Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
W związku z wnioskiem Banku nr FPP/PG/455/2006 z dnia 23.02.2006 r. (data wpływu do tut. Urzędu 2.03.2006 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.)
uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe.
Uzasadnienie
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na rzecz Banku świadczone są przez podmiot posiadający siedzibę poza terytorium kraju usługi w zakresie korzystania z sieci umożliwiającej bankom dokonywanie rozliczeń finansowych z tytułu wykonywania wzajemnych transakcji. W ramach ceny za świadczoną usługę Bank ponosi koszty z tytułu przesłanych poprzez sieć depesz oraz z tytułu kosztów serwisu i utrzymania sieci. W oparciu o otrzymaną z Urzędu Statystycznego klasyfikację usługi, zdaniem Banku przedmiotowe czynności stanowią usługę pośrednictwa finansowego, mieszczącą się w grupowaniu 67.13.10-00.00 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako " usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane". Bank zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi stawki podatku od towarów i usług w przypadku importu opisanych we wniosku usług. Jednocześnie zadaniem Banku import powyższych usług korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ponadto zgodnie z art. 27 ust. 1 tej ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Jednakże w przypadkach określonych w art. 27 ust. 3 ustawy, czyli świadczenia usług niematerialnych wymienionych w art. 27 ust. 4 na rzecz usługobiorców - osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Obowiązek ten dotyczy m.in. usług finansowych.
Dodatkowo należy zauważyć, że zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podstawowa podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast art. 43 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zwalnia od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Wśród usług zwolnionych pozycja nr 3 załącznika nr 4 do ustawy wymienia usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w sekcji J ex (65-67) według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
Biorąc pod uwagę treść przedstawionych przepisów prawa oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku z dnia 23.02.2006 roku należy uznać, że stanowisko Banku stwierdzające, iż miejscem świadczenia opisanych usług finansowych jest terytorium kraju, jest prawidłowe. Jednocześnie fakt, iż opisane usługi stanowią usługi finansowe powoduje, że import takich usług korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.
Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia