały pozwolenie wydane przez Radę Unii Europejskiej lub Komisję Europejską.

Zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy Prawo farmaceutyczne produkt leczniczy dopuszczony do obrotu podlega wpisowi do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Z analizy przytoczonych przepisów wynika, iż zastosowanie obniżonej 7 % stawki podatku od towarów i usług na produkty lecznicze dopuszczone do obrotu uzależnione jest między innymi od uzyskania wpisu do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.Spółka we wniosku wyraźnie zaznaczyła, iż produkty lecznicze będące przedmiotem wewnąterzwspólnotowego nabycia towarów, są produktami wpisanymi do Rejestru Produktów Leczniczych Dopuszczonych do Obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, stąd należy przyjąć, iż warunek niezbędny umożliwiający zastosowanie obniżonej stawki podatku został wypełniony.

Mając na uwadze powyższe Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie postanowił jak w sentencji.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie