
Temat interpretacji
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu
Państwa wniosku z dnia 21.03.2006 r. (data wpływu 28.03.2006 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Z treści pisma Spółki wynika, że jest ona producentem cukru, który sprzedaje w kraju, na wspólnym rynku UE i także eksportuje poza terytorium Unii. W związku z tym, że ceny cukru na rynkach światowych są niższe niż na wspólnym rynku UE, Unia stosuje refundacje wywozowe w celu zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności cukru przeznaczonego na wywóz. Refundacja pokrywa różnicę pomiędzy ceną interwencyjną obowiązującą w ramach Wspólnoty, a niższą od niej ceną światową i wypłacana jest w ramach Wspólnej Polityki Rolnej. W Polsce za rozliczanie i wypłatę dopłat odpowiedzialna jest Agencja Rynku Rolnego. Producenci cukru otrzymują refundacje w przypadku eksportu tzw. cukru kwotowego, który nie może być sprzedany na wspólnym rynku, a jedynie wyeksportowany za dopłatą. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów. Cele Wspólnej Polityki Rolnej określa art. 33 Traktatu Amsterdamskiego ustanawiającego Wspólnotę Europejską (dawniej art. 39 Traktatu Rzymskiego). Wspólny rynek rolny w ramach UE obejmuje rolnictwo oraz handel produktami rolnymi, za które uznano: płody rolne i produkty wstępnie przetworzone (tzw. pierwszego przetworzenia) oraz niektóre produkty wstępnie przekraczające stopień pierwszego przetworzenia, np. mąkę ziemniaczaną. Wykaz produktów rolnych, które korzystają ze szczególnej ochrony w ramach Wspólnej Polityki Rolnej jest sporządzony w formie Aneksu I do Traktatu Rzymskiego. W załączniku tym, pod pozycją 17.1 i 17.2 znajdują się: cukier trzcinowy lub buraczany i chemicznie czysta sacharoza, w postaci stałej oraz inne rodzaje cukru, syropy cukrowe, miód syntetyczny (zmieszany z naturalnym lub nie) i karmel.
Zdaniem Spółki, dopłaty (refundacje wywozowe), które Spółka otrzymuje w przypadku eksportu cukru kwotowego, wypłacane jej przez Agencję Rynku Rolnego ze środków UE, są dopłatami bezpośrednimi, przekazywanymi producentom w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, a zatem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 36 cyt. ustawy, podlegają zwolnieniu z podatku. Dopłaty te wg Spółki, otrzymywane przez producentów z UE, nie różnią się w swojej istocie od analogicznych refundacji, które otrzymują, np. producenci mleka. Spółka powołała się na interpretację Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie sygn. 472/ROP1/423/103/77/05/AW z dnia 29.04.2005 r. w sprawie refundacji wywozowych dla producentów mleka, która potwierdzała jej stanowisko. Wg Spółki, zgodnie z art. 7 cyt. ustawy, przedmiotem opodatkowania jest dochód, obliczany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Przy ustalaniu dochodu nie uwzględnia się przychodów, jeśli nie podlegają one opodatkowaniu lub są wolne od podatku oraz równocześnie kosztów związanych z uzyskaniem tych przychodów. Oznacza to, że podatnik przy ustalaniu podstawy opodatkowania zobowiązany jest wyłączyć przychody otrzymane z tytułu refundacji wywozowych, które jako przychody zwolnione z podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 36 w związku z art. 7 ust. 3 ustawy, nie podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu dochodu. Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy, podatnik zobowiązany jest także do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów odpowiedniej kwoty kosztów uzyskania przychodów przypadających na przychód zwolniony. Spółka, ze względu na dużą skalę działalności, nie jest w stanie bezpośrednio przyporządkować określonych kosztów do źródeł przychodów zwolnionych z podatku w związku z czym w jej przypadku ma zastosowanie norma wyrażona w art. 15 ust. 2 cyt. ustawy. Zgodnie z tą regulacją, jeśli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, koszty te ustala się w proporcji, w jakiej przychody z tych źródeł pozostają w ogólnej kwocie przychodów. Zasadę tę, zgodnie z art. 15 ust. 3 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu lub jest z podatku zwolniona. Według Spółki, powinna ona wyłączyć po stronie przychodów kwoty refundacji wywozowych oraz równolegle pomniejszyć koszty uzyskania przychodów, ustalając je dla celów podatkowych w proporcji, w jakiej przychody opodatkowane pozostają w ogólnej kwocie przychodów (sumie przychodów opodatkowanych i zwolnionych) uzyskanych przez Spółkę. Spółka w sprawie dopłat do eksportu cukru wypłacanych przez ARR powołała się na analogiczne stanowisko zawarte w postanowieniu Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego we Wrocławiu sygn. akt PDII/423/1/20/06/MK z dnia 13.03.2006 r.
Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje, że zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 5 lit. b i d ustawy z dnia 11.03.2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42, poz. 386 ze zm.), Agencja administruje obrotem z zagranicą towarami rolnymi w ramach Wspólnej Polityki Rolnej oraz towarami przetworzonymi nieobjętymi załącznikiem I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (towary z grupy non - aneks I), w szczególności przez wydawanie dokumentów wymaganych do naliczenia i wypłacenia refundacji wywozowych oraz naliczenia opłat wywozowych, naliczanie i wypłacanie refundacji wywozowych i dopłat przywozowych. W myśl § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19.04.2004 r. w sprawie ustanowienia Agencji Rynku Rolnego agencją płatniczą (Dz. U. Nr 76, poz. 713), zakres akredytacji udzielonej Agencji obejmuje realizację zadań w ramach Wspólnej Polityki Rolnej - administrowanie obrotem towarowym z zagranicą, w tym w szczególności w zakresie przyznawania refundacji przy wywozie do państw trzecich.
- Na mocy art. 7 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 pkt 1, 2 i 3 oraz art. 17 ust. 1 pkt 36 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
- przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,
- przychodów wymienionych w art. 21 i 22,
- kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2.
Wolne od podatku są dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej, otrzymane na podstawie odrębnych przepisów. W myśl art. 15 ust. 2 i 2a cyt. ustawy, jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu, oraz koszty związane z przychodami z innych źródeł, a nie jest możliwe ustalenie kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.
Z opisanego przez Spółkę stanu faktycznego i przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dopłaty - refundacje wywozowe, które Spółka otrzymuje na okoliczność eksportu tzw. cukru kwotowego, wypłacane jej przez Agencję Rynku Rolnego ze środków finansowych UE, spełniają warunki dopłat bezpośrednich stosowanych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej UE. Celem tych dopłat jest m. innymi stabilizacja rynków i zapewnienie odpowiedniej konkurencyjności produktów przeznaczonych na wywóz (eksport).
Wspomniane dopłaty - refundacje wywozowe zwolnione są przedmiotowo od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
W celu ustalenia dochodu stanowiącego przedmiot opodatkowania, Spółka jest zobowiązana wyłączyć te dopłaty - refundacje wywozowe z wartości przychodów oraz jednocześnie pomniejszyć koszty uzyskania przychodów o koszty przypadające na te dopłaty. Koszty związane ze źródłami przychodów zwolnionymi od podatku i podlegającymi opodatkowaniu ustala się na podstawie ewidencji rachunkowej prowadzonej w sposób umożliwiający określenie prawidłowej podstawy opodatkowania, a więc przyporządkowanie określonych kosztów do wymienionych źródeł przychodów, co jest wymagane art. 9 ust. 1 cyt. ustawy.
Dopiero w przypadku, gdy nie jest to możliwe, jak informuje Spółka, ma ona prawo dla celów podatkowych ustalić koszty uzyskania przychodów związane ze źródłami przychodów podlegającymi opodatkowaniu (bez dopłat), według proporcji, w jakiej przychody związane ze źródłami opodatkowanymi pozostają w ogólnej kwocie przychodów uzyskanych przez Spółkę.
