POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-22-2/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.07.2006, sygn. PP/443-22-2/06, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 10 maja 2006 r. (data doręczenia ? dnia 22 maja 2006 r.), uzupełnionego pismami z dnia 19 czerwca i 19 lipca 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku VAT dla świadczonych usług dekarskich i budowlanych wykonywanych w budynkach mieszkalnych na rzecz indywidualnego odbiorcy przez pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z materiałów budowlanych zakupionych przez podatnika, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art.14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Wnioskiem z dnia 10 maja 2006 r., (doręczonym dnia 22 maja 2006 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 czerwca i 19 lipca 2006 r. podatnik zwrócił się o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie w następującym stanie faktycznym.

Przedmiotem działalności podatnika jest między innymi:

  • sprzedaż hurtowa materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego ? 51.53.B,
  • pozostała sprzedaż detaliczna poza siecią sklepową ? 52.63.Z.

Sprzedaż dotyczy następujących materiałów budowlanych: cementu (PKWiU 26.51.12-30.11), dachówek BRAAS (PKWiU 26.61.11-50.10), blachy ocynkowanej (PKWiU 28.11.23-50.32), gąsiorów BRAAS DS./FP (PKWiU ? 26.61.11-50.10), cegły klinkierowej Polonia DR (PKWiU 26.40.11.-15.20), koszy dachowych aluminiowych (PKWiU 28.11.23.-76.19), listew kominowych (PKWiU 28.11.23.-76.59) itp. W przypadku sprzedaży wskazanych materiałów, wystawiane są faktury VAT z zastosowaniem stawki podatku VAT w wysokości 22%, z wyjątkiem wapna hydrat. Super BI (PKWiU 26.52.10-35.10), przy sprzedaży którego podatnik stosuje stawkę 7%.

Dodatkowo przedmiotem działalności podatnika jest świadczenie usług takich jak:

  • wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych ? 45.22. Z
  • wykonywanie robót budowlanych murarskich 45.25.D.

Na bazie przedstawionego stanu faktycznego podatnik zwraca się z wnioskiem o podanie wysokości stawki podatku VAT dla świadczonych usług dekarskich i budowlanych wykonywanych w budynkach mieszkalnych na rzecz indywidualnego odbiorcy przez pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z materiałów budowlanych zakupionych przez niego.

Zdaniem podatnika wymienione usługi budowlane winne być fakturowane ze stawką 7% na podstawie załącznika Nr 3 poz. 161 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm) tj. dostawa, budowa, remont lub przebudowa budynków mieszkalnych (PKOB 11) i ich części, z wyjątkiem lokali użytkowych, realizowanych w ramach budownictwa społecznego.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego .

Przez obiekt budownictwa mieszkaniowego- stosownie do art. 2 pkt 12 wskazanej ustawy - rozumieć należy budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 ? Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 ? Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 ? Budynki zbiorowego zamieszkania ? wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że usługi dekarskie i budowlane wykonywane w budynkach mieszkalnych na rzecz indywidualnego odbiorcy przez pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę z wykorzystaniem materiałów budowlanych zakupionych przez podatnika ? w ocenie tut. organu ? będą podlegały opodatkowaniu według 7% stawki podatku, pod tym jednak warunkiem, że dotyczyć będą obiektów budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu wyżej wskazanym. Oznacza to, że stanowisko podatnika należało uznać, za prawidłowe.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. D. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu