Temat interpretacji
W przedmiotowym wniosku Podatnik zwraca się z zapytaniem o stosowanie 7% stawki podatku VAT na odtworzenie nawierzchni jezdni i chodników na drodze miejskiej. Po obu stronach ulicy znajdują się budynki mieszkalne.W swoim piśmie Podatnik informuje, że jego przedsiębiorstwo występuje w charakterze podwykonawcy w zakresie odtworzenia nawierzchni jezdni i chodników po robotach kanalizacyjnych na drodze miejskiej.
Zdaniem podatnika, w odniesieniu do ww. usług, można stosować stawkę podatku VAT 7%, ponieważ są to roboty związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - dalej ustawa o VAT - w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.
Art. 146 ust. 2 cyt. ustawy o VAT stanowi, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit.a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.
Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:1)sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,2)urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,3)urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego (art.146 ust.3 ww. ustawy).
Oznacza to, że do zaliczenia drogi do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu konieczne jest uznanie, że remont ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zdań budownictwa mieszkaniowego.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2000 r., Nr 71, poz. 838 ze zm.), droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczona do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowana w pasie drogowym. Drogi gminne, w myśl art. 2 ust. 1 tej ustawy są drogami publicznymi. Również ulice w ciągu dróg gminnych mają kategorię dróg publicznych.
Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stwierdza, że do zastosowania stawki 7% nie jest wystarczające to, że droga obsługuje m.in. budownictwo mieszkaniowe. Aby droga mogła być uznana za infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu winna służyć tylko temu budownictwu (drogi dojazdowe, osiedlowe, ulice). Drogi gminne nie powstają i nie istnieją w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, rozumianych w kontekście art. 146 ust. 3 wymienionej wyżej ustawy o VAT (choć mogą przebiegać przez teren zabudowany) lecz są elementem szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. Zatem roboty w zakresie odbudowy drogi gminnej nie mogą być potraktowane jako usługi budowlano-montażowe dotyczące infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż drogi te są elementem układu komunikacyjnego na terenie gminy.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w omawianym przypadku mamy do czynienia z odtworzeniem nawierzchni drogi miejskiej wobec czego ww. roboty winny być opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.Podatnik miałby prawo do stosowania preferencyjnej stawki podatku w przypadku generalnego wykonawstwa ww. inwestycji. Jeżeli bowiem w zakresie realizacji zadania inwestycyjnego (związanego z budową kanalizacji) musiałaby nastąpić rekonstrukcja drogi, to wówczas brak było by podstaw do oddzielnego fakturowania przez głównego wykonawcę wszystkich prac związanych z tym zadaniem. Jednakże w przypadku podwykonawstwa podatnik obowiązany jest do stosowania stawki podatku odpowiadającej zakresowi swoich prac.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania i jest wiążąca do czasu zmiany przepisów, na podstawie których została wydana.