Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie stwierdza, iż stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2005 r. (data wpływu do Urzędu - 21 grudnia 2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 marca 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej niewykazywania w deklaracji VAT-7 kwoty dotacji będącej refundacją poniesionych kosztów oraz kwoty wynagrodzenia otrzymywanego przez firmę - jako nie stanowiących dopłat związanych z dostawą towarów lub świadczeniem usług, jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 21 grudnia 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosowanie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 ww ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Jak wynika z treści pisma, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi Pan projekty unijne, w ramach których uczestnicy takich projektów mogą dostać wsparcie w postaci doradztwa, szkoleń i w formie finansowej. Finansowane jest to w 75% ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 25% z budżetu państwa. Aktualnie prowadzi Pan projekt z Działania 2.5 - Promocja przedsiębiorczości w ramach Zintegrowanego Programu Rozwoju Regionalnego. Środki na realizację projektu są przekazywane przez Stowarzyszenie "Promocja przedsiębiorczości" na specjalny, oddzielny rachunek bankowy.Ponadto zgodnie z oświadczeniem, Pan - z tytułu wykonywania funkcji kierownika projektu "....... - program rozwoju ............." realizowanego ze ZPORR działanie 2.5 na terenie powiatu, a żona - z tytułu wykonywania funkcji sekretarza/księgowej projektu otrzymujecie miesięczne wynagrodzenie, które jest przychodem z działalności. Z kwoty tego wynagrodzenia pokrywa Pan składki na ubezpieczenie społeczne własne i żony, nie odliczony VAT od zakupu i inne wydatki niezwiązane z projektem.
Natomiast jak wynika z uzupełnienia do ww pisma realizacja projektu, który jest skierowany do osób fizycznych, polega na świadczeniu usług doradczo-szkoleniowych osobom fizycznym pragnącym założyć działalność gospodarczą, wypłacie Beneficjentom Ostatecznym (odbiorcom pomocy) wsparcia tzw. pomostowego oraz wypłacie jednorazowej dotacji inwestycyjnej.Beneficjenci ostateczni nie wnoszą żadnych opłat za uczestnictwo w projekcie. Wszystkie płatności są pokrywane z budżetu projektu.Ponadto pisze Pan, że z Instytucją Wdrażającą (np. Stowarzyszeniem Promocji Przedsiębiorczości ) rozlicza się Pan wnioskami o płatność.Wobec tego, że osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie może sama ze sobą zawierać umów o pracę, Ministerstwo Gospodarki dopuszcza możliwość pełnienia przez taką osobę funkcji w realizowanym projekcie, wynagrodzenie za pracę w projekcie, które zawarte jest w dofinansowaniu w formie dotacji na świadczenie usług doradczych i szkoleniowych, przelewane jest na podstawie dowodów wewnętrznych i traktowane jako przychód firmy.Funkcja kierownika projektu obejmuje nadzór nad realizacją projektu, monitorowanie i sprawozdawczość, pisanie raportów i wniosków o płatność, itp., a funkcja sekretarza/księgowej projektu polega na prowadzeniu księgowości projektów, opiece nad projektami pod względem organizacyjnym itp.
Pyta Pan czy kwotę przelaną z dotacji jako refundację poniesionych kosztów oraz kwotę miesięcznego wynagrodzenia ma Pan wykazywać w deklaracji VAT-7 jako przychód zwolniony czy też nie?
W oparciu o przedstawiony stan faktyczny wyraża Pan pogląd, że żadnej z tych kwot nie powinien Pan wykazywać w deklaracji VAT-7, ponieważ nie jest to dopłata związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Zgodnie z art. 5, ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.W myśl art. 8, ust. 1 ww ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5, ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1/ przeniesienie praw do własności niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2/ zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3/ świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Zgodnie z art. 29, ust. 1 ww ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120, ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.Z powyższej regulacji wynika, iż jeżeli podatnik w związku z konkretną dostawą towarów czy świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie (dotacja, subwencja), które stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Sam fakt, iż dotacja wpływa na cenę świadczenia, nie może być jednak decydujący dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Istotnym faktem dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej.
Tak więc, do podstawy opodatkowania powinny być zaliczane tylko takie dotacje (subwencje, dofinansowania), które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnej dostawy towarów, czy też konkretnego rodzaju świadczonych usług (dotacje przedmiotowe). Dotacje o charakterze ogólnym, na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności (dotacje przedmiotowe), nie są zaliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a więc nie podlegają opodatkowaniu.
W przedstawionym stanie faktycznym realizacja celów projektu "............ - program rozwoju ............" nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8, ust. 1 ww ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W ramach realizacji tego programu nie dochodzi bowiem do wykonania za wynagrodzeniem żadnego świadczenia usług na rzecz określonej osoby fizycznej. Udział odbiorców pomocy w samym programie jest bezpłatny - osoby te nie ponoszą żadnych kosztów uczestnictwa.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie dotacja otrzymana przez Pana w ramach programu "........... - program rozwoju ...............", w skład której wchodzi również wynagrodzenie Pana i żony, nie stanowi obrotu w rozumieniu wyżej powołanego art. 29, ust. 1 ww ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu, a w konsekwencji wykazaniu w deklaracji VAT-7. Dotacja ta bowiem nie jest przeznaczona jako dopłata do ceny usługi, ponieważ jak już wcześniej podkreślono, realizacja tego programu nie jest odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu - nie istnieje zatem cena za określone świadczenie, które przyznana dotacja mogłaby współfinansować.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie, zgodnie z art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa, przysługuje zażalenie.
Zażalenie, zgodnie z art. 223 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacja podatkowa, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 1, ust. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej. Wysokość stawek tej opłaty określona została w załączniku do ww ustawy i wynosi 5,00 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika.