Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego tj. Czy przedstawiony we wniosku sposób potwierdzenia odbioru przez kontrahentów faktur korygujących wystawianych przez Spółkę w postaci przesyłanej drogą elektroniczną specyfikacji płatności jest prawidłowy?, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka w toku prowadzonej działalności gospodarczej wystawia faktury korygujące. Dotychczas odbiorca towarów dokumentował odbiór faktur korygujących podpisem. Obecnie zaproponowano aby dowodem otrzymania przez odbiorcę faktur korygujących była specyfikacja płatności.
Specyfikacja płatności jest dokumentem przesyłanym drogą elektroniczną do Spółki przez Agenta Płatności tj. podmiotu dokonującego płatności na rzecz odbiorcy towarów. Specyfikacja zawiera wykaz faktur sprzedaży, za które wpłynęła należność jak również wykaz korekt, wynikiem których było potrącenie kwot z salda należności podatnika. Obniżenie kwoty podatku należnego z faktur korygujących na minus następowałby w rozliczeniu VAT za miesiąc wystawienia specyfikacji płatności, który jest tożsamy z datą otrzymania specyfikacji ze względu na fakt, że jest ona generowana w sposób automatyczny.
Podatnik stoi na stanowisku, że przedstawiona forma potwierdzenia jest wystarczającym dowodem odbioru faktur korygujących przez kontrahenta w rozumieniu § 19 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wspomniany paragraf nie definiuje bowiem w sposób jednoznaczny formy potwierdzenia odbioru faktur korygujących mówiąc jedynie o konieczności uzyskania tego potwierdzenia.
Zgodnie z § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju.
Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.
Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego stwierdzić należy, iż przedmiotowa specyfikacja płatności nie spełnia warunków określonych w cyt. § 16 ust. 4 rozporządzenia. Przepis ten co prawda nie określa formy w jakiej powinno nastąpić potwierdzenie otrzymania faktury korygującej, jednakże z jego treści jednoznacznie wynika, iż potwierdzenie to wystawiane i dokonywane jest przez nabywcę. Tymczasem przedstawiona przez Spółkę forma potwierdzenia jest dokumentem przesyłanym przez " Agenta Płatności tj. podmiotu dokonującego płatności na rzecz odbiorcy towarów".
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.