Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze z... - Interpretacja - 1472/RPP1/443-3/06/AM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.01.2006, sygn. 1472/RPP1/443-3/06/AM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 29.09.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 05.10.2005 r.), w sprawie interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny został przedstawiony we wniosku w sposób następujący - Spółka stosuje upusty w różnych wysokościach. W wystawianych fakturach przyporządkowuje je do poszczególnych pozycji faktury. Natomiast gdy upust dotyczy wszystkich pozycji faktury i jest w tej samej wysokości jest on naliczany od łącznej kwoty netto.

Zdaniem Wnioskodawcy faktury, które zawierają upust przy każdej pozycji bez względu na to czy jest on w równych czy różnych wysokościach oraz czy upust dotyczy jednej czy więcej pozycji - spełniają wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towaru i usług (Dz. U. z 2005 r. nr 95, poz. 798) - zwanym dalej rozporządzeniem. Podobnie, faktury, gdy upust dotyczy wszystkich pozycji faktury i jest w tej samej wysokości a jest on naliczany od łącznej kwoty netto, przy czym wartość netto towarów pozostaje bez zmian (wartość sprzed udzielenia upustu), spełniają wymogi w.w. rozporządzenia.

Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, upusty występujące w obrocie gospodarczym można podzielić, mając na uwadze moment ich przyznania, na przyznawane przed lub po ustaleniu ceny. Na potrzeby ustawy o VAT cena musi być wyrażona w jednostkach pieniężnych. Ceną, w rozumieniu ustawy z 05.07.2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. nr 97, poz. 1050 ze zm.), jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę (art. 3 ust. 1 pkt 1). Zgodnie z § 9 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać m. in cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto); wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto); sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Cena jednostkowa netto powinna być ceną jaką kupujący ma ostatecznie zapłacić w momencie wystawiania faktury. Upusty przyznawane przed ustaleniem ceny zmniejszają samą cenę. Suma wartości towarów których dotyczy sprzedaż powinna być wynikiem dodania wartości sprzedawanych towarów. Minister Finansów w piśmie z 07.10.1995 r. (Nr PP3-8222-2093/95) stwierdził, że "Przepisy ustawy o VAT oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają unormowań z zakresu techniki udzielania rabatów (bonifikat,upustów, uznanych reklamacji i skont) ... Jeżeli zatem rabat jest udzielany w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), obrót czyli sumę wartości sprzedaży netto zmniejsza się o kwotę udzielonego rabatu. Równocześnie powinny ulec odpowiedniemu zmniejszeniu ceny jednostkowe, wartość netto i brutto sprzedawanych towarów (usług)". Ustawodawca na gruncie ustawy z dn. 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz, 535 ze zm/ oraz przepisów wykonawczych, również nie unormował techniki udzielania rabatów, zatem należy uznać, że uwagi zawarte w powyższym piśmie pozostają aktualne.

Reasumując, postępowanie Wnioskodawcy polegające na udzieleniu upustu a tym samym zmianie sumy wartości netto towarów bez wykazania zmiany wartości ich sprzedaży netto oraz ceny jednostkowej jest nieprawidłowe.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie