Temat interpretacji
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskujący prowadzi działalność gospodarczą w formie gospodarstwa rolnego. Do dnia 31 grudnia 2005 r. Wnioskujący był rolnikiem ryczałtowym zwolnionym z podatku od towarów i usług. Od 01 stycznia 2006 r. Wnioskujący jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i rozlicza ten podatek na zasadach ogólnych. Zdaniem Wnioskującego obowiazują go zapisy ustawy o podatku od towarów i usług, w tym również art. 111. Jako rolnik ryczałtowy Wnioskujący nie miał obowiązku prowadzenia
żadnych ewidencji. Z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w 2006 r. Wnioskujący uzyskał obrót w wysokości:
- w miesiącu marcu 2006 r. - 15.600 zł
- w miesiącu kwietniu 2006 r. - 65.000 zł.
Od dnia 02 maja 2006 r. Wnioskujący rozpoczął dobrowolnie ewidencjonować obrót z tytułu sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskujący ufiskalnił kasę dnia 02 maja 2006 r.
Wątpliwości Wnioskującego budzi moment powstania obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrującyh. Wnioskujący nie jest pewien czy stosować § 3 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących, czy też § 3 ust. 6. Zgodnie z ust. 6 do dnia 31 grudnia 2006 r. zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania są również podatnicy rozpoczynający sprzedaż w 2006 r., z tym, że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust 1 ustawy, zwolnienie to obowiazuje do dnia przekroczenia tej kwoty. Natomiast zgodnie z ust. 5, w 2006 r. zwolnieni są podatnicy, u których obrót z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy w trakcie 2006 r. nie przekroczy kwoty 40.000 zł. W trakcie 2006 r. obowiązek ewidencji obrotu powstaje po upływie 2 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty obrotu 40.000 zł.
Zdaniem Wnioskującego, w jego sytuacji zastosowanie ma § 2 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, gdyż prowadzi on gospodarstwo rolne od lat i wcześniej nie miał obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących posiadając status rolnika ryczałtowego. Świadczy to również o tym, iż sprzedaż produktów rolnych była prowadzona w latach poprzednich, a w roku 2006 nie nastąpiło jej rozpoczęcie.
Zdaniem Wnioskującego, w jego sytuacji zastosowanie ma § 2 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, gdyż prowadzi on gospodarstwo rolne od lat i wcześniej nie miał obowiazku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących posiadając status rolnika ryczałtowego. Świadczy to również o tym, iż sprzedaż produktów rolnych była prowadzona w latach poprzednich, a w roku 2006 nie nastąpiło jej rozpoczęcie.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie zaś z art. 15 ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób częstotliwy dla celów zarobkowych.
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani - stosownie do art. 111 ust. 1 ww. ustawy - prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl dyspozycji zawartej w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. ( Dz. U. z 2006 r., Nr 51, poz. 375 ) w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2006 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.
Zgodnie zaś z § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2006 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze, iż w poprzednim roku podatkowym 2005 uzyskiwał Pan obroty z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w cyt. wyżej art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, iż limit obrotów obligujących do prowadzenia przez Pana ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących w 2006 r., wynika z unormowań zawartych w § 3 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących i wynosi 40.000 zł.
Ze złożonego wniosku wynika, iż przekroczenie przez Pana obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług nastąpiło w miesiącu kwietniu 2006 r.
Wobec powyższego, zgodnie z § 3 ust. 5 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, z dniem 01 lipca 2006 r. utracił Pan zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy Ordynacja podatkowa.