POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. ... - Interpretacja - POIV-443/10/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.03.2006, sygn. POIV-443/10/06, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 16.03.2006 r. znak RGO.I.7053-2/2006 w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego uzupełnionego pismem z dnia 22.03.2006 r. znak RGO.I.7053-2/2006 oraz pismem z dnia 29.03.2006 znak RGO.I.7053-2/2006 postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina w ramach współfinansowanego przez Unię Europejską Sektorowego Programu Operacyjnego ?Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006? w zakresie działania ?Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego? ubiega się o dofinansowanie realizacji projektu polegającego na remoncie (modernizacji) wiejskiego boiska sportowego i placu zabaw w miejscowości XXXXXXX. Jednocześnie wskazano, że realizacja powyższej inwestycji związana będzie z wykonywaniem zadań własnych gminy z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Przedmiot w/w inwestycji po zakończeniu jej realizacji przekazany zostanie nieodpłatnie do użytkowania społeczeństwu gminy i nie będzie udostępniony żadnym podmiotom do osiągnięcia jakichkolwiek zysków, wobec czego nie będzie źródłem przychodu. Zdaniem Strony Gmina nie bedzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją przedmiotowego projektu i tym samym stanowić on będzie koszt kwalifikowany.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Oznacza to, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów zakupy te muszą być zwiazane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni oraz bezsporny.
W rozpatrywanej sprawie związek ze sprzedażą opodatkowaną nie istnieje, bowiem jak wskazano we wniosku realizowana inwestycja nie będzie służyć do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, w związku z czym nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego bądź do zwrotu różnicy podatku.
Nie przysługuje również zwrot podatku od towarów i usług na podstawie § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) z uwagi na fakt, iż środki finansowe, które zostaną otrzymane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego nie wypełniają definicji środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 przedmiotowego rozporzadzenia.
Gmina nie może również zaliczyć nie odliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodu i skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż nie jest podatnikiem tego podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. Z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
W związku z powyższym Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z przedmiotową inwestycją tak w systemie podatku od towarów i usług, jak również poza nim.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.

Urząd Skarbowy w Zamościu