Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie, na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.), - zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 7 kwietnia 2005r., znak: US IV/I/443-52/05 dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie opodatkowania sprzedaży po dniu 1 maja 2004r. gruntów budowlanych, wydzielonych z gospodarstwa rolnego.
Stosownie do art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.
Z przedstawionego stanu faktycznego w piśmie z dnia 1 marca 2005r. i z dnia 21 marca 2005r. wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego, przejętego od rodziców w 1987r. Z gospodarstwa tego wydzielono 49 działek, które potem zostały przekwalifikowane na działki budowlane niezabudowane. Do dnia 30 kwietnia 2004r. dokonano sprzedaży 30 działek, a po dniu 1 maja 2004r. 5 działek. Do sprzedaży pozostało jeszcze 14 działek. Ponadto ze stanu faktycznego wynika także, iż Wnioskodawca nie dokonywał zakupu gruntu, ani nie sprzedawał innych od w/w działek.
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy po 01.05.2004r. sprzedaż gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i
usług.
Jego zdaniem od sprzedaży działek nie powinien odprowadzać podatku VAT.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie w postanowieniu z dnia 7 kwietnia 2005r. podzielił pogląd Wnioskodawcy, iż w przedstawionym stanie faktycznymi dostawa działek gruntów, wydzielonych z gospodarstwa rolnego, nabytego w drodze darowizny, me jest działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i VAT i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w tym zakresie.
Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie nie podziela powyższego stanowiska.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jako zasadę przyjęto, że za dostawę towarów uznaje się "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" - art. 7 ust. 1, przy czym musi mieć ona charakter odpłatny. Czynności te w myśl art. 5 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Pod pojęciem towaru stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Podatnikami podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 wyżej cytowanej ustawy są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza obejmuje zaś wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalnością gospodarcza są również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem, przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wykonywanie wskazanych w ustawie czynności w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy, nawet jeśli zostały one wykonane jednorazowo. Częstotliwość działań podatnika jest rozumiana jako czynności powtarzające się w określonym przedziale czasowym, np. sprzedaż poszczególnych działek dokonywana na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia z dnia 1. marca 2005r. i z dnia 21 marca 2005r. wskazuje na zamiar wykonywania czynności dostawy działek w sposób częstotliwy.
Zatem dokonywaną dostawę gruntów przeznaczonych pod zabudowę należy uznać za działalność gospodarczą w rozumieniu cyt. wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Wnioskodawca wykonując w powyższym zakresie działalność gospodarczą jest tym samym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatnik dokonujący dostawy działek budowlanych nie może skorzystać z podmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż w myśl art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 11 marca 2004r., zwolnień od podatku od towarów i usług, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników dokonujących dostawy terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę. Oznacza to, iż od obrotów uzyskiwanych z tytułu dokonywanych dostaw działek, niezależnie od wielkości tych obrotów, podatnik jest zobowiązany do odprowadzenia podatku należnego przy zastosowaniu stawki podatku od towarów i usług w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 w/w ustawy).
Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem "z rażącym naruszeniem prawa" mamy do czynienia, gdy decyzja została wydana wbrew nakazowi lub zdarzeniu ustanowionemu w przepisie prawnym, wbrew wszystkim przesłankom przepisu nadano prawa lub ich odmówiono, albo też wbrew tym przesłankom obarczono stronę obowiązkiem, albo uchylono obowiązek. Nie chodzi jednak w tego typu przypadkach o błędy wykładni prawa, ale o przekroczenie prawa w sposób jawny i niedwuznaczny.
Dyrektor Izby Skarbowej zatem stwierdza, iż w powyższej sprawie zaistniały przesłanki do stwierdzenia naruszenia prawa w sposób rażący, bowiem rozstrzygnięcie zawarte w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 7 kwietnia 2005r., znak: US IV/l/443-52/05, pozostawało w wyraźnej sprzeczności z przepisami art. 15 ust. 1 w związku z ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Z tego też względu zaistniała konieczność zmiany przedmiotowego postanowienia z urzędu.
Na niniejszą decyzję służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.