P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/NUR2/443-274/06/ST

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2006, sygn. 1471/NUR2/443-274/06/ST, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za prawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka X Oddział w Polsce (zwanej "Oddziałem") jest częścią spółki Spółki X z siedzibą w Genewie (zwanej "Spółką") . Zgodnie z zawartą pomiędzy Spółką a Spółką Y z siedzibą w Holandii (zwaną "Zlecającym") do obowiązków Spółki należy pośredniczenie przy zawieraniu transakcji sprzedaży produktów Zlecającego na terytorium Polski. Obowiązki Spółki wynikające z w/w umowy wykonywane są fizycznie przez Oddział utworzony na terytorium Polski. W szczególności działalność Oddziału polega na wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów dla Zlecającego oraz stałym pośredniczeniu w kontaktach handlowych pomiędzy tymi kontrahentami a Zlecającym.Oddział podejmuje także działania monitorujące sytuację na rynku polskim a także monitoruje regulowanie płatności zobowiązań istniejących klientów względem Zlecającego. Celem działań podejmowanych przez Oddział występującego w charakterze pośrednika jest doprowadzenie do zawarcia umów sprzedaży towarów pomiędzy Zlecającym a kontrahentami. W stosunku do potencjalnych kontrahentów Oddział nie występuje we własnym imieniu, ale w każdym przypadku w imieniu i na rzecz zlecającego. Oddziału nie łączy z kontrahentami żadna umowa, Oddział nie wykonuje też na ich rzecz jakichkolwiek świadczeń we własnym imieniu. Wyłącznym beneficjentem działań Oddziału jest Zlecający.

Oddział nie jest upoważniony do podpisywania umów dotyczących sprzedaży produktów.Zakresem działań wykonywanych przez Oddział objęte są przede wszystkim następujące czynności:

- przedstawianie ofert sprzedaży produktów;

- uzgadnianie warunków dostawy produktów;

- pośredniczenie w wymianie dokumentów handlowych;

- działania mające na celu reklamę i promocję produktów na targach i wystawach organizowanych na terytorium Polski;

- pośredniczenie w przypadku reklamacji towarów Zlecającego przez kontrahentów.

Ponadto do obowiązków Oddziału należy również koordynowanie i planowanie czynności dotyczących produkcji w celu zapewnienia odpowiedniej jakości produktów i terminowego ich wykonania oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za realizację dostaw do klientów.Zatem Oddział działa w imieniu i na rzecz Zlecającego reprezentując go na wszystkich etapach poprzedzających zawarcie umowy sprzedaży towarów, począwszy od działań promocyjnych, poprzez poszukiwanie klientów, aż po bezpośrednie kontakty z potencjalnymi klientami w celu doprowadzenia do zawarcia umowy przez Zlecającego.Z tytułu wykonywania powyższych czynności Oddział otrzymuje wynagrodzenie (prowizję) w wysokości skalkulowanej jako suma kosztów poniesionych przez Oddział w związku z wykonywaniem umowy powiększoną o naliczoną marżę od tych kosztów.

Zdaniem Oddziału w powyższej sytuacji, przy założeniu, że Zlecający występujący w charakterze nabywcy usług pośrednictwa poda Oddziałowi swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż Polska (np. holenderski nr VAT), a numer ten zostanie wykazany na fakturze, to miejscem opodatkowania tych usług będzie kraj, który wydał numer nabywcy usług. W konsekwencji Oddział, jako pośrednik nie jest zobowiązany do rozliczenia VAT z tytułu świadczonych przez siebie usług w Polsce. Oddział powinien wystawić fakturę VAT z adnotacją, że podatek VAT zostanie rozliczony przez nabywcę.

Zgodnie z art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

W myśl tego ostatniego przepisu w przypadku, gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Faktury stwierdzające świadczenie usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, zgodnie z § 27 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) powinny zawierać dane określone § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Stosownie do ust. 4 cyt. przepisu w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 28 ust. 6 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż Oddział, na podstawie art. 28 ust. 6 w/w ustawy nie jest zobowiązany do rozliczania VAT z tytułu świadczenia w/w usług.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko strony należy uznać za prawidłowe.

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie